Finn Berger
Moderator
Interessant utgangspunkt! Men så er det dette med sant eller usant da? Finnes det noe slikt? Det eneste varig sanne virker å være tro!
Du må gjerne mene at det bare er snakk om tro dersom jeg påstår at du vil oppleve noe svært ubehagelig om du hopper ut fra taket på et 10 etasjer høyt hus. Jeg vil påstå at du baserer valget om ikke å hoppe på sikker viten. Og det er nettopp Humes - jeg går ut fra at du tenker på hans filosofi - poeng. Det kan riktignok ikke finnes noe sånt som 100% sikker viten, men du kommer i en del tilfeller så nær at forskjellen i praksis ikke finnes. Har vi tilstrekkelig gode grunner for å tro noe, kan vi etter min mening like gjerne kalle det sikker viten. Men da må det selvfølgelig gjelde veldig strenge kriterier for at noe skal være kvalifisert til å kalles "tilstrekkelig gode grunner".
Det er for så vidt sant at all vitenskap, også matematikken, hviler på forutsetninger som ikke kan bevises. Men det betyr ikke at utsagn basert på streng bruk av vitenskapelig metode er prinsipielt like usikre som utsagn basert på ren tro. Når det gjelder diskusjoner om hva som er sant innafor naturvitenskapene, er det ikke særlig vanskelig, håper jeg, å være enige om at vitenskapens sannhetskriterier er gyldige - og at de dermed er gyldige for alle bryggfaglige spørsmål, også, om vi ser bort fra dem som må avgjøres av subjektive bedømmelser om smak, lukt etc..
Nå er det langt fra alt som er utforsket. Det er mye vi ikke veit, og det er mye som det ikke er enighet om. Men det er også mye vi veit. Er det sant at HSA er så ødeleggende som tilhengerne av LODO mener? Er det sant at beta-amylase denatureres ved temperaturer over 65 grader? Jeg tror ikke det finnes noe sikkert svar på det første spørsmålet, men jeg er veldig sikker på at svaret på det andre er "ja".