Lufting av vørter

Ok. Jeg innser at David Heath ikke er så kjent utenfor Grainfather-kretser. Innenfor Grainfather-brygging er han et ganske kjent navn og absolutt den mest kjente man refererer til når det gjelder videoer om Grainfather-brygging. Jeg oppfatter ham som svært seriøs og trekker ikke personen i tvil. Jeg er enig i at han burde oppgi kilde, men det kan jo hende at han faktisk ikke har fått lov til det når han har fått disse opplysningene. For meg virker det sånn i videoen (han sier temmelig ordrett: "A major dry yeast company I shall not be naming has released the results of new yeast experiments they've been conducting").

David Heath er ikke Chris White.

Da går jeg ut fra at han ikke er Chris White;). Men jeg synes ikke noe særlig om at han "publiserer" "forskningsnytt" på den måten der. Dét er i alle fall ikke seriøst.
 
Dette var før i tiden når de brukte tretønner og hest og kjerre, det er selvfølgelig ikke slik nå. Har du forresten forsøkt å kommentere på youtube video hvor han har info fra?

Det burde jeg kanskje ha skjønt, ja:oops: - men da kan jeg fortsette å drikke Fuller's øl:). Har smakt noe historisk øl fra dem som var fryktelig godt. Det var vel ei oppskrift fra den tida da arbeiderne fikk øl.

Jeg liker flaskene deres, forresten. De tar jeg vare på og bruker.

Nei, jeg bruker den delen av tida mi her på dette forumet:).
 
Han sier jo at den aktuelle tørrgjærprodusenten kommer til å endre rådene for bruk på alle sine pakker i løpet av de kommende to til tre månedene. Det er vel bare å følge med på om det stemmer, da. Akkurat det handler vel aller mest om rehydrering, men om det kommer en slik endring så vil man vel se hvilken produsent det er, og da har man jo kilden.
 
Det er en David Heath som er head brewer I thousand oaks brewing co iallefall. Aksenten er på en måte litt feil men kanskje han er innflytter.
 
Han sier jo at den aktuelle tørrgjærprodusenten kommer til å endre rådene for bruk på alle sine pakker i løpet av de kommende to til tre månedene. Det er vel bare å følge med på om det stemmer, da. Akkurat det handler vel aller mest om rehydrering, men om det kommer en slik endring så vil man vel se hvilken produsent det er, og da har man jo kilden.
Det er en David Heath som er head brewer I thousand oaks brewing co iallefall. Aksenten er på en måte litt feil men kanskje han er innflytter.

Her er det et bilde av karen fra Thouasand Oaks. Er det han med GF-videoene?

Som sagt over, så vil jeg gjette på at det er snakk om Fermentis. De sier jo allerede at det er minimal forskjell på vann og vørter når det gjelder rehydrering.
 
Sist redigert:
Ser jo også at det står på databladet til pakkene med gjær at man bare kan drysse det på toppen av vørter om den holder 20 C eller mer.. og la det stå i fred en halvtimes tid. Jeg har alltid rehydrert av den enkle årsak at når det tappes blir det jo 20-30 centimeter skum på vørteren, litt vanskelig å strø gjæra på vørteren da. Og at jeg ønsker en lavere pitch temperatur.
 
Ser jo også at det står på databladet til pakkene med gjær at man bare kan drysse det på toppen av vørter om den holder 20 C eller mer.. og la det stå i fred en halvtimes tid. Jeg har alltid rehydrert av den enkle årsak at når det tappes blir det jo 20-30 centimeter skum på vørteren, litt vanskelig å strø gjæra på vørteren da. Og at jeg ønsker en lavere pitch temperatur.

oj, det var mye skum:confused:. Sikkert ikke så smart å strø gjæren oppi det, nei.

Nå var det ikke meningen å starte den gamle diskusjonen. Jeg er bare ganske nysgjerrig på hva denne forskningen til Fermentis - hvis det altså er dem - egentlig sier. Det har vært nokså utilfredsstillende å forholde seg til at det har vært dårlig samsvar mellom det som har vært sagt offisielt, og det som representanter for Fermentis har svart på direkte spørsmål.

At det kommer resultater som bekrefter det som har vært sagt uoffisielt om rehydrering, er vel ikke så overraskende - om det altså gjør det. Det som ble referert i videoen om oksygenering av vørteren virket derimot mer mystisk.
 
En ting jeg har lurt på når det gjelder oksygenring med tørrgjær eller våtgjær som er litt redusert på grunn av at den har stått en tid enten egenhøstet eller innflydd i en liten beholder, når er det fornuftig og oksygenere? Om jeg kjører på med ren O2 i to minutter så oppnår jeg kanskje et sted mellom 10-15 ppm med oppløst O2 i vørteren, men om jeg lar denne stå en stund så vil nivået synke tilbake til det som er likevekt for den aktuelle vørteren og temperatur. Tørrgjær og gammel gjær (slurry etc) er jo neppe i gang umiddelbart. Lag tiden er vel gjerne målt i timer og ikke minutter bare for akklimatisering? Er det kanskje en ide og vente med oksygen/lufting til man er sikker på at gjæren kan starte arbeidsdagen? For eksempel en time eller to etter pitch? Jeg har hørt at dette er et argument for SNS startere. De er klare i det sekund de pitches. Any thoughts? For egen del har jeg hatt minst like gode resultater med aquariumspumpe og luftesten som med ren oksygen når jeg har bevegd meg litt opp i ABV. Ideen da var at selv om man får mindre O2 inn i vørteren per tidsenhet, så skjer det over lengre tid, Gjerne 20-30 minutter, slik at gjæren totalt får mer tilgang på O2 enn ved 1 minutt ren O2 i forkant av pitch.
 
Bryggeteknikker endrer seg av mange grunner, og alt har derfor ikke med at tidligere tiders sannheter var feil - de var bare tidvis mindre viktige.
Det er ikke mange år siden at bruk av svært mye humle ble populært. Dette ølet kunne derfor brygges annerledes. Når NEIPA kom, ble tidspunktet for tilsetting av tørrhumle kraftig utfordret. ‘Ingen’ hadde gjort dette tidligere.
Det har også blitt (mer) vanlig å lagre sitt hjemmebrygg lenge. Dette gjelder både imperial-øl, og fremveksten av surøl. Oksidasjon ble derfor viktigere, men det var ikke nytt
Sammen med dette har også ny teknologi kommet, og kostbar teknologi blitt rimelig.
Vi er i utvikling, men det betyr ikke at all kunnskap skal kastes i bøtta. Mye tradisjon er god tradisjon. Mye nytt er til fantastisk hjelp for oss bryggere.
Happy Brewing.
 
Burde ikke rehydrering av tørrgjær ideelt skje i en isoton løsning? (saltvann(NaCl) 9 mg/ml)
(Kan enkelt lages på kjøkkenet, koster en slikk og ingenting ferdig fra apotek.)
Burde i teorien gi minst stress for cellene og minst påkjenning for celleveggene.
 
[QUOTE = "Hansern, mail: 459950, member: 12132"] Should not rehydration of dry yeast ideally happen in an isotonic solution? (Salt water (NaCl) 9 mg / ml)
(Can easily be made in the kitchen, it costs next to nothing done from pharmacies.)
Should in theory provide a minimum stress to the cells and the least strain on the cell walls. [/ QUOTE]

You know the requirements of the yeast cells you use and you can prepare it in your kitchen? Wow! Theory has so much going for it!
 
[QUOTE = "Hansern, mail: 459950, member: 12132"] Should not rehydration of dry yeast ideally happen in an isotonic solution? (Salt water (NaCl) 9 mg / ml)
(Can easily be made in the kitchen, it costs next to nothing done from pharmacies.)
Should in theory provide a minimum stress to the cells and the least strain on the cell walls. [/ QUOTE]

You know the requirements of the yeast cells you use and you can prepare it in your kitchen? Wow! Theory has so much going for it!

Hm, I did not know that yeast-cell cytoplasma was unique among living organisms. :rolleyes:
 
Bryggeteknikker endrer seg av mange grunner, og alt har derfor ikke med at tidligere tiders sannheter var feil - de var bare tidvis mindre viktige.
Det er ikke mange år siden at bruk av svært mye humle ble populært. Dette ølet kunne derfor brygges annerledes. Når NEIPA kom, ble tidspunktet for tilsetting av tørrhumle kraftig utfordret. ‘Ingen’ hadde gjort dette tidligere.
Det har også blitt (mer) vanlig å lagre sitt hjemmebrygg lenge. Dette gjelder både imperial-øl, og fremveksten av surøl. Oksidasjon ble derfor viktigere, men det var ikke nytt
Sammen med dette har også ny teknologi kommet, og kostbar teknologi blitt rimelig.
Vi er i utvikling, men det betyr ikke at all kunnskap skal kastes i bøtta. Mye tradisjon er god tradisjon. Mye nytt er til fantastisk hjelp for oss bryggere.
Happy Brewing.


Men en påstand kan ikke være både sann og ikke-sann. Og det er jo sånn at vi må ta avgjørelser på grunnlag av om vi mener den er sann eller ikke. Og gammel kunnskap som ikke er sann, må vi vel nesten kaste i bøtta? Jeg mener; jorda er jo ikke flat;).

Og om noe fungerer til tross for at det, ut fra det vi mener at vi vet, ikke skulle gjøre det - vel, så er det fordi det er noe vi ikke vet. Og da må ny forskning finne fram til det. Tradisjonelle framgangsmåter som funker stikk i strid med sunn fornuft, er en utfordring for vitenskapen - ikke et argument mot den.
 
@Hansern Yeast cells are unique, relative to most animal cells, being anhydrobiotic and having a cell wall to protect against lysis (bursting) due to osmotic pressure. In their natural habitat, especially on exposed tree surfaces, they frequently dry out under certain conditions. (Consider the weather experienced across much of Southern Norway over the last month!) Rain water (distilled water essentially) rehydrates the desiccated cells. I am not aware of any universal descriptions relating to cytoplasm across kingdoms. I imagine it depends on cell type, species and higher orders of biological classification. Single-celled microbes, yeast for example, struggle to maintain homeostasis, due to variable environmental conditions; unlike multicellular eukaryotes, which are a bit more sophisticated, in this respect. Of course, when active, they maintain cytoplasmic conditions to promote survival. ’Isotonic' is a relative state between the external and internal (cellular) environments. By definition, it is unlikely to promote efficient rehydration of dry yeast. However, your saline solution is probably hypotonic to dry yeast cells. Not as hypotonic as water only, though. Worts can be hypertonic, effecting more stress on the desiccated cells, at a time when rehydration is required. I am not aware of any reported studies reporting the use of saline solution as a rehydration medium for dry yeast. I can see your logic, but logic is limited by our imaginations. I suspect it has been tried, but negative results are rarely reported, unfortunately. Easy to test, though.
 
Men en påstand kan ikke være både sann og ikke-sann. Og det er jo sånn at vi må ta avgjørelser på grunnlag av om vi mener den er sann eller ikke. Og gammel kunnskap som ikke er sann, må vi vel nesten kaste i bøtta? Jeg mener; jorda er jo ikke flat;).

Og om noe fungerer til tross for at det, ut fra det vi mener at vi vet, ikke skulle gjøre det - vel, så er det fordi det er noe vi ikke vet. Og da må ny forskning finne fram til det. Tradisjonelle framgangsmåter som funker stikk i strid med sunn fornuft, er en utfordring for vitenskapen - ikke et argument mot den.
Interessant utgangspunkt! Men så er det dette med sant eller usant da? Finnes det noe slikt? Det eneste varig sanne virker å være tro!
 
There appears to be a spectrum of what is acceptable. Whether it is 'true' is often a matter of opinion, mostly. If we can't explain why something 'works', we can never explain it or improve it. Opinion, in my mind, is not always productive, even when it seems to work. Superstition can be a dangerous hand.
 
Tilbake
Topp