Direkte gjenbruk er konge. Og sånn du gjør det, stresses sikkert gjæren minimalt, og det er nok det som er avgjørende for hvor lenge du kan bruke den. (Det er kanskje vrient å unngå en voksende bakterieflora? Det kan også være en begrensende faktor.)
Jeg har kjørt tre raske brygg med Westmalle-gjær nå, dyrka den først opp fra ei pakke Imperial B48 som jeg fikk billig fordi den var gått ut på dato. Da blir gjærkostnadene små. (Startervørter kan du jo fikse ganske billig ved bare å lage opp litt mer vørter når du brygger. Kjekt å ha om det skulle gå litt for lang tid mellom brygga.)
Ja, har lest noen kjipe poster på homebrewtalk om gjenbruk over tid, men jeg er jo glad i litt spenning i livet, bleieskift er lissom ikke veldig utfordrende, selv om det er viktig, og jeg syns det er utrolig enkelt å bare riste karet etter overføring til fat og spare et par liter som kan stå å bunnfelle et døgn og pitche direkte i neste.
Og jeg er enig i litt startervørter fra bryggedagen, men jeg er enda ikke helt fortrolig med det nye oppsettet så det får komme etterhvert.
Jeg digger den nye meskeposen min, men den er litt for stiv, jeg hadde nettopp vendt meg til 85% meskeeffektivitet og nå med ny pose så renner alt gjennom på nullkommaniks, bah, får vel pakke posen før vorlauf og skylling, for det er ikke maskene som er for store men heller mer posen som er for stiv og dermed rennet vannet ut på sidene...
Jeg vil gjerne få dette til å fungere fordi posen er genial, men om det ikke hjelper å pakke posen litt før vorlauf og skylling må jeg vurdere å pensjonere den, noe jeg syns er synd med tanke på det praktiske den bringer inn i bryggelivet, som konisk bunn og gode stropper for løft.
Jaja jeg finner vel ut av det til slutt, men bryggedagen er avhengig av å fungere for å gjenbruke, for skimming, tar mye av truben, men en god vorlauf og skylling gjør mer, i min erfaring, og jeg tror at en ren gjær hjelper på gjenbruke av den.
Som sagt, jeg må få en stabil rutine med stabile utfall før jeg bestemmer meg for en best mulig praksis, men per nå så er det slurry i en rask sirkel som er greia.
Jeg er dog like flyktig som en fisk under yngling så det er en slippery slope, så vi får se hvordan dette utvikler seg, det jeg vet dog, er at å dele erfaringer her på forumet gjør at jeg kommer raskere dit jeg vil, og jeg er doven og snarveier har aldri plaget meg.