Løsning/mesketank/krabbekoker/nybegynner

Hei!

Jeg er helt fersk, så jeg håper dere er tålmodige med meg dersom spørsmålene er plassert feil. Jeg skulle begynne med brygging for en stund tilbake, men endte bare opp med å kjøpe en Igloo-tank. Litt av problemet mitt var ambisjonene på egne handyman-vegne. Jeg er ingen utpreget handyman, selv om jeg prøver å lære en ting eller to. Var dum nok til å kjøpe igloo-cooleren på 10 gallons fra e-bay, uten å få med kran og falsk bunn. Jeg har ikke tilgang til eget metallbor, og planlegger vel heller ikke innkjøp av dette. Er det en enkel måte jeg kan få ordnet falsk bunn og kran i en slik?

msvcttvXLQTxpVv9l06vt8A.jpg

Vurderer evt. å kjøpe en ny tank med ferdig falsk bunn og kran, men da hadde det vært hyggelig å få noen kroner i innbytte på den tanken jeg har kjøpt. Er det marked for det (evt. noen interesserte), tror dere?

Jeg tar gjerne imot andre råd og informasjon. For eksempel har jeg bestemt meg for at jeg tror krabbekoker med kjele er det beste for meg. Er det greit å bruke dette på en liten balkong (sikkerhets- og luktmessig)? Noe spesielt jeg bør tenke på? Håper jeg klarer å komme i gang før jeg har slitt meg ut med nøling denne gangen, for jeg har skikkelig lyst til å pusle med brygging.

På forhånd takk,

Kim

Det fungerer nok fint å bruke den, så lenge Igloo'en stor nok innvendig. Også trenger du en gjennomføring, silikonslange og en 1\2" utvendig gjenget til slangenippel overgang. De har alt på brygg selv. Mulig de kan hjelpe deg med montering om du ikke kjenner noen med passende bor. Ca 19 mm

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Glimrende den kjøleboksen der. Vi har den. Har byttet til rustfri kran, og bruker en armeringsstrømpe (for å ha utenpå en slange)i rustfritt stål som "silbunn". Den kjøpte vi for noen ti'ere på Tess. Eneste verktøyet du trenger her er en skiftenøkkel til å skru sammen kran og gjennomføring, og et skrujern til å stramme slangeklemmene med. Har fungert upåklagelig her i alle fall :) Aldri hatt stuck mash :)

EDIT: litt mer forklaringer.

Har forsøkt begge disse løsningene og er mest fornøyd med falskbunn. Du får den samme bunnen til halve prisen her de har også en mindre 9" dersom 11" blir for stort.

Har også brukt krabbekoker lenge. Det fungerer fint, men det blir varmt under så pass på at den ikke står på noe som kan ta fyr eller få svimerker. En stein/betonghelle er fint. En metallplate med noen planker eller gryteunderlag under går også bra.

De kan også miste mye effekt om det blåser, så det bør skjermes for vind rundt blusset.

Tusen takk for svar, tips og bilder! Tror jeg går for falsk bunn, siden det er det jeg har lest mest om fra før (og siden anbefalt av SindreW som hadde prøvd begge). 11" er vel mindre enn 34 cm? Er ikke det ca. 30 cm? Så vidt målebåndet mitt fant ut, skulle det være ca. 34 cm i diameter på Igloo-tanken. Får også begynne å lete etter en passende steinhelle.

SindreW skrev:
Har også brukt krabbekoker lenge. Det fungerer fint, men det blir varmt under så pass på at den ikke står på noe som kan ta fyr eller få svimerker. En stein/betonghelle er fint. En metallplate med noen planker eller gryteunderlag under går også bra.

De kan også miste mye effekt om det blåser, så det bør skjermes for vind rundt blusset.
Siden vi først er inne på temaet; ser denne krabbekokeren http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=36336691&searchclickthrough=true&searchQuery=krabbekoker OK ut?  39 liter kjele passer vel også til et meskekar på 38?

Tilbake
Topp