Litt veiledning om ølsett fra europris, gjærtyper

Hei! Jeg har pr. idag en all-grain IPA, brygget på min BB30 stående til gjæring. Har falt pladask for denne hobbyen, og den expanderer helt vilt i fantasien nå som jeg er på havet og ikke kan gjøre noe annet enn å skrive\lese om hobbyen!

Nuvel, her følger mine teorier\spm.
Jeg "føler" at ale`s er litt "vinter\høstdrikke, samt at det er noe jeg føler er spesielt, mtp. arbeidet osv. som følger med. Har begynt å tenke mot sommeren, og siden jeg er over snittet glad i en kald pils når solen smyger seg frem har jeg tenkt å lage "Danish og Mexican style" fra Europris. Har lest mye om dette med spraymalt osv..

Jeg har også lest at man kan skrive pils med store bokstaver overalt på disse 2 settene, men siden de er overgjæret forblir begge i bunn og grunn "ale", right?

Jeg lurer da på om jeg kanskje skulle bestille noe gjær av litt mer seriøst slag å bruke.. Vil fremdeles satse på "ale-gjær", da jeg ikke har kunnskaper\utstyr til å foreta stabil gjæring på så lave temperaturer som pilsner skal gjæres på.

Hvilken gjærtype vil dere anbefale meg å bruke, om det i d heletatt er nødvendig?

Ser for meg å koke opp hele sulamitten (siden jeg har 25ltr kjele), bruke vørterkjøleren som hører til BB`en for å spare tid. Da vet man jo at alt er "sterilt" også.

Jeg vil teste disse 2 nå i Mars. Grunnen til at jeg snur meg mot disse extrakt-settene når jeg har satt foten inn i All-grain-verden er så enkel som at jeg føler det er mye mindre "krise" om noe skal skjære seg. Prisen (blir jo å spandere mye ser jeg for meg) gjør også sitt.  Har også lest mye god omtale om begge disse settene, og tenker på de først og fremst som en "lav-alkoholholdig tørstedrikk", hvor jeg vil benytte 500-1000g spraymalt eller maltekstrakt.
 
Shons skrev:
Jeg "føler" at ale`s er litt "vinter\høstdrikke, samt at det er noe jeg føler er spesielt, mtp. arbeidet osv. som følger med. Har begynt å tenke mot sommeren, og siden jeg er over snittet glad i en kald pils når solen smyger seg frem har jeg tenkt å lage "Danish og Mexican style" fra Europris. Har lest mye om dette med spraymalt osv..

Litt uenom temaet, men Lucky Jack, Trashy Blond og vennene dere er ikke helt enig med deg der.
 
Hvis du har mulighet for å brygge med malt, hvorfor sette et ekstrakt kit? Disse kitene lover mye mer enn hva de gir, og jeg kan banne på at du får et like godt resultat, om ikke bedre ved å brygge dem selv.

I tillegg er erfaring viktigste faktor her, og hvis du er fersk i gamet, ville jeg ha satset på å brygge så mye som mulig med allgrain for erfaringen sin del.

For å brygge lagere bør du ha kontroll på gjæringstemperatur, som er den viktigste faktoren for lager brygging. Man bør gjære på stabile 10-12 grader avhengig av hvilet gjær man bruker. Husk også at ølet bør gjennomgå en lagringstid på minst 4 uker i en temp så nærme null som mulig.

Dersom du ikke har brygget lagere før, er det flere hybridvarianter som er mer medgjørlige å brygge, som f.eks. kölsch. Kölsch er nærmest likt en pils, men er ofte noe mer fruktig. Disse fjærer man helst rundt 16-17 grader i 10-14 dager, mens lagere gjøres i 3-4 uker.

Og kritisk faktor for all brygging er renslighet :)
 
Jeg brygget noen ganger for et par år siden med Muntons Gold Continental Pilsner kitene fra Europris siden jeg da hadde benyttet av "få den tredje varen til halv pris" som Europris kjørte på den tida. En måned etter dette åpnet Vestbrygg og jeg benyttet derfor anledningen til å "Pimpe" disse opp siden jeg allerede hadde kitene stående. Det funket faktisk veldig bra. Jeg kokte da opp kitene med drøyt 20 liter vann i en time. Jeg regnet med at humlen i kitet kunne veie opp for deler av bitterhumlen som ellers ville blitt tilsatt om jeg brukte uhumlet ekstrakt og tilsatte humle som vanlig for smak og aroma. Jeg laget på denne måten et par gode IPA med disse kitene. På den siste jeg batchen av disse steepet jeg i tillegg litt krystallmalt. Jeg brukte WLP001 og WLP007 gjær.
 
Shons skrev:
Jeg har også lest at man kan skrive pils med store bokstaver overalt på disse 2 settene, men siden de er overgjæret forblir begge i bunn og grunn "ale", right?

Ja, det stemmer.

Jeg lurer da på om jeg kanskje skulle bestille noe gjær av litt mer seriøst slag å bruke.. Vil fremdeles satse på "ale-gjær", da jeg ikke har kunnskaper\utstyr til å foreta stabil gjæring på så lave temperaturer som pilsner skal gjæres på.

Hvilken gjærtype vil dere anbefale meg å bruke, om det i d heletatt er nødvendig?

Jeg vil anbefale Safale US-05. Det er en av de mest nøytrale alegjærene du får tak i og gir et resultat som ikke er spesielt lett å skille fra en lager.
 
Aleksander_B skrev:
Hvis du har mulighet for å brygge med malt, hvorfor sette et ekstrakt kit? Disse kitene lover mye mer enn hva de gir, og jeg kan banne på at du får et like godt resultat, om ikke bedre ved å brygge dem selv.

I tillegg er erfaring viktigste faktor her, og hvis du er fersk i gamet, ville jeg ha satset på å brygge så mye som mulig med allgrain for erfaringen sin del.

For å brygge lagere bør du ha kontroll på gjæringstemperatur, som er den viktigste faktoren for lager brygging. Man bør gjære på stabile 10-12 grader avhengig av hvilet gjær man bruker. Husk også at ølet bør gjennomgå en lagringstid på minst 4 uker i en temp så nærme null som mulig.

Dersom du ikke har brygget lagere før, er det flere hybridvarianter som er mer medgjørlige å brygge, som f.eks. kölsch. Kölsch er nærmest likt en pils, men er ofte noe mer fruktig. Disse fjærer man helst rundt 16-17 grader i 10-14 dager, mens lagere gjøres i 3-4 uker.

Og kritisk faktor for all brygging er renslighet :)
Hei! Er som sagt fersk i gamet, tenker så mye på og rundt det, og stiller gjerne spm. før jeg egentlig lest nok rundt det. Tar til meg alle tips og anbefalinger. Skal lese litt om denne Kölschen asap!
Skjønner hva du mener med å brygge mest mulig med all-grain, har et APA-sett liggende hjemme, samt at jeg tenkte å bestille "påskeøl" og IPA`en fra olbrygging.no, samt kanskje 1 type til i samme smellen. Alt avhenger av om jeg får paypalen min til å gå igjen, så jeg får bestilt cornyfat! ;)

Driver å bygger med kabinett i kryssfinerplater for å montere PID`en og effektreg. i om kveldene nå. Ferdig satt opp og prøvekjørt. Mangler PT100-sensor, da K-sensoren jeg har ikke er beregnet på væske. Så blir det å bøye og bore i kobberrøra jeg har når jeg kommer hjem for å lage overrislingsdevice for BB`en. :)
 
Kan gi deg ett par bryggetips ang. kölschen. (Har brygget denne selv en del ganger)

Jeg (og en del andre) synes at Wyeast 2565 Kölsch er det beste gjæret for denne stilen.
Selve maltbasen er svært enkel. 90% Pilsner malt, 5% Munich eller Vienna og 5% Hvete.
For å brygge etter stil bør man bruke tysk nobelhumle, f.eks. Mittlefruh.

Men jeg har bruk andre bitterhumler som f.eks. Magnum med stort hell.

Kölsch smaker egentlig svært lite, og kan ofte brygges for å teste sine egne bryggeferdigheter.
Dersom man gjør noe feil, slurvete renhold osv. så kjenner man det med en gang.
Kölschen er så enkel så det er ikke mulig å skjule usmaker bak f.eks massiv humling eller mørke malttyper.

Den skal smake av korn, gress/høy og noe fruktighet, men fremdeles ren og "crisp". Ett fint preg av humle skal også være til stede i både smak og lukt.

Siden kölschen ikke smaker så mye er det flere som tilsetter noe citrus humle mot slutten av koketiden. F.eks. Citra, Cascade, amarillo e.l.
Det kan være ett godt utgangspunkt å brygge en clean kölsch etter stil, og så prøve seg frem med humle etter eget ønske etter hvert. :)

Uansett er det en kjekk øl å brygge, og en utrolig god tørsteslukker når sola varmer   :biersmile:

Edit: Her kan du lese de "tørre" fakta om kölsch by style hos BJCP: http://www.bjcp.org/2008styles/style06.php
 
Jeg husker jeg syntes at jeg hadde mange gode argumenter for å holde på med ekstraktøl (ikke kit), men etter at jeg begynte med allgrain er det utenkelig å gå tilbake.
Som tørstedrikk er det ikke mye som slår en tørr og fin Enlish Bitter på 3,6ish %.
 
Tilbake
Topp