Lokk til gjæringskar i Oslo?

Hei! Skal brygge på fredag, og manglar eit lok til Bryggselv sine 30 L gjæringskar. Har nokon eit slikt til overs? :)

Savner svært å ha Bryggselv på Hasle merkar eg.
 
Hei! Skal brygge på fredag, og manglar eit lok til Bryggselv sine 30 L gjæringskar. Har nokon eit slikt til overs? :)

Savner svært å ha Bryggselv på Hasle merkar eg.
Men trenger du det, egentlig? Kan du ikke bare legge aluminiumsfolie over åpningen?
 
Men trenger du det, egentlig? Kan du ikke bare legge aluminiumsfolie over åpningen?
Greit så lenge hovedgjæringa pågår, men når den er ferdig og "modningsfasen" begynner, trenger du å kunne stenge for kontakt med luft. Hvis ikke, vil resultatet bli oksidering. Men han har jo litt mer tid på seg til å få tak i et lokk, da:).
 
Kjøpte tilsvarende Europris sine hos min lokale Gulating rimeligere enn hos Europris.

Ellers har du alltid finn

 
Kjøpte tilsvarende Europris sine hos min lokale Gulating rimeligere enn hos Europris.

Ellers har du alltid finn

Jeg hadde ikke kjøpt plastbøtter brukt. De er litt for lette å ripe opp, og du aner jo ikke hvordan de har blitt brukt. Speidelene er av mye hardere plast, så der hadde jeg kanskje tatt sjansen.
 
Et godt alternativ tror jeg vil være dobbel plastfilm som du puncher et par små knappenåls hull i og et håndkle over
Da vil du også lett kunne få et visuelt glimt av gjæringa no du ikke kan med vanlig plastlokk
 
Et godt alternativ tror jeg vil være dobbel plastfilm som du puncher et par små knappenåls hull i og et håndkle over
Da vil du også lett kunne få et visuelt glimt av gjæringa no du ikke kan med vanlig plastlokk
Hvordan er det med diffusjonstetthet på den plastfilmen da, tru?

... the cling wrap, to be clingy and thin and flexible is made from weak plastic that also means it is easy for gases like water vapor to pass through. Molecular gases like water or oxygen can pass but bacteria and fungus are too big to go through so it protects the food from spoiling. https://www.quora.com/Is-cling-film-air-tight

Trur ikke det blir noen prinsipiell forskjell på plastfilm og alufolie.
 
Jeg skal ikke påstå diffusjonstettheten er all verden, men du får det ihvertfall tettere enn alufolie
mtp. bananfluer og sånn
 
Tilbake
Topp