Tråden for dumme spørsmål.

Hvis romtemperaturen er lik eller høyere enn gjæringstemperaturen, trenger du ikke varmekilde på gjæringskammeret ditt. Svært sjelden trenger du mer enn én kilde (kjøling eller varme) av gangen. Omgivelselstemperaturen vil sørge for utjevning på en bedre måte enn "yoyo"-temperaturene du får ved å koble til både varme- og kjølekilde samtidig.

Hvis romtemperaturen er lik eller høyere enn gjæringstemperaturen, trenger du ikke varmekilde på gjæringskammeret ditt. Svært sjelden trenger du mer enn én kilde (kjøling eller varme) av gangen. Omgivelselstemperaturen vil sørge for utjevning på en bedre måte enn "yoyo"-temperaturene du får ved å koble til både varme- og kjølekilde samtidig.
Takk for tipset, appropos, den temperatursensoren til inkbirden, festes den til gjæringskaret bare (altså teipes fast)? Er det noen spesiell plass som er bedre ønsket (høyere eller lavere).

Hei. Forsøker meg på mitt aller første brygg. Brygget ble satt til gjæring på mandag (OG ~1040). På torsdag målte jeg SG 1020. Ser ikke lenger noen aktivitet i vannlåsen. Er redd for at gjæren muligens har tatt kvelden? Jeg brygget med maltekstrakt (Geordie Lager kit), men erstattet gjæren med Mangrove Jacks M84 Bohemnian Lager (da jeg leste at gjæret som fulgte med kittet var ganske dårlig). Brukte også ca. halvparten av original gjæren som fulgte med kittet. Som den nybegynneren jeg er, så jeg jo først i ettertid at denne typen gjær fungerer best i 15 grader. Her har det vært rundt 20-22 grader.

Bør jeg vente noen dager til? Eventuelt tilsette mer gjær? Forsøke å røre i vørteren for å tilsette mer oksygen til gjæret?

Bør jeg vente noen dager til? Eventuelt tilsette mer gjær? Forsøke å røre i vørteren for å tilsette mer oksygen til gjæret?
La det stå ut tida, men det er ikke sikkert at M84 er spesielt bedre enn den fra kit'et.. Dra en tur innom Vestbrygg og se om de har en pose gjær som kan hjelpe deg om du måler det samme igjen om noen dager. US-05 for å prøve å dra noen flere poeng ut av den, BE-134 hvis du føler for å teste noe annet som da blir mer som en saison.

den temperatursensoren til inkbirden, festes den til gjæringskaret bare (altså teipes fast)? Er det noen spesiell plass som er bedre ønsket (høyere eller lavere).
Ta en bit EVA skum eller annet egnet materiale som isolerer litt, så teiper du dette fast i bøtta under væskenivået med føleren mellom bøtta og stoffet/skummet. Eksempelvis sånt som det her, klipp til en passende bit. Så har du og til å isolere en kjele eller ei bøtte om det behøves.

Hei skal sette 105722 fra bryggselv. Tenkte å dele den i 2 gjæringskar. Den ene skal jeg ha appelsinskal i skal jeg putte skallet når stormgjæringa er ferdig? Noen tips til anna jeg kan putte i nr 2 ?

Chocolate brown ale med appelsinskall? Du tenker hvertfall utenfor boksen …
Sjokolade&appelsin er jo smaker som passer sammen, men i øl …? Usikker.
Jeg brygget engang en Altbier inspirert øl med Vosskveik, (ikke helt ulik brown ale i maltprofil). Denne fikk kraftig smak av appelsin (pga gjæren). Det var ikke helt innertier, nei. Men bedret seg med lagring.
Sjokolade+appelsin trenger sødme for å funke, etter min mening.

Chocolate brown ale med appelsinskall? Du tenker hvertfall utenfor boksen …
Sjokolade&appelsin er jo smaker som passer sammen, men i øl …? Usikker.
Jeg brygget engang en Altbier inspirert øl med Vosskveik, (ikke helt ulik brown ale i maltprofil). Denne fikk kraftig smak av appelsin (pga gjæren). Det var ikke helt innertier, nei. Men bedret seg med lagring.
Sjokolade+appelsin trenger sødme for å funke, etter min mening.
Hva med søt appelsin. Også når når putter jeg det i gjæringskaret?

Ja, får kanskje det:) men er nok en grunn til at det ikke finnes. Var bare litt nyskjerrig på hvordan noe slikt kunne smake :)

Ja, får kanskje det:) men er nok en grunn til at det ikke finnes. Var bare litt nyskjerrig på hvordan noe slikt kunne smake :)
Jeg googla litt, og fant ikke noe eksempel på kommersielt øl med bare tørrhumling.

Jeg vil anta at det rett og slett blir litt tamt og kjedelig. Men du kan jo prøve - og om det blir slik jeg trur, så har du i alle fall lært å sette pris på bitterheta. Det er jo når noe mangler at vi skjønner hvorfor vi setter pris på det:).

Spørsmålet mitt kommer fordi at jeg har noen kvinnelige familiemedlemmer som egentlig ikke liker øl. Bitterheten i øl er det værste de vet :). Neipa er det nærmeste de kommer av å like ett øl. Tanken om å bare tørrhumle springer ut fra dette :)

Tilbake
Topp