Tråden for dumme spørsmål.

Hvor bør jeg starte?

Du trenger noe å brygge i, gjære i, og fylle ølet i. Så må du ha ingrediensene og renholdet på stell. Det enkleste er et ekstraktsett fra en bryggebutikk, hvor du da sender en mail og spør om å få med gjær fra Fermentis eller Lallemand heller enn det som måtte være i kit'et. Så ville jeg faktisk også kjøpt et 20-liters corneliusfat, sodastream regulator og slangesett. Veldig mye enklere enn å holde på med flaskevask, desinfisering av 40 flasker og korking og styr, men det blir opp til hver enkelt naturligvis. Ei spruteflaske du kan ha utblanda star-san eller lignende, så har du det vel stort sett.

Her er alt du trenger:

Og kjøp ei bra gjær slik at ølet blir så godt det kan bli:

Alternativet er jo hvis der er noen i nærheten (hvor holder du til?) som kunne ha vist dere, eller som dere fikk låne all-grain utstyr, etc. Men det er litt mer å holde kontroll på i en all-grain bryggedag. For info så er videoer fint, her er en norsk kanal med en del innhold.

Link til video om ekstraktbrygging:
 
Hei folkens

Svigers har spurt meg om å brygge øl sammen med han, vi har snakket om det i flere år, men det ble liksom aldri noe av. Nå er det dessverre sånn at han har fått kreft, og utsiktene er dårlig.

Så jeg hadde tenkt at vi kunne lage noe sammen. Tror han hadde blitt veldig glad.

Problemet er jo at jeg er jo grønn som det kommer.

Hvor bør jeg starte?

Jeg har en tom fryser, som ikke brukes, ellers er det minimalt med utstyr.
Tenker jeg trenger en sånn sammen med en heatpad?

Takker for all hjelp og god sommer.
Du trenger en kjele som er stor nok, og et gjæringskar + en del småtteri. Det hele blir enklere om dere ikke brygger mer enn 10-12 liter. Da trenger du egentlig ikke mer enn kjelen, som helst bør væe på 20 liter, og en meskepose, så kan du brygge med den teknikken som kalles BIAB (Brew In A Bag), som i prinsippet er det samme som å trakte te.

Med et sånt volum kan du koke på komfyren.

La oss si du skal ha 12 liter av et ikke for sterkt øl til gjæring. Du trenger 3 kilo malt (satt sammen etter ei oppskrift, så klart:)) og 17 liter vann. Du har maltet i posen, og etter at du har varma opp vannet til riktig temperatur, senker du posen med maltet nedi og rører det godt ut. Så lar du det stå en times tid mens du rører litt innimellom, og eventuelt tllfører litt varme for å holde temperaturen oppe. (Det beste er kanskje å ikke bruke alt vannet med en gang, sånn at du kan tilsette litt kokende vann et par ganger.) Når timen er gått, tar du posen med maltet ut. Da har du 14 liter vørter i kjelen, og det koker du 30 minutter sammen med humle. Det fordamper antakelig et par liter (så du må ha et avtrekk. Kjøkkenvifta greier seg, om den har kanal ut, og ikke omluft (hvis noen bruker den løsninga lenger?). Så setter du kjelen til kjøling i et kar med isbiter, og når du har fått temperaturen ned til gjæringstemperaturen, heller du vørteren over i gjæringskaret og tilsetter gjær. Bruk tørrgjær som du bare strør rett i dunken. Og så gjør gjæren resten av jobben.

Jeg har forenkla det litt her, men i bunn og grunn er det så enkelt.

Ei enkel innføring i bryggekunstens grunnprinsipper har du her: https://forum.norbrygg.no/search/324365/?searchform=1&q=mini-håndbok&o=relevance
 
Hei og takk for svar begge, for meg virker det som ekstrakt brygging er noe vi kan starte med først, før vi går over til allgrain og BIAB, det er greit å starte enkelt virker det som.

Når det gjelder temperatur under gjæringa.

For å holde en jevn temperatur. Er det ok å sette gjæringskaret i fryseren og koble fryseren og en heatpad til denne?
 
Og et spørsmål til

Omstillingskar, hva er det, er det for å ta ut ølen av gjæringskaret, før det blir tappet på flasker fra omstillingskaret?

Svarer meg selv, det var det ja

Ble forklart her etter ca 3 min
 
For å holde en jevn temperatur. Er det ok å sette gjæringskaret i fryseren og koble fryseren og en heatpad til denne?
Ja, men jeg foretrekker ITC-310 som er manuell og som du kan sette temperatur ramping på. Wifi versjonen må du justere selv for å ha steg i gjæringstemperaturen. Kanskje bare en vanesak, men jeg liker å tilsette gjæren i vørteren en grad eller to lavere enn gjæringstemperaturen jeg ønsker å kjøre.
Edit: til å begynne med, og med US-05 kan du starte gjæringa på 17-18C og sette på et sitteunderlag i et rom som holder 20-22 grader. Normalstyrke øl har ikke vanligvis så brutal gjæring for seg at det går mer enn 3-4 grader opp med mindre du isolerer bøtta.
Omstillingskar, hva er det, er det for å ta ut ølen av gjæringskaret, før det blir tappet på flasker fra omstillingskaret?
Omstikkingskar er for å mikse inn sukkerlake eller vørter i ferdig gjæret øl, slik at gjæra får meir mat og vil danne CO2 i en lukket beholder. Dette behøver du ikke hvis du går for fatpakken, da tapper du rett fra gjæringsbøtta til fatet sin øl-kobling med slange og lukket sløyfe tilbake til pakning i lokket.
Hei og takk for svar begge, for meg virker det som ekstrakt brygging er noe vi kan starte med først, før vi går over til allgrain og BIAB, det er greit å starte enkelt virker det som.
Det er både enklest og billigst. Og med ei ordentlig gjær (superviktig..) så blir produktet også ganske bra. Man må et par knepp opp på kunnskap, tid og utstyr for å brygge med korn og koking.
 
Hvis romtemperaturen er lik eller høyere enn gjæringstemperaturen, trenger du ikke varmekilde på gjæringskammeret ditt. Svært sjelden trenger du mer enn én kilde (kjøling eller varme) av gangen. Omgivelselstemperaturen vil sørge for utjevning på en bedre måte enn "yoyo"-temperaturene du får ved å koble til både varme- og kjølekilde samtidig.
 
Hei funker det å gjøre lukket overføring med de delene so er i denne pakka?
 
Hvis romtemperaturen er lik eller høyere enn gjæringstemperaturen, trenger du ikke varmekilde på gjæringskammeret ditt. Svært sjelden trenger du mer enn én kilde (kjøling eller varme) av gangen. Omgivelselstemperaturen vil sørge for utjevning på en bedre måte enn "yoyo"-temperaturene du får ved å koble til både varme- og kjølekilde samtidig.
Takk for tipset, appropos, den temperatursensoren til inkbirden, festes den til gjæringskaret bare (altså teipes fast)? Er det noen spesiell plass som er bedre ønsket (høyere eller lavere).
 
Hei. Forsøker meg på mitt aller første brygg. Brygget ble satt til gjæring på mandag (OG ~1040). På torsdag målte jeg SG 1020. Ser ikke lenger noen aktivitet i vannlåsen. Er redd for at gjæren muligens har tatt kvelden? Jeg brygget med maltekstrakt (Geordie Lager kit), men erstattet gjæren med Mangrove Jacks M84 Bohemnian Lager (da jeg leste at gjæret som fulgte med kittet var ganske dårlig). Brukte også ca. halvparten av original gjæren som fulgte med kittet. Som den nybegynneren jeg er, så jeg jo først i ettertid at denne typen gjær fungerer best i 15 grader. Her har det vært rundt 20-22 grader.

Bør jeg vente noen dager til? Eventuelt tilsette mer gjær? Forsøke å røre i vørteren for å tilsette mer oksygen til gjæret?
 
Bør jeg vente noen dager til? Eventuelt tilsette mer gjær? Forsøke å røre i vørteren for å tilsette mer oksygen til gjæret?
La det stå ut tida, men det er ikke sikkert at M84 er spesielt bedre enn den fra kit'et.. Dra en tur innom Vestbrygg og se om de har en pose gjær som kan hjelpe deg om du måler det samme igjen om noen dager. US-05 for å prøve å dra noen flere poeng ut av den, BE-134 hvis du føler for å teste noe annet som da blir mer som en saison.

den temperatursensoren til inkbirden, festes den til gjæringskaret bare (altså teipes fast)? Er det noen spesiell plass som er bedre ønsket (høyere eller lavere).
Ta en bit EVA skum eller annet egnet materiale som isolerer litt, så teiper du dette fast i bøtta under væskenivået med føleren mellom bøtta og stoffet/skummet. Eksempelvis sånt som det her, klipp til en passende bit. Så har du og til å isolere en kjele eller ei bøtte om det behøves.

 
Hei skal sette 105722 fra bryggselv. Tenkte å dele den i 2 gjæringskar. Den ene skal jeg ha appelsinskal i skal jeg putte skallet når stormgjæringa er ferdig? Noen tips til anna jeg kan putte i nr 2 ?
 
Chocolate brown ale med appelsinskall? Du tenker hvertfall utenfor boksen …
Sjokolade&appelsin er jo smaker som passer sammen, men i øl …? Usikker.
Jeg brygget engang en Altbier inspirert øl med Vosskveik, (ikke helt ulik brown ale i maltprofil). Denne fikk kraftig smak av appelsin (pga gjæren). Det var ikke helt innertier, nei. Men bedret seg med lagring.
Sjokolade+appelsin trenger sødme for å funke, etter min mening.
 
Chocolate brown ale med appelsinskall? Du tenker hvertfall utenfor boksen …
Sjokolade&appelsin er jo smaker som passer sammen, men i øl …? Usikker.
Jeg brygget engang en Altbier inspirert øl med Vosskveik, (ikke helt ulik brown ale i maltprofil). Denne fikk kraftig smak av appelsin (pga gjæren). Det var ikke helt innertier, nei. Men bedret seg med lagring.
Sjokolade+appelsin trenger sødme for å funke, etter min mening.
Hva med søt appelsin. Også når når putter jeg det i gjæringskaret?
 
Tilbake
Topp