Tråden for dumme spørsmål.

Kaliumkloridsløsning. Man kan lage den selv. Proben ødelegges (lekker) hvis man ikke bruker det. Antar at den dekalibreres hvvis man bruker noe annet?
Jeg prøvde å lage selv, men var vel ikke nøyaktig nok, eller så var det noe annet som gikk galt, for mitt billig-meter ble ødelagt. Men jeg holder en knapp på at det var "noe annet" som gikk galt.

Men samtidig, noen fabrikanter av pH-metere anbefaler en løsning på 3M, og andre på 4M. Så man bør vel sjekke først hva fabrikanten til det meteret man selv har sier man skal bruke, eller gjøre det enkelt kjøpe KCL fra det samme merket, for da er man bankers.

Har satt ett ekstrakt sett nå. Jeg rørte inn luft med røre skje og dryssa gjæren oppå skummet. Må jeg riste for å blande inn gjæren ?

Jeg prøvde å lage selv, men var vel ikke nøyaktig nok, eller så var det noe annet som gikk galt, for mitt billig-meter ble ødelagt. Men jeg holder en knapp på at det var "noe annet" som gikk galt.

Men samtidig, noen fabrikanter av pH-metere anbefaler en løsning på 3M, og andre på 4M. Så man bør vel sjekke først hva fabrikanten til det meteret man selv har sier man skal bruke, eller gjøre det enkelt kjøpe KCL fra det samme merket, for da er man bankers.
Ja, jeg leste også 3M - 4M i en artikkel myntet på "lab-rotter". Der ga de inntrykk av at det ikke var så nøye, men løsningen bør være sånn ca der. Så jeg tipper det er andre årsaker. Var det en slik: digital-ph-maler-for-vann---gul(8).jpg? Har liggende en del sånne (fra hydro-tiden min), de holder ikke høy kvalitet, nei - går lett i stykker.

Ja, jeg leste også 3M - 4M i en artikkel myntet på "lab-rotter". Der ga de inntrykk av at det ikke var så nøye, men løsningen bør være sånn ca der. Så jeg tipper det er andre årsaker. Var det en slik: Vis vedlegget 52574? Har liggende en del sånne (fra hydro-tiden min), de holder ikke høy kvalitet, nei - går lett i stykker.
Det ser ut som det @AndyHagen brukte i nettkurset sitt. Jeg mener han fant ut at det fungerte godt (nok). Men så skal det sikkert behandles litt pent, ja:).

Verdanten har allerede begynt å klukke, 6 timer etter tapping på gjæringsbøtte, kjølte til 18 grader men klarer ikke lavere enn 20 grader i rommet
Når skal denne tørrhumles, venter jeg til 1.020 ?
Ja, jeg ville vente til helt på halen av den aktive gjæringa for å unngå at humla blir liggende i alt for lenge. Samtidig er du da ganske godt beskytta mot oksidiering fra den lufta som slipper til når du hiver humla oppi. (Jeg har riktignok aldri opplevd det som noe problem, og har kommet til at jeg helst venter til ølet er utgjæra. Men det er et vanlig - og antakelig godt - råd å humle i det gjæringa går mot slutten.)
Den ble veldig god, testet i dag etter ca 2 uker på kjøl, hvorfor er denne ølen så uklar, har det med gjæren å gjøre?

mosaic og vic secret :cool:

Den ble veldig god, testet i dag etter ca 2 uker på kjøl, hvorfor er denne ølen så uklar, har det med gjæren å gjøre?

mosaic og vic secret :cool:
Nei, det har med humla å gjøre. Stoffer fra humla (polyfenoler) forbinder seg med proteiner i ølet, og danner store molekyler som ikke bunnfelles. Du kan få klart øl likevel, om du bruker gelatin til å klare det med før tapping, eller om du filtrerer ølet.

En grei løsning, som jeg har valgt, er å se på denne tåka som en naturlig del av et øl som er heftig humla - og så lever jeg veldig godt med det.

Nei, det har med humla å gjøre. Stoffer fra humla (polyfenoler) forbinder seg med proteiner i ølet, og danner store molekyler som ikke bunnfelles. Du kan få klart øl likevel, om du bruker gelatin til å klare det med før tapping, eller om du filtrerer ølet.

En grei løsning, som jeg har valgt, er å se på denne tåka som en naturlig del av et øl som er heftig humla - og så lever jeg veldig godt med det.
Angående gelatin: vil det virke uten cold crash? Cold crash gidder jeg ikke bruke tid på.

Angående gelatin: vil det virke uten cold crash? Cold crash gidder jeg ikke bruke tid på.
Der vurderer vi likt:).

Men noen ganger - for enkelt øltyper - kunne det vært fristende å prøve gelatin, så hvis det funker, som @Brynsj sier, uten cc'ing, vil jeg overveie det.

Hvordan er det, Brynsj; for en som ikke tapper på fat? Hvor lang tid bruker gelatinen på å bunnfelle seg? Jeg trur ikke jeg vil ha den med over på flaskene.

Men noen ganger - for enkelt øltyper - kunne det vært fristende å prøve gelatin, så hvis det funker, som @Brynsj sier, uten cc'ing, vil jeg overveie det.

Hvordan er det, Brynsj; for en som ikke tapper på fat? Hvor lang tid bruker gelatinen på å bunnfelle seg? Jeg trur ikke jeg vil ha den med over på flaskene.
Uten at jeg egentlig har peiling. Gelantin oppi gjæringkar et par dager før omstikking og tapping? Kommer til å teste når det er litt kaldere i været.

Det er jeg usikker på, siden jeg som sagt tilsetter ved tapping til fat, og lar det stå under karbonering i romtemperatur, normalt i en uke. Derfor tapper jeg tidligst etter 7-8 dager, når ølet også er nedkjølt.
Du har jo flatbottom, så det er en enkel sak å undersøke :)

Det er jeg usikker på, siden jeg som sagt tilsetter ved tapping til fat, og lar det stå under karbonering i romtemperatur, normalt i en uke. Derfor tapper jeg tidligst etter 7-8 dager, når ølet også er nedkjølt.
Du har jo flatbottom, så det er en enkel sak å undersøke :)
Det er sant:).

S-04.... Jeg er vel en innbarka lagerfyr, tysk blod og hele pakka, men jeg er glad i Stout og brygga en Irish Dry her for en måned siden.

Jeg får ikke den karboneringa jeg forventer, og begynner å klø meg i huet om jeg er for pinglete med sukkermengde pr L eller om det rett og slett er S-04 som flokkulerer så hardt at det er veldig lite gjær i suspensjon ( Omstikk med sukkerlake i tappekaret).

På havrestouten jeg flaska i går har jeg økt fra Stoutnivå (4.5-5g/L) til lagernivå, så får vi se om det gjør forskjell eller om teorien min om at det er lite gjær i suspensjon som gjør det... Både Dry- og havrestouten gjæra greit ned fra 1.050'ish til 1.014

Morgendagens Imperial Stout er jeg ikke så bekymra for; Der regner jeg med at ABV'en kverker gjæren og at der må karboneres med CBC.

Noen innspill til manglende karbonering?

S-04.... Jeg er vel en innbarka lagerfyr, tysk blod og hele pakka, men jeg er glad i Stout og brygga en Irish Dry her for en måned siden.

Jeg får ikke den karboneringa jeg forventer, og begynner å klø meg i huet om jeg er for pinglete med sukkermengde pr L eller om det rett og slett er S-04 som flokkulerer så hardt at det er veldig lite gjær i suspensjon ( Omstikk med sukkerlake i tappekaret).

På havrestouten jeg flaska i går har jeg økt fra Stoutnivå (4.5-5g/L) til lagernivå, så får vi se om det gjør forskjell eller om teorien min om at det er lite gjær i suspensjon som gjør det... Både Dry- og havrestouten gjæra greit ned fra 1.050'ish til 1.014

Morgendagens Imperial Stout er jeg ikke så bekymra for; Der regner jeg med at ABV'en kverker gjæren og at der må karboneres med CBC.

Noen innspill til manglende karbonering?
Det burde holde med den sukkermengden. Jeg brukte aldri mer enn 5 g/l da jeg brukte sukker. Så da er vel standardsvaret at gjæren har jobba seg sliten. Og når du kombinerer det med at 04 flokkulerer godt, så skjer sånt. Jeg har opplevd det med Fullers-gjæren.

Tilbake
Topp