Tråden for dumme spørsmål.

Så, tre ganger i ett brygg, men hvis du transporterer de videre i nytt brygg kan de kjøre 3 nye runder?
Ikke uten videre. For det første må du sørge for å gi dem oksygen og næring, som @Kloakk sier. Hvorfor skjønner du om du leser utdraget under her fra den gjærstarterartikkelen jeg lenka til. Men det er ikke sikkert den gamle gjæren egner seg til gjenbruk. Du skal helst ikke bruke gjær fra
- et brygg du har brukt mye tørrhumle i
- brygg med OG over 1.060
- brygg der gjæren har måttet slite for å fullføre gjæringa

Øl blir det antakelig om du ikke bryr deg om dette, men om du sikter mot å lage best mulig øl, tar du hensyn til det:).

En gjærcelle har en ytre "hud", som er en porøs cellevegg, og en cellemembran som befinner seg på innsiden av celleveggen. Mellom celleveggen og membranen er det et plasmafylt rom der det bl.a. er enzymer som bearbeider stoffer gjæren trenger. Det er særlig viktig for gjæren at cellemembranen er i god stand. Gjennom cellemembranen slipper den inn de stoffene den trenger, og gjennom den skiller den ut det den må kvitte seg med. Uten en sterk og elastisk cellemembran kan gjærcellen altså hverken ta til seg næring eller kvitte seg med avfallsstoffer effektivt, så cellemembranens tilstand er helt avgjørende for gjærcellen.

Gjæren bygger opp og vedlikeholder membranen ved hjelp av stoffer den enten finner i omgivelsene, eller lager ved hjelp av råstoffer i omgivelsene. Disse stoffene - steroler og lipider - lager gjæren effektivt nok av dersom den har tilgang på oksygen. Har den ikke det, kan den lage dem på andre måter, men langt mindre effektivt.

Når vi starter en gjæringsprosess for å få gjæren til å lage øl, gir vi den derfor oksygen. Vi kan blande inn luft i vørteren med ulike teknikker (luft inneholder 21% oksygen), eller vi kan bruke reint oksygen. Gjæren tar raskt opp oksygenet, og bruker det til å produsere steroler og lipider. Den både ruster opp cellemembranen sin, og legger seg opp lagre. Men den kan bare lagre en viss mengde; den har ikke ubegrenset lagringskapasitet.

Når vi brygger øl, fortsetter vi ikke å tilføre oksygen. Det vil føre til økt produksjon av stoffer som setter usmak på ølet, så vi passer nøye på å ikke slippe til oksygen. Derfor er det avgjørende at gjæringsprosessen starter med nok gjær som har store nok lagre av
steroler og lipider til at det rekker til så mange nye celler at de klarer å spise alt sukkeret, og også ta seg av andre uønskede stoffer etter at sukkeret tar slutt. Som sagt tidligere; gjæren spiser ikke bare sukker; den kan også nyttiggjøre seg andre stoffer. Det er viktig at gjæren er sprek nok på slutten av gjæringsprosessen til å gjennomføre denne siste delen av jobben, for disse stoffene - som til dels er avfallsstoffer fra gjæringa av sukkeret - smaker stort sett ikke godt. Vi vil bli kvitt dem. Gjæren forbedrer altså smaken på ølet når den på denne måten "rydder opp etter seg", og derfor snakker vi ofte om denne siste fasen av gjæringa som "modningsfasen".

Når det "gjærsamfunnet" vi etablerer i starten av gjæringa, må greie seg uten ny tilførsel av oksygen, og altså uten mulighet til å fornye forrådet av cellemembranråstoff, er det grenser for hvor mange nye celler - barn, barnebarn osv - hver enkelt av de gjærcellene vi starter med, kan gi opphav til. Når en celle med fulle lagre har delt seg tre ganger, har hverken den eller de cellene den har gitt opphav til, nok membranråstoff til å gjennomføre en deling til. Teoretisk kan derfor tallet celler ikke mer enn 8-dobles når det ikke tilføres nytt oksygen. Når gjæren ikke lenger kan formere seg, konsentrerer den seg om å overleve. Den går i dvale, og mange dør. Og dersom dette skjer før all næring i vørteren er fortært, sitter vi igjen med et øl der gjærings- og modningsprosessene ikke er fullført. Det blir et dårlig øl.
 
Sist redigert:
Ah, gir mening. Takk :D

Nytt spørsmål, kastet oppi 750g sukker i fermenteringsbøtta etter 3 dager fermentering, som nå rommer ca 20,5L.

klarte ikke helt finne korrekt kalkulator for å regne ut dette, så forsøkte meg på å lage en oppskrift med 20,5l vann og 750g sukker.

det skal visstnok gi en OG på 1.014

Kan jeg bare da ta OG på brygget (1.060) og plusse så ny OG nå sa blir 1.074?

eller er jeg på bærtur her?
 
Ah, gir mening. Takk :D

Nytt spørsmål, kastet oppi 750g sukker i fermenteringsbøtta etter 3 dager fermentering, som nå rommer ca 20,5L.

klarte ikke helt finne korrekt kalkulator for å regne ut dette, så forsøkte meg på å lage en oppskrift med 20,5l vann og 750g sukker.

det skal visstnok gi en OG på 1.014

Kan jeg bare da ta OG på brygget (1.060) og plusse så ny OG nå sa blir 1.074?

eller er jeg på bærtur her?

Ja, det skulle bli riktig det
 
Fant ingen gode artikler, så spør her. Jeg «tror» jeg vet svaret, men ønsker å lese litt mer konkret.

altså, man lager jo en starter av DME for å øke antall gjærceller, slik at man slipper kjøpe så mange pakker gjær..

MEN.. hvis man pitcher en pakke gjær i øl vørteren, vil ikke gjæren multiplere seg der også? Vørteren er jo bare en «større» starter?

mins jeg har lest noe om at det blir for mye sikker og gjæren blir for stresset, derfor en liten starter, men fant ikke noe konkret lesestoff pp det
Hvis du har lyst å røre inn oksygen og oksydere hele batchen din så kan den fint brukes som en gjærstarter :p
 
Det kan en gjøre for å få mer gjærceller men ikke helt til det er ferdiggjæret slik en gjør i en starter.
Ja, jeg har rikignok ikke kommet meg til å prøve det, men jeg har det på blokka etter at jeg hørte det anbefalt av en gjærprodusent i en Marerbrewers podcast. Det var riktignok henvendt til bryggerier, men jeg ser ikke noen grunn til at det ikke skulle funke like greit for oss.
 
Det kan en gjøre for å få mer gjærceller men ikke helt til det er ferdiggjæret slik en gjør i en starter.
Neinei, selvfølgelig ikke, jeg mente hvis man ikke har noe som helst synlig aktivitet og den underliggende grunnen er underpitch :)
 
Neinei, selvfølgelig ikke, jeg mente hvis man ikke har noe som helst synlig aktivitet og den underliggende grunnen er underpitch :)
Du kan gjøre det som en del av den planlagte rutinen. Siden du fornyer sterollagrene etter den første celledelinga - som halverer disse lagrene - dobler du i teorien gjærmengden. Og det betyr at du i utgangspunktet ikke trenger å bruke mer enn halvparten av hva du ville brukt om du ikke planla å tilsette en ekstra dose oksygen. Nyttig når en tenker på hvor vanvittig mye gjær du trenger når du skal gjære f.eks. pils på 10 grader.
 
Du kan gjøre det som en del av den planlagte rutinen. Siden du fornyer sterollagrene etter den første celledelinga - som halverer disse lagrene - dobler du i teorien gjærmengden. Og det betyr at du i utgangspunktet ikke trenger å bruke mer enn halvparten av hva du ville brukt om du ikke planla å tilsette en ekstra dose oksygen. Nyttig når en tenker på hvor vanvittig mye gjær du trenger når du skal gjære f.eks. pils på 10 grader.
Ja altså jeg lærte den "harde" veien, brukte 24 gram Brewly 34/70 på 10 grader, skjedde ingenting etter 48 timer, tilsatt 90 sekunder med O2 og det startet opp etter 4 timer :)

Ikke at jeg har planer om å bruke den metoden for å spare penger, men som en nødløsning der og da fungerte det helt utmerket og ølet blei god som gull, flytende som sådan.
 
Ja altså jeg lærte den "harde" veien, brukte 24 gram Brewly 34/70 på 10 grader, skjedde ingenting etter 48 timer, tilsatt 90 sekunder med O2 og det startet opp etter 4 timer :)

Ikke at jeg har planer om å bruke den metoden for å spare penger, men som en nødløsning der og da fungerte det helt utmerket og ølet blei god som gull, flytende som sådan.
Det var veldig interessant:)!

Jeg tenkte ikke på denne teknikken som sparing, men rett og slett som en mer praktisk løsning enn å dyrke opp all den gjæren. Du kommer fort opp i et behov for mer enn du kan dyrke opp i én starter. Og det er lettere å gi en ekstra dose oksygen enn å sette en ekstra starter.
 
Det var veldig interessant:)!

Jeg tenkte ikke på denne teknikken som sparing, men rett og slett som en mer praktisk løsning enn å dyrke opp all den gjæren. Du kommer fort opp i et behov for mer enn du kan dyrke opp i én starter. Og det er lettere å gi en ekstra dose oksygen enn å sette en ekstra starter.
Absolutt, jeg har lagt startere på hylla, en stund, akkurat nå bruker jeg heller en sunn mengde tørrgjær (brewly 34/70) til et brygg, jeg er heldig å kan fate ølet og brygge dagen etterpå. Så jeg sparer slurry som får 1 døgn i kjøleskapet før det brukes i neste brygg dagen derpå. Da er det 5 gram gjærnæring og 90 sekunder med O2.

Det har fungert ypperlig i 3 generasjoner og det gjør det hele veldig praktisk for meg og som bonus får enhver batch en lavere kostnad.

Hvor mange generasjoner dette lar seg gjøre har jeg ikke funnet ut enda, jeg har 2 små barn og ting snur på flisa, så plutselig går det for lang tid mellom 2 brygg, jeg bruker ikke slurry som har stått 2 uker i kjøleskapet, enda...

Men jeg ser for meg at det burde gå fint med 5-6, og med tanke på DME og strøm til starter og rører så tror jeg dette lønner seg uansett, selv om det er det praktiske som har dratt meg i denne retningen, enn så lenge....
 
Absolutt, jeg har lagt startere på hylla, en stund, akkurat nå bruker jeg heller en sunn mengde tørrgjær (brewly 34/70) til et brygg, jeg er heldig å kan fate ølet og brygge dagen etterpå. Så jeg sparer slurry som får 1 døgn i kjøleskapet før det brukes i neste brygg dagen derpå. Da er det 5 gram gjærnæring og 90 sekunder med O2.

Det har fungert ypperlig i 3 generasjoner og det gjør det hele veldig praktisk for meg og som bonus får enhver batch en lavere kostnad.

Hvor mange generasjoner dette lar seg gjøre har jeg ikke funnet ut enda, jeg har 2 små barn og ting snur på flisa, så plutselig går det for lang tid mellom 2 brygg, jeg bruker ikke slurry som har stått 2 uker i kjøleskapet, enda...

Men jeg ser for meg at det burde gå fint med 5-6, og med tanke på DME og strøm til starter og rører så tror jeg dette lønner seg uansett, selv om det er det praktiske som har dratt meg i denne retningen, enn så lenge....
Direkte gjenbruk er konge. Og sånn du gjør det, stresses sikkert gjæren minimalt, og det er nok det som er avgjørende for hvor lenge du kan bruke den. (Det er kanskje vrient å unngå en voksende bakterieflora? Det kan også være en begrensende faktor.)

Jeg har kjørt tre raske brygg med Westmalle-gjær nå, dyrka den først opp fra ei pakke Imperial B48 som jeg fikk billig fordi den var gått ut på dato. Da blir gjærkostnadene små. (Startervørter kan du jo fikse ganske billig ved bare å lage opp litt mer vørter når du brygger. Kjekt å ha om det skulle gå litt for lang tid mellom brygga.)
 
Direkte gjenbruk er konge. Og sånn du gjør det, stresses sikkert gjæren minimalt, og det er nok det som er avgjørende for hvor lenge du kan bruke den. (Det er kanskje vrient å unngå en voksende bakterieflora? Det kan også være en begrensende faktor.)

Jeg har kjørt tre raske brygg med Westmalle-gjær nå, dyrka den først opp fra ei pakke Imperial B48 som jeg fikk billig fordi den var gått ut på dato. Da blir gjærkostnadene små. (Startervørter kan du jo fikse ganske billig ved bare å lage opp litt mer vørter når du brygger. Kjekt å ha om det skulle gå litt for lang tid mellom brygga.)
Ja, har lest noen kjipe poster på homebrewtalk om gjenbruk over tid, men jeg er jo glad i litt spenning i livet, bleieskift er lissom ikke veldig utfordrende, selv om det er viktig, og jeg syns det er utrolig enkelt å bare riste karet etter overføring til fat og spare et par liter som kan stå å bunnfelle et døgn og pitche direkte i neste.

Og jeg er enig i litt startervørter fra bryggedagen, men jeg er enda ikke helt fortrolig med det nye oppsettet så det får komme etterhvert.

Jeg digger den nye meskeposen min, men den er litt for stiv, jeg hadde nettopp vendt meg til 85% meskeeffektivitet og nå med ny pose så renner alt gjennom på nullkommaniks, bah, får vel pakke posen før vorlauf og skylling, for det er ikke maskene som er for store men heller mer posen som er for stiv og dermed rennet vannet ut på sidene...

Jeg vil gjerne få dette til å fungere fordi posen er genial, men om det ikke hjelper å pakke posen litt før vorlauf og skylling må jeg vurdere å pensjonere den, noe jeg syns er synd med tanke på det praktiske den bringer inn i bryggelivet, som konisk bunn og gode stropper for løft.

Jaja jeg finner vel ut av det til slutt, men bryggedagen er avhengig av å fungere for å gjenbruke, for skimming, tar mye av truben, men en god vorlauf og skylling gjør mer, i min erfaring, og jeg tror at en ren gjær hjelper på gjenbruke av den.

Som sagt, jeg må få en stabil rutine med stabile utfall før jeg bestemmer meg for en best mulig praksis, men per nå så er det slurry i en rask sirkel som er greia.

Jeg er dog like flyktig som en fisk under yngling så det er en slippery slope, så vi får se hvordan dette utvikler seg, det jeg vet dog, er at å dele erfaringer her på forumet gjør at jeg kommer raskere dit jeg vil, og jeg er doven og snarveier har aldri plaget meg.
 
Ja, har lest noen kjipe poster på homebrewtalk om gjenbruk over tid, men jeg er jo glad i litt spenning i livet, bleieskift er lissom ikke veldig utfordrende, selv om det er viktig, og jeg syns det er utrolig enkelt å bare riste karet etter overføring til fat og spare et par liter som kan stå å bunnfelle et døgn og pitche direkte i neste.

Og jeg er enig i litt startervørter fra bryggedagen, men jeg er enda ikke helt fortrolig med det nye oppsettet så det får komme etterhvert.

Jeg digger den nye meskeposen min, men den er litt for stiv, jeg hadde nettopp vendt meg til 85% meskeeffektivitet og nå med ny pose så renner alt gjennom på nullkommaniks, bah, får vel pakke posen før vorlauf og skylling, for det er ikke maskene som er for store men heller mer posen som er for stiv og dermed rennet vannet ut på sidene...

Jeg vil gjerne få dette til å fungere fordi posen er genial, men om det ikke hjelper å pakke posen litt før vorlauf og skylling må jeg vurdere å pensjonere den, noe jeg syns er synd med tanke på det praktiske den bringer inn i bryggelivet, som konisk bunn og gode stropper for løft.

Jaja jeg finner vel ut av det til slutt, men bryggedagen er avhengig av å fungere for å gjenbruke, for skimming, tar mye av truben, men en god vorlauf og skylling gjør mer, i min erfaring, og jeg tror at en ren gjær hjelper på gjenbruke av den.

Som sagt, jeg må få en stabil rutine med stabile utfall før jeg bestemmer meg for en best mulig praksis, men per nå så er det slurry i en rask sirkel som er greia.

Jeg er dog like flyktig som en fisk under yngling så det er en slippery slope, så vi får se hvordan dette utvikler seg, det jeg vet dog, er at å dele erfaringer her på forumet gjør at jeg kommer raskere dit jeg vil, og jeg er doven og snarveier har aldri plaget meg.
Jeg ser ikke helt hvordan posen påvirker skyllehastigheta. Hvordan ser systemet ditt ut? (Det har du sikkert sagt noe om tidligere, men hukommelsen min - siden vi snakker om fisk - er litt sånn gullfiskaktig;).) Den posen høres jo ellers veldig kjekk ut.
 
Jeg brygger på en Digiboil 35 med falskbunn og meskepose, det går jo knirkefritt.

Når jeg skal Vorlaufe og skylle bruker jeg et maltrør, setter posen oppi maltrøret, grunnen til at jeg tror det er posen er fordi dette har jeg gjort på 5 batcher tidligere og da har jeg hatt lav hastighet på flow under Vorlauf og tatt bortimot halvtimen å skylle med 15 liter vann. Har da hatt en meskeeffektivitet på 85%.

På forrige brygg, første med den nye posen, kunne jeg ha høy hastighet på flow under Vorlauf og skyllingen tok 5 minutter. Jeg prøver å ha ca 2 cm vørter over kornet under Vorlauf og skylling, men dette var umulig å opprettholde da alt forsvant veldig fort ned i kjelen.

Jeg skylder på posen fordi den er såpass stiv at den lager lommer mellom maltrør og mesk og jeg ser for meg at vannet renne ned langs røret og ikke gjennom mesken. På siste brygg ble meskeeffektiviteten på en svimlende 73% :(
 
Jeg brygger på en Digiboil 35 med falskbunn og meskepose, det går jo knirkefritt.

Når jeg skal Vorlaufe og skylle bruker jeg et maltrør, setter posen oppi maltrøret, grunnen til at jeg tror det er posen er fordi dette har jeg gjort på 5 batcher tidligere og da har jeg hatt lav hastighet på flow under Vorlauf og tatt bortimot halvtimen å skylle med 15 liter vann. Har da hatt en meskeeffektivitet på 85%.

På forrige brygg, første med den nye posen, kunne jeg ha høy hastighet på flow under Vorlauf og skyllingen tok 5 minutter. Jeg prøver å ha ca 2 cm vørter over kornet under Vorlauf og skylling, men dette var umulig å opprettholde da alt forsvant veldig fort ned i kjelen.

Jeg skylder på posen fordi den er såpass stiv at den lager lommer mellom maltrør og mesk og jeg ser for meg at vannet renne ned langs røret og ikke gjennom mesken. På siste brygg ble meskeeffektiviteten på en svimlende 73% :(
Digiboil var det, ja - og dermed maltrør, sjølsagt. Da skjønner jeg:). Men om du kutter ut maltrøret og tapper i bøtte, styrer du jo flow'en med krana. Litt mer styr, men ... ?
 
Digiboil var det, ja - og dermed maltrør, sjølsagt. Da skjønner jeg:). Men om du kutter ut maltrøret og tapper i bøtte, styrer du jo flow'en med krana. Litt mer styr, men ... ?
Maltrøret bruker jeg kun etter meskeposen er ute av kjelen. Det er selvfølgelig flere mulige alternativer her, 1 er jo å droppe posen helt og prøve maltrøret som det er, det andre er å heise posen og skylle uten maltrøret, regner med det var skyllingen som ga den dårlige meskeeffektiviteten.

Jeg kan styre hastigheten på flow nå, har kran som en del av siste ledd på pumpen. Nå står det litt stille her, hva mener du med å tappe på bøtte?
 
Tilbake
Topp