London Heritage Pubs

janh

Norbrygg-medlem
Her følger en oversikt over puber i London med hovedvekt på det historiske. Opplysningene er tatt fra boken "London Heritage Pubs-an inside story" av Geoff Brandwood og Jane Jephcote. Boka kan kjøpes gjennom CAMRA. Dette er ikke nødvendigvis min personlige oppfatnig, kun referat fra boka.

10 puber du må få med  deg:
-Princess Louise, 208-208 High Holborn, Holborn. Tube: Holborn. Grade II* listed.
    Som nevnt i en annen tråd, denne puben er nettopp gjenåpnet. Var desverre stengt når jeg skulle dit. Fantastisk sen-victoriansk interiør. Benytt anledningen til et
    toalettbesøk. Pissoaren overgåes kun av den i Philharmonic Pub, Liverpool.
-Cittie of York, 22 High Holborn, Holborn. Tube: Chancery Lane.  Grade II listed.
    Hovedpuben til Samuel Smith. Bygget om i 1923-24 til en gammel, nostalgisk stil! Smal front, men større innover. Mange små båser. Koslig sted og endelig en god stout!!
-Red Lion, 2 Duke of York Street, St James. Tube: Green Park, Picadilly Circus. Grade II listed.
    En magisk liten pub, men mange speil gjør at den virker større.Et av de mest spektakulære sen-viktorianske interiør som finnes.
-Black Friar, 174 Queen Victoria Street, Blackfriars. Grade II* listed. Gå hit når det ikke er så mye folk så du kan gå rundt å se på detaljene. Pusset opp i 1905. Tema er
    Dominikanermunker, det var et munkekloster her fra 1278. Tja? Ikke min favoritt.
-Eastbrook,Dagenham Road, Dagenham. Tube:Dagenham EAST. Not listed. Litt utenfor allfarvei i Øst-London.
    Den best bevarte 1930-tallspub i England.
-Forrester, 2 Leighton Road, West Ealing. Tog: Northfields, West Ealing. Grade II listed. Ikke akkurat sentralt.
    Pub fra 1909 av den kjente pubarkitekten Nowell Parr.
-Salisbury, 1 Grand Parade, Green Lanes, Harringay. Tog: Harringay Green Lanes. Grade II listed. Heller ikke sentralt.
    En av de flotteste puber fra den gylde æraen rundt 1900.
-Prince Alfred, 5a Formosa Street, Maida Vale. Tube: Warwick Avenue. Grade II listed. Nordvest for Paddington.
    Uunselig fra utsiden, mens innsiden virkelig viser hvordan senviktorianske pubgåere ville ha sin pub. Nå er det en fin spisepub.
-Falcon, 2 St. John's Hill, Battersea. Tog Clapham Junction. Grade II listed. Syd av Themsen.
    Et pubhotell fra 1887 med en ev de lengste bardiskene i UK. Gir et komplett bilde av et fint senviktoriansk etablissement.
-Olde Cheshire Cheese, 145 Fleet Street, Holborn. Grade II listed. Tube: Blackfriars. Mest sannsynlig verdens eldste pub. Pub her fra 1538.
    Oppbygd etter bybrannen i  1666. Definitivt en pub med sjel. Uoversiktig.
Grade Listing: Bygninger av arkitektonisk eller historisk betydning. Det er 3 grader. Grade II utgjør ca 94% av alle listinger, noen få har listing II*, ca 4%. Det er kun en pub med grade I listing: George, 77 Borough High Street, Borough, SE1. Tube/tog: London Bridge.

janh
 
en til er THE GEORGE rett nedenfor burough market , få med deg markedet fra tidlig morgen og så ta lunch alen på th egoerge en av londons eldste puber med mye god ale på fat, faktisk en del lokale spesialiteter også:) værdt og få med seg
 
Skal faktisk til London i helga, men har minimalt med tid til ølærend. Tenkte å prioritere ølbutikker. Er det noen av disse pubene som har godt øl i tillegg til å være historisk interessante? Sist jeg var i London syntes jeg ølet var litt kjedelig...
 
Hvis du synes Real Cask Ale er kjedelig blir du nok skuffet hvis du går innom en av disse pubene. De har som oftest bare et par-tre bitters og kanskje stout, porter eller en gjeste-ale i tillegg. Og lager. Det finnes steder som spesialiserer seg på Belgisk, Tysk osv.  Det er mange uinterssante puber i London, men for meg som er stor fan av engelsk Real Cask Ale er det nesten som å komme til himmelen når jeg finner en skikkelig pub. Da er det OK om de bare har ett merke. Synes jeg.
Vet du hvor du skal bo kan du finne puber i nærheten på Fancy a Pint: http://www.fancyapint.com/ Ta en med 4 eller 5 glass, der her de som regel Real Cask Ale.
janh
 
Ok, flotters! Jeg noterer nok ned noen steder på kartet og så stikker jeg innom om jeg får anledning :)
 
Jeg er nok nødt til å reklamere litt for min favorittpub i hele verden: Pembury Tavern i Hackney. Absolutt verdt en tur, uansett ærend. Sjekk utvalget på nettsiden om du skulle være i tvil. Ingen musikk, supert utvalg, rimelig god mat og god service.

http://www.individualpubs.co.uk/pembury/
 
Kan også komme med flere gode tips om noen skal til Oxford, bodde der i ett år for litt siden og fikk et tett forhold til pubbene.
"White Horse" og "Turf" kanskje litt åpenbare, men også juvelene "Lamb and flag" og "Kings arms", reiser en dit nå kan jeg og anbefale "Head of the river" nede med elva, de har en fantastisk øl kalt "Honey Dew"... mmmm
Om vi også kan diskutere små/mikro-bryggerier, så må jeg og få nevne Bath Ales og deres "Gem", og Hook Norton Brewery (som også har en koselig pub utenfor bryggeriet som serverer Stilton pommes-frites).
 
Nidveg skrev:
Jeg er nok nødt til å reklamere litt for min favorittpub i hele verden: Pembury Tavern i Hackney. Absolutt verdt en tur, uansett ærend. Sjekk utvalget på nettsiden om du skulle være i tvil. Ingen musikk, supert utvalg, rimelig god mat og god service.

http://www.individualpubs.co.uk/pembury/

Ikke for å være vanskelig, men er maten rimelig (forholdsvis) god, eller er den velsmakende og fornuftig priset?
 
Henning1 skrev:
Nidveg skrev:
Jeg er nok nødt til å reklamere litt for min favorittpub i hele verden: Pembury Tavern i Hackney. Absolutt verdt en tur, uansett ærend. Sjekk utvalget på nettsiden om du skulle være i tvil. Ingen musikk, supert utvalg, rimelig god mat og god service.

http://www.individualpubs.co.uk/pembury/

Ikke for å være vanskelig, men er maten rimelig (forholdsvis) god, eller er den velsmakende og fornuftig priset?

Jeg husker ikke nøyaktig hva prisen var, men jeg vil si velsmakende og fornuftig priset. Helt vanlig engelsk pub-meny, men vellaget.
EDIT: Det ser ut til at de kjører beer festival i disse dager, så hvis du er i byen de neste fire dagene er det sannsynligvis verdt turen (ikke at jeg har vært der under tidligere events).
 
The Jerusalem Tavern! Glimrende mat til gode priser. Cask-øl (og flaskeøl) fra St. Peters (som eier puben), deribalnt St. Peters Mild, som er ett av mine all-time ti-på-topp-øl.
 
Gahr skrev:
The Jerusalem Tavern! Glimrende mat til gode priser. Cask-øl (og flaskeøl) fra St. Peters (som eier puben), deribalnt St. Peters Mild, som er ett av mine all-time ti-på-topp-øl.

Gahr, my man! Du traff bulls-eye der  ;D. Har bare vært på The Jerusalem Tavern en gang, sist gang jeg var i London i 2007, men skal tilbake dit nå i mai.

Elles fint av janh å nevne Ye Olde Chesire Cheese. Artig episode derifra. En kompis og jeg satt der og hygga oss med en Guinness da en asiater kom bortom og lurte på om han kunne få ta et bilde av oss. Joda, ingen problemer, sa vi, men vi lurte da fælt på hvorfor han ville ta bilde av oss. Da fortalte han at var japansk lærer på videregåande, i England på ferie, og ville gjerne ha bilde av noen typiske engelskmenn. Det ble en hyggelig times samtale, kan du si, med mye prat om fisk, skihopping og single malt whiskies  ;D
 
Tilbake
Topp