Liten test: Plaato digital gjærlås vs Tilt digitalt hydrometer

Ok, da var hydrometer sjekket mot en sukkerlake på 1,037. Det viser 1,040 - altså 3 poeng for mye. Jeg har korrigert i grafen, noe som gjør at Tilten er mer nøyaktig i utgangspunktet. Når det gjelder Plaato så fikk den et poeng feil i utgangspunkt (1,052 vs 1,051) Da refraktometeret tydeligvis var et poeng off i tillegg. Tilt ser ut til å treffe ganske bra, og grafene hadde nok vært mer like om jeg hadde tatt hyppigere hydrometermålinger i starten. Jeg skal absolutt teste en runde med en sukkelake og gjær for å sammenligne bedre i runde 2. Nå skal vi la det kjøre videre og se hvor Plaato har tenkt seg...
IMG_9746.jpeg
Bilde 1: Hydrometer i 1,037 løsning.
IMG_9744.jpeg
Bilde 2: Refraktometer som er et poeng for høyt.
Skjermbilde.PNG
Bilde 3: Korrigert Graf. Merk at den røde Plaato-grafen er da 1 poeng for høyt.
 
Nå begynner det å lukte mer rocketscience. Håper du får noe ut av det å gjøre det mer nøyaktig og,
 
Hvorfor stoler du mer på refraktometeret enn hydrometeret?
Eller det jeg muligens spør om, er du sikker på at kontrollvæsken ikke er 1.040?

Takker forøvrig for hjelpsom tråd!
 
Hvorfor stoler du mer på refraktometeret enn hydrometeret?
Eller det jeg muligens spør om, er du sikker på at kontrollvæsken ikke er 1.040?

Takker forøvrig for hjelpsom tråd!
Jeg har laget sukkerlake iht @YngveKL sin oppskrift, denne skulle da bli 1,037 med 1000ml vann inkl 100g sukker. Brukte humlevekta mi som skal være relativt presis (0,1G), mer nøyaktig får jeg det ikke.
 
Sist redigert:
Jeg har laget sukkerlake iht @YngveKL sin oppskrift, denne skulle da bli 1,037 med 1000ml vann og 100g sukker. Brukte humlevekta mi som skal være relativt presis (0,1G), mer nøyaktig får jeg det ikke.
Ser at det kanskje kan tolkes slik. Det som er riktig er at sukkeret opptar 0,63dl når fullstendig oppløst. Det betyr at det er mindre vann enn 1 liter; 9,37dl for å være nøyaktig. Derfor skrev jeg at sukkeret må løses i en mindre mengde vann, og så må det toppes opp med vann til nøyaktig 1 liter :)
 
Ser at det kanskje kan tolkes slik. Det som er riktig er at sukkeret opptar 0,63dl når fullstendig oppløst. Det betyr at det er mindre vann enn 1 liter; 9,37dl for å være nøyaktig. Derfor skrev jeg at sukkeret må løses i en mindre mengde vann, og så må det toppes opp med vann til nøyaktig 1 liter :)
Ja, gjorde som du sa. Det er 1000ml inkl sukker
 
Husk at volum endrer seg med temperatur. Vekt er lettere og forholde seg til når man koker små mengder
 
Dagens oppdatering:
Tilten jobber seg nedover og nedover. Differansen til Hydrometeret øker. Iflg Tilt så er jo denne hveteølen nesten 100%(!) utgjæret... Plaato har mer eller mindre sovna. Det er meget lite aktivitet i gjærlåsen og kurven her er nesten flatet ut på 1.023.
Skjermbilde.PNG
 
Da er ølet flasket og klart.
Resultatet ble en FG på 1,009 (e korreksjon).
Dere kan selv se på grafen hvordan dette avvek:
Skjermbilde.PNG

Jeg er veldig forundret over at plaatoen ga se på rundt 1,023. Det var ingen aktivitet etter dette.
Når det er sagt så har jeg forsøkt min andre Plaato nå på en Bayer som står å gjærer. Her er det ingen respons i gjærlåsen, så jeg mistenker en pakning som ikke er tett. Jeg føler at det er så store avvik på det som jeg har testet, at jeg vil forsøke på nytt en gang.
Tross alt så leser jeg om folk som får Plaato til å fungere kjempebra, så noe må jeg gjøre feil. Tilt har fått fornyet tillit, men mest som en verktøy for å overvåke gjæringen, ikke for spesifikke SG-målinger. Jeg registrerer at Tilt fungerer best på lagerøl, og sårlig på hvete og andre øl som har mye tørrhumling.
 
Jeg synes det er synd, og er egentlig litt forundret over at norske utviklere er villige til å slippe produkter som egentlig ikke holder mål.... Som ingeniør er yrkesstoltheten slik at dersom jeg skal gi fra meg noe jeg anser som "uferdig" er det under serdeles kraftige protester og forusetter skriftlig frarskivelse av ansvar.
 
Jeg synes det er synd, og er egentlig litt forundret over at norske utviklere er villige til å slippe produkter som egentlig ikke holder mål.... Som ingeniør er yrkesstoltheten slik at dersom jeg skal gi fra meg noe jeg anser som "uferdig" er det under serdeles kraftige protester og forusetter skriftlig frarskivelse av ansvar.
Trådstarter skriver over her at han mistenker gjæringsbøtten ikke er helt tett. Det er vel en forutsetning at den er tett for at Plaato skal fungere som tiltenkt.
 
Trådstarter skriver over her at han mistenker gjæringsbøtten ikke er helt tett. Det er vel en forutsetning at den er tett for at Plaato skal fungere som tiltenkt.
Joa, men er det en bitte-bitteliten lekkasje ville ikke noe blitt registrert. Det er ikke så himla mye trykk der under gjæringen når karet ikke er tett :) Men nytt forsøk blir bra det ;)
 
Jeg synes det er synd, og er egentlig litt forundret over at norske utviklere er villige til å slippe produkter som egentlig ikke holder mål.... Som ingeniør er yrkesstoltheten slik at dersom jeg skal gi fra meg noe jeg anser som "uferdig" er det under serdeles kraftige protester og forusetter skriftlig frarskivelse av ansvar.

Det er vel ikke så "synd"? Kanskje det er lett å "lure" noen, da er det synd. Men jeg har inntrykk av at de fleste, iallefall her inne, som anskaffer seg et slikt apprat vet at det er litt gadgetfaktor over det. Men f.eks så hadde jo perolavsen noen gode målinger med plaato. Men i det store og det hele så tror jeg de fleste (håper jeg) skjønner fra basiskunnskap om at disse små artige dingsene har mange feilkilder, og at et enkelt men stødig hydrometer (som gjerne koster 4x ganger så mye som de enkle man får fra butikken vel å merke) er den mest stabile veien å gå hvis man vil ha riktige målinger.
 
Synd som i "trist", ikke "syndig". Det blir markedsført som noe "high-tech", og da synes jeg faktisk det skal være det, og ikke "-ish" aktig :)
 
Synd som i "trist", ikke "syndig". Det blir markedsført som noe "high-tech", og da synes jeg faktisk det skal være det, og ikke "-ish" aktig :)

Det er hight tech "gadget". Markedet har eksplodert de siste årene pga mange har hoppet på bølgen. Litt basiskunskap og kritisk øye gjør at du styrer unna hvis du ikke "trenger" det.. Slike ting er jo helt klart kule, men ikke noe du kjøper hvis du er på en måte seriøs i hobbyen, da legger du heller pengene i noe somhjelper bryggingen din.
 
Det er hight tech "gadget". Markedet har eksplodert de siste årene pga mange har hoppet på bølgen. Litt basiskunskap og kritisk øye gjør at du styrer unna hvis du ikke "trenger" det.. Slike ting er jo helt klart kule, men ikke noe du kjøper hvis du er på en måte seriøs i hobbyen, da legger du heller pengene i noe somhjelper bryggingen din.
:) Ser bare for meg overtalende selgere i butikken til intetanende førstegangsbryggere. Jeg synes initiativet til utvikleren(e) er bra, og tanken er god, resultatet ikke fullt så bra. Særlig ikke når den er såpass kostbar. Men, men ... :)
 
Tilbake
Topp