Litt syrlig blonde, usmak?

Hei,

Har brygget et par blonde, og hver gang jeg gjør dette, føler jeg at ølet ender opp som litt syrlig, ikke på en vond måte, men tja... litt i syrligste laget.

Problemet mitt er at jeg rett og slett ikke klarer å identifisere om dette er en usmak kommet av innfeksjon, eller om det kanskje rett og slett er en av humlene som kan gi den litt syrlig smaken.

Er Cascade og Mosaic som er brukt i den. (Blonde, gahr edition).

Hva er det som kan forårsake litt syrlig øl? Har prøvd å lese meg opp på usmaker med eplekart osv, men vil på ingen måte klassifisere det som det heller.

For alt jeg vet, så skal faktisk ølet smake sånn her også :) Fruen elsker det jo så sånn sett ingen krise.

Belgisk Blonde skal være ren og tørr, så mye henger på gjærtypen man bruker. Har du brukt en belgisk gjær synes jeg det er litt rart at den er syrlig. Brød og kjeks fra pilsnermaltet + det umiskjennelige belgiske preget fra gjæren er vanlig.

Det ble brukt us 05 på den, jeg skulle altså ikke hatt noe syrlighet der i det hele tatt?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Amerikansk blond..

Nei du skulle ikke hatt noe syrlige i den. Jeg vet hva du mener. Har smakt mange hjemmebrygg med en slags syrlighet og jeg aner ikke hvordan folk får den til.

Har også fått en litt for syrlig smak etter å ha brukt cascade sammen med mittelfrue. Vet ikke om det har noen sammenheng med infeksjon. Riktignok skummet den ene batchen over, men den andre gjorde ikke det. Ølet var en brooklyn lager. Brukte 34/70 den ene gangen og s-23 den andre gangen.

Ikke skummet over over her eller vist noen andre tegn på at det skal være infisert, ihvertfall ikke synlig.

loe: drikke det for tidlig gjør jeg sikkert hehe, men det ble karbonert naturlig så to uker der, pluss 6 uker kaldt etter det, før så burde vært greit. små smakte litt på det jevnlig fra ferdig karbonert til fatet og flasker var tomt, og syrlligheten var der fra dag en til siste dag, uten å forandre seg.

Utgjæringen var også som forventet, et par poeng under planen men ikke noe avskrekkende som tilsier noe villgjær eller lignenende.

Har god kontroll på gjæringstemp også, så det burde ikke være årsaken heller.

Stor sannsynlighet for infeksjon. Har du eller noen du kjenner pH-meter? Det er mulig å komme litt for lavt uten å ha bakterier, men ikke veldig.

Send en flaske til vurdering hos Norbrygg eller noen du kjenner så kan du få hjelp til å diagnostisere.

Denne er ikke veldig sur heller, men "et lite hint" av syrlighet.

Sende en flaske til norbrygg skal jeg tenke på neste gang, ingen dum idè, men i dette tilfellet er ølet drukket opp hehe :)

Tilbake
Topp