Har såvidt begynt å planlegge høstens brygg. Kommer til å ryke på minst 2 Kölsch muligens 3 batcher. Planlegger som smash med Barke og de 3 tyske humlene Saphir, Smaragd og Opal.
Altså brygger først en batch, flasker denne og tilsetter umiddelbart en del av gjærslurryen til en ny batch. Hvor mange ganger kan jeg gjøre dette?
Kølsch er jo ikke spesielt hverken alkoholsterkt eller humlesterkt, så det å gjære et brygg kølsch er ikke det mest stressende du kan sette gjæren til. Gir du den litt gjærnæring og godt med oksygen hver gang - og passer på å ikke være knipen med gjæren i det første brygget - skulle du vel kunne kjøre flere omganger enn det der, også.
Tenker du å brygge direkte, sånn at du tar den nyhøsta gjæren direkte fra gjæringskaret etter tapping, eller brygger du det nye brygget en dag eller to seinere? Jeg tenker at det ideelle er å gi den gjæren du skal gjenbruke et raskt opphold i en gjenoppfriskningsstarter ("vitality starter"). Jeg har hatt gode erfaringer med å bruke en liter starter som jeg hiver gjæren oppi, rister godt (jeg bruker en 5 liters erlenmeyerkolbe, så det blir optimalt med oksygen jeg får rista inn). Så lar jeg den bare stå i ro. Gjør du dette på starten av bryggedagen, er den klar til å pitches i sin helhet når brygget er klart. Eller du kan sette denne dagen før, og dekantere før du bruker den dagen etter.
Bryggosofene har sin metode, som innebærer at du spinner denne starteren i 4 timer på en rører før bruk. Da skal du ikke gi oksygen når du pitcher. Teorien er at gjæren da har bygget seg opp maksimale lagre med steroler. Det blir på samme måten som med tørrgjær, som heller ikke skal ha oksygen.
Jeg har ikke prøvd bryggosofenes metode. Jeg er ikke helt komfortabel med hverken det å pitche en liter som har stått på rører i 4 timer eller å ikke gi oksygen, men skal ikke si at det ikke funker helt utmerket.
Jeg trur det vesentlige er å sikre seg at gjæren har fått bygget opp energilagrene sine (glykogen og trehalose). Når du pitcher på vanlig vis i en godt oksygenert vørter, trenger gjæren disse lagrene når den jobber med å syntetisere steroler. Om du gjenbruker gjær fra et brygg der gjæren har fått optimale betingelser, sånn at den ikke har måttet slite med å gjøre ferdig gjæringa, skulle den ha gode energilagre, og da kan du sikkert bruke den direkte, så lenge du bare gir godt med oksygen, og kanskje litt gjærnæring. (Jeg lager gjerne en gjenoppfrisker uansett, men det er sikkert ofte unødvendig
.)