Luke I am your Grainfather. Vurderer G40, men..Trenger litt råd.

Gruve

 
Hei, jeg har snust litt på en ny bryggemaskin. Grainfather G30 har jo fått applaus og sånn.. Men hvis man skal dra på med malten kan jo G40 eller for den saks skyld S40 gjøre samme nytta. G40 koster jo like mye som en Brewtools BB40 ( Det vil si før man legger til ekstrautstyret til 9000, doble fustasjopphengsforkoblinger, og en vannkoker og alt dette andre man helt garantert må ha til BB40 hvis man treffer på riktig selger.)

Det er mange maskiner på markedet. Trenger litt anbefalinger fra erfarne bryggefolk. Selgere på bryggebutikkene kan sakene sine.

1. Jeg MÅ ikke ha bluetooth og WIFI+styring. Har ikke noe i mot å trykke litt på knappene inni mellom.
2. Jeg vil helst ha en bryggekjele med 40L +
3. Jeg har ikke et sinnsykt budsjett.
4. Jeg tenker at det er minst like viktig å ha godt utstyr til gjæringen.


Hva tenker dere?
 
Er ikke den litt kjedelig og enkel da? Tenker at man sikkert må opp litt i pris for å finne en kjele med nøyaktig termostat. Har en nå jeg definitivt ikke stoler på, og står der med termometeret og dypper og dypper..
Jeg brygger på en helmanuell bb30, så jeg skal ikke si hvordan digiboil fungerer. Men kvaliteten på det ferdige produktet avhenger mer av hvordan du kjenner og bruker utstyret ditt enn kvaliteten på mikkmakket og tilbehøret. Men jeg er veldig enig i at det er digg med god temperaturkontroll under meskinga. Brewster beacon er visstnok nøyaktig på temp og kommer i 70l
 
Er ikke den litt kjedelig og enkel da? Tenker at man sikkert må opp litt i pris for å finne en kjele med nøyaktig termostat. Har en nå jeg definitivt ikke stoler på, og står der med termometeret og dypper og dypper..

Termostaten er en billig komponent uansett, og sjøl på relativt rimelige kjeler som f.eks. Brewzilla Robobrew kan man kalibrere Termostaten mot et godt termometer plassert midt i masken...Akkurat avhenda en Brewzilla 65L til fordel for en Speidel50, men var innom på Ølbrygging.no i dag og fikk tafsa og myst litt nærsynt på både G40 og S40.... Byggekvalitetsmessig klarer jeg ikke se noen stor forskjell... faktisk virker Brewzilla rent mekanisk noe bedre konstruert men forskjellen ligger slik jeg ser det i kontrolleren til G30/40/70...

Jeg ser ikke store fordelen med noen av maskinene... kanskje med unntak av kontrolleren på G40 fremfor en del av konkurrentene som ligger rimeligere...
 
Sist redigert:
Termostaten er en billig komponent uansett, og sjøl på relativt rimelige kjeler som f.eks. Brewzilla Robobrew kan man kalibrere Termostaten mot et godt termometer plassert midt i masken...Akkurat avhenda en Brewzilla 65L til fordel for en Speidel50, men var innom på Ølbrygging.no i dag og fikk tafsa og myst litt nærsynt på både G40 og S40.... Byggekvalitetsmessig klarer jeg ikke se noen stor forskjell... faktisk virker Brewzilla rent mekanisk noe bedre konstruert men forskjellen ligger slik jeg ser det i kontrolleren til G30/40/70...

Jeg ser ikke store fordelen med noen av maskinene... kanskje med unntak av kontrolleren på G40 fremfor en del av konkurrentene som ligger rimeligere...
Good to know. Bor et par steinkast fra Ølbrygging selv, så kan ta en tur å se. Satt akkurat og kikka på Brewzilla 65L, og tenkte at den måtte jo være bra, men du likte den ikke? Eller er du bare litt jålete.Hadde jeg hatt budsjettet til det hadde jeg utvilsomt gått for en Brewtools, men det er så sykt mye mikkmakk på den. Dyrt mikkmakk
 
Det er mange gode alternativer. Her er noen som ikke er nevnt allerede og er 40+ liter.

Brewmonk 45L

Coobra 50L

Brewster 40L

Brewbie 50L

Brewly 40L

De fleste bygger på samme kjele, men hvor man har satt inn forskjellig programvare og enkelt detaljer.
 
Er ikke den litt kjedelig og enkel da? Tenker at man sikkert må opp litt i pris for å finne en kjele med nøyaktig termostat. Har en nå jeg definitivt ikke stoler på, og står der med termometeret og dypper og dypper..
Jeg brygger på en digiboil 35L, jeg kjøpte falskbunn og maltrør, bruker kun maltrøret til vorlauf og skylling, og meskepose under mesk. Jeg sirkulerer med pumpe under mesk og da stemmer temperaturen 100%.
 
Hei, jeg har snust litt på en ny bryggemaskin. Grainfather G30 har jo fått applaus og sånn.. Men hvis man skal dra på med malten kan jo G40 eller for den saks skyld S40 gjøre samme nytta. G40 koster jo like mye som en Brewtools BB40 ( Det vil si før man legger til ekstrautstyret til 9000, doble fustasjopphengsforkoblinger, og en vannkoker og alt dette andre man helt garantert må ha til BB40 hvis man treffer på riktig selger.)

Det er mange maskiner på markedet. Trenger litt anbefalinger fra erfarne bryggefolk. Selgere på bryggebutikkene kan sakene sine.

1. Jeg MÅ ikke ha bluetooth og WIFI+styring. Har ikke noe i mot å trykke litt på knappene inni mellom.
2. Jeg vil helst ha en bryggekjele med 40L +
3. Jeg har ikke et sinnsykt budsjett.
4. Jeg tenker at det er minst like viktig å ha godt utstyr til gjæringen.


Hva tenker dere?
Hva har du brygga på så langt?
 
Hva har du brygga på så langt?
Jeg har brygga på en gammel Netthandelenkjele. Jeg begynte med en BIABkjele, men fant fort ut at plata jeg brukte, 1800W induksjon, ikke var spesielt morsom. Dessuten klikket den hele tiden. Jeg må ikke ha det råflotteste, men noe med litt mer kvalitet enn Netthandelens. Termostaten er ikke til å stole på. Den koker greit opp, men meskingen er det bare å glemme. Tenker et eller annet mellom 40 og 60 L. Det er mye rart på markedet. Fint å kunne få til en stabil mesketemperatur.
 
Good to know. Bor et par steinkast fra Ølbrygging selv, så kan ta en tur å se. Satt akkurat og kikka på Brewzilla 65L, og tenkte at den måtte jo være bra, men du likte den ikke? Eller er du bare litt jålete.Hadde jeg hatt budsjettet til det hadde jeg utvilsomt gått for en Brewtools, men det er så sykt mye mikkmakk på den. Dyrt mikkmakk

Jeg likte BZ 65 svært godt og er langt fra jålete men jeg fikk et ekstremt godt kjøp på en meget pent brukt Speidel50L, og siden jeg har en Speidel20L fra før ble det til at jeg byttet ut Brewzillaen. Det handler også litt om kapasitet; BZ 65 har 65L totalt volum og det holder akkurat til 50L batcher mens Speidel50 har 84L totalt volum som kan strekkes til 70L batcher.

På Brewzilla65 har jeg brygget både 50L pils på 5,2% og 20L Russian Imperial stout på 12% uten å dobbeltmeske... alt i alt en kjempemaskin for prisen, men jeg er nok mer glad i tysk panzerstål ;)
 
Sist redigert:
Har en Beer Brew 30 automatic hvor jeg surret mye med stabil temperatur på de første bryggene. Etter gode råd fra @Steinar Huneide har jeg hatt stabil mesketemperatur på de siste bryggene.
Ja, alle finner jo sin egen metode som fungerer bra. Men det er litt som å lage mat i en ovn det her. "If you're looking, you ain't cooking". Med poenget at når man åpner for å se så tapes varme. Mesker man med en kjele med tynt gods uten lokk, eller sirkulerer kontinuerlig i mesking, blir det et stadig varmetap mot lufta i rommet. Maskinen kompenserer med varmeelementet og om man ikke begrenser varmen til 20-30% på BB30A så ender man ofte opp med svart bunn i kjelen sin. Linken din funka ikke, men antar det var denne du mente.

 
Hei, jeg har snust litt på en ny bryggemaskin. Grainfather G30 har jo fått applaus og sånn.. Men hvis man skal dra på med malten kan jo G40 eller for den saks skyld S40 gjøre samme nytta. G40 koster jo like mye som en Brewtools BB40 ( Det vil si før man legger til ekstrautstyret til 9000, doble fustasjopphengsforkoblinger, og en vannkoker og alt dette andre man helt garantert må ha til BB40 hvis man treffer på riktig selger.)

Det er mange maskiner på markedet. Trenger litt anbefalinger fra erfarne bryggefolk. Selgere på bryggebutikkene kan sakene sine.

1. Jeg MÅ ikke ha bluetooth og WIFI+styring. Har ikke noe i mot å trykke litt på knappene inni mellom.
2. Jeg vil helst ha en bryggekjele med 40L +
3. Jeg har ikke et sinnsykt budsjett.
4. Jeg tenker at det er minst like viktig å ha godt utstyr til gjæringen.


Hva tenker dere?
Når jeg nå har svart i tråden uten å svare på spørsmåla dine så kan jeg jo pendle inn på topic igjen, er vel bare rett og rimelig.
  1. Bluetooth og WiFi er for meg to ting, henting av oppskrifter fra sky og oppdatering av firmware. Tenker at på kald side er det ikke gunstig å stå med fingrene på ei bakteriebombe når man tapper til gjæring. Dette er gimmick/kjekt å ha som du sier at selgere bruker.
  2. Enig i at det er lurt med 40L+. Da har du rom til de største øla, kan kjøre no-sparge om du vil, og du får mer effekt enn de fleste 30L maskiner.
  3. Det er jo mye mer som koster ja, spesielt om du skal ha et antall flasker og fat.
  4. Jo, gjæring er det viktigste det. Uten kontroll her blir det sjelden godt øl. Men her har du også gimmicks / kjekt å ha.
    1. Det er billigere å ha plastbøtter til forskjellige formål enn å miste nattesøvnen fordi du gjærer pils etter saison i en ståltank til 20k.
    2. Det er billigere å bruke et kjøleskap / en fryser med inkbird for kontroll på gjæringstemperatur enn trykktank med glykol.
    3. Stål er blankt og det der, men for hver mulighet en unitank tilbyr, gir den også et punkt som må demonteres og vaskes.
Har selv en Brewtools B80 som kan bygges ut med "alle muligheter". Mitt oppsett er ganske basic, men dekker behovet helt supert. Det jeg liker best er;
  1. Dampkondensator. Er så digg å brygge innendørs så og si uten damp. Hadde aldri kjøpt noe bryggeri uten det.
  2. 6 kW effekt. Helt nydelig å ha litt effekt så det tar kortere tid med varming
  3. Pumpa med tre-veis ventiler som kan både gi litt vørter over maltsenga samtidig som at mesteparten blir sendt rundt maltrøret på utsida. Styres 0-100% via kontrollpanelet og gir da god kontroll på flow.
  4. Tre-veis ventilene på venstre siden. Nederste, tapping ut av kjelen, eller ruting til kjøler. Øverste, inn fra kjøler og måling av retur temperatur til kjelen , eller videre ut til tapping til gjæringskar.
Så, det koker ned til (hehe) hvilket behov du selv du mener at du har, hvilket volum du ser for deg å brygge (bare deg selv, eller venner og familie som får nyte godt også?). Så etter det kan du se på hvilke practicalities du kunne ha tenkt deg i bryggeriet.

Noe du ikke nevner er jo hvilket rom du skal bruke til bryggeri. Vann inn og et sluk er omtrent nødvendig. Og nok strøm, da.
 
Ja, alle finner jo sin egen metode som fungerer bra. Men det er litt som å lage mat i en ovn det her. "If you're looking, you ain't cooking". Med poenget at når man åpner for å se så tapes varme. Mesker man med en kjele med tynt gods uten lokk, eller sirkulerer kontinuerlig i mesking, blir det et stadig varmetap mot lufta i rommet. Maskinen kompenserer med varmeelementet og om man ikke begrenser varmen til 20-30% på BB30A så ender man ofte opp med svart bunn i kjelen sin. Linken din funka ikke, men antar det var denne du mente.

Det var faktisk denne jeg mente å lenke til :) , men ser jo at jeg har vært så smart å lenke til samme innlegg der også.
 
Jeg bruker gf30 fra tiden før WiFi og Bluetooth. Jeg bruker også en braumaister / speidel 250. Gf er definitivt bedre å bruke spesielt fordi rengjøring er lettere. Jeg har skyllevann i en tilpasset tank fra gf. Jeg beregner 72% effektivitet, men treffer vanligvis over det. Jeg har spiralkjøleren fast montert nesten 1m over maskinen og pumper derifra rett opp i gh ståltanker. Det er helt på grensen av hva pumpen greier. Til den prosessen kunne jeg vel drømt om litt kraftigere pumpe. På den annen side så kjøleren den fra kok til under 20 grader selv med 12 grader på kjølevannet.

Jeg brukte plastbøtter og kjøleskap før. Fungerte, men tok mye mere plass og jeg var avhengig av at byttene skulle ha samme temoraturforløp. Med glykolkjøler og to fat fra gf har jeg enkel og god kontroll på gjæringen. Selv om bunnventilwn må skrues av ved rengjøring, er det uten tvil lettere og sikrere renhold enn plastbøtter.

Skulle jeg kjøpt nytt idag, ville jeg nok gått for gf40. Gf30 er stor nok for meg, men noen ganger kan det være greit å ha litt større kapasitet. Men for å utnytte en større maskin må alt rundt den økes. Du trenger større skyllevann og gjæringskapasitet. Slikt kan fort sprenge et budsjett.
 
Tilbake
Topp