Lufting av vørter

Nei, ikke gjør det, oksidering! Kjøp heller en maling/mørtelblander til drillen, og kjør den i noen minutter før du har i gjæren.
 
Det er veldig mye enklere enn å riste en dunk med 25 liter vørter, i hvertfall for meg, jobber på kontor og slekta har kunnet å lese i mange generasjoner, hehe. Derimot, vil man få inn mindre oksygen enn med å pumpe inn den.
 
Fredda skrev:
Hvis man da skal brygge øl med høy OG, kan man da riste karet på nytt (eller bruke akvariepumpe) etter 3-4 dager og få opp oksygennivået igjen?
Jeg har hørt at man kan tilføre mer oksygen i vørteren frem til ca 50% av sukkeret i brygget er gjæret. Vil snart brygge noe sterkt og godt, men har ikke budsjett til å investerere i oksygen riktig enda.

Jeg leste et sted at gjæren ikke trenger så mye oksygen til selve omdannelsen av sukker til alkohol, men mest til å formere seg. Det var noe med at oksygen var avgjørende for å få gode cellevegger i gjærcellene. Det er altså i den første fasen av gjæringsprosessen at oksygen er viktig, så at riktig mengde gjær tilsettes i utgangspunktet blir dermed viktig for å balansere forholdet mellom sukker, oksygen og gjær. Med mitt beskjedne skjønn tenker jeg at for lite gjær i utgangspunktet gjør at man må ha mer oksygen for å få god utgjæring i fase 1 av gjæringsprosessen...
 
Tilbake
Topp