På dette forumet blir vel det litt som å spørre Don Joan hvem som er verdens deiligste kvinne …Men..loebrygg hva er definasjonen på hva som er øl?
Spørsmålet mitt kommer fordi at jeg har noen kvinnelige familiemedlemmer som egentlig ikke liker øl. Bitterheten i øl er det værste de vet . Neipa er det nærmeste de kommer av å like ett øl. Tanken om å bare tørrhumle springer ut fra dette
Høres spennende ut, lyst til å dele oppskrift og fremgangsmåte petter
Har du prøvd å gi dem weissbier? Det har jo ikke flere IBUer enn at du kan telle dem på to hender + kanskje en fot.Spørsmålet mitt kommer fordi at jeg har noen kvinnelige familiemedlemmer som egentlig ikke liker øl. Bitterheten i øl er det værste de vet . Neipa er det nærmeste de kommer av å like ett øl. Tanken om å bare tørrhumle springer ut fra dette
Det holder med 1 pakke på den så lenge du følger oppskrifta med vannmengde.Hei skal brygge chocolate brown ale 105722 fra bryggselv til jul. Tenkte kjøpe med tørrgjær. Er safale S-04 riktig gjær? Og trenger jeg 2 pakker ?
Velkommen som bidragsyter. Og det er hyggelig å høre at du har funnet svar på mye her.Hei, mitt første innlegg her, har nå 18 brygg på min Grainfather, og alt jeg har lurt på har jeg funnet svar på her på dette forumet, takk til alle som bidrar. Jeg bruker calc funksjonen til Bewfather når jeg vannjusterer og beregner pH. En ting jeg ikke har funnet ut av, er definisjon på hva er mørk og hva er lyst øl, er 17 EBC et mørkt øl? Hvor går grensen? Tenker da på at pH i lyst øl skal ligge i 5,2-5.4 området og mørkt øl 5,4-5,6. Jeg brygger stort sett overgjæret øl og tenker at disse er litt mørke. Skal snart brygge en Sierra Nevada IPA versjon, den vil jeg prøve en nøytral vannprofil på, og prøve whirlpool humling på litt lavere temperaturer. Men usikker på hvilken pH jeg skal legge meg på. Den jeg skal brygge har en EBC på 17,9..
Takk for svar, da legger jeg meg i område 5,3 på denne.Velkommen som bidragsyter. Og det er hyggelig å høre at du har funnet svar på mye her.
Denne var verre. Jeg trur ikke det finnes noen klar grense der. Tenk heller på det som en gravis overgang fra lyst til mørkt, og overfør det til pH-skalaen, også.
Jeg går vel ned til 5,2 bare på de lyse lagerølene (pils, helles etc.), og ellers ligger jeg stort sett på 5,3-5,4, og kanskje opp på 5,5 på de helt mørke (porter, stout).
Jeg trur ikke dette er av det aller viktigste, så jeg får ikke panikk om jeg bommer litt. Det er nok de lyse lagerne jeg mest omhyggelig med å treffe riktig på.
Du kan også tenke litt på at beta-amylasen jobber best mellom 5,1 og 5,3, mens alfa-amylasen helst vil opp mellom 5,3 og 5,7. Noen ganger kan det være relevant å ta hensyn til det - men stort sett er jo 5,3 et greit kompromiss.
Slik jeg tolker spørsmålet, spør han om hvorfor vi trenger å tilsette flere gjærceller ved gjæringsstart enn det som er i en pakke ferskgjær, når gjæren likevel vil formere seg opp formidabelt. Og det har du nok et godt svar på, tenker jeg.Du finner svar på ganske mye her: https://forum.norbrygg.no/threads/gjaerstarter.43129/
Men om jeg ikke misforstår spørsmålet ditt: En starter på DME er en starter på vanlig vørter. Det er altså ingen forskjell. Du kan skaffe deg startervørter gjennom å lage litt ekstra vørter hver gang du brygger. Den tapper du bare på plastflasker og fryser ned.
Bruk denne kalkulatoren til å blande ut til riktig styrke på starteren (1.036-1.040): https://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/
Som @Jørgen O sier; jeg misforsto deg.Fant ingen gode artikler, så spør her. Jeg «tror» jeg vet svaret, men ønsker å lese litt mer konkret.
altså, man lager jo en starter av DME for å øke antall gjærceller, slik at man slipper kjøpe så mange pakker gjær..
MEN.. hvis man pitcher en pakke gjær i øl vørteren, vil ikke gjæren multiplere seg der også? Vørteren er jo bare en «større» starter?
mins jeg har lest noe om at det blir for mye sikker og gjæren blir for stresset, derfor en liten starter, men fant ikke noe konkret lesestoff pp det