Finn Berger
Moderator
Direkte gjenbruk er konge. Og sånn du gjør det, stresses sikkert gjæren minimalt, og det er nok det som er avgjørende for hvor lenge du kan bruke den. (Det er kanskje vrient å unngå en voksende bakterieflora? Det kan også være en begrensende faktor.)Absolutt, jeg har lagt startere på hylla, en stund, akkurat nå bruker jeg heller en sunn mengde tørrgjær (brewly 34/70) til et brygg, jeg er heldig å kan fate ølet og brygge dagen etterpå. Så jeg sparer slurry som får 1 døgn i kjøleskapet før det brukes i neste brygg dagen derpå. Da er det 5 gram gjærnæring og 90 sekunder med O2.
Det har fungert ypperlig i 3 generasjoner og det gjør det hele veldig praktisk for meg og som bonus får enhver batch en lavere kostnad.
Hvor mange generasjoner dette lar seg gjøre har jeg ikke funnet ut enda, jeg har 2 små barn og ting snur på flisa, så plutselig går det for lang tid mellom 2 brygg, jeg bruker ikke slurry som har stått 2 uker i kjøleskapet, enda...
Men jeg ser for meg at det burde gå fint med 5-6, og med tanke på DME og strøm til starter og rører så tror jeg dette lønner seg uansett, selv om det er det praktiske som har dratt meg i denne retningen, enn så lenge....
Jeg har kjørt tre raske brygg med Westmalle-gjær nå, dyrka den først opp fra ei pakke Imperial B48 som jeg fikk billig fordi den var gått ut på dato. Da blir gjærkostnadene små. (Startervørter kan du jo fikse ganske billig ved bare å lage opp litt mer vørter når du brygger. Kjekt å ha om det skulle gå litt for lang tid mellom brygga.)