Lukt av Kölsch

Hei

Har brygget en Kölsch som nå har stått å gjæret i en ukes tid på ca 15-17 grader.
Jeg er av og til å sniffer litt i gjærlåsen.
Merker at denne lukter litt fruktig og meget spennende.
Men jeg merket en litt rar lukt for en liten dag side, noe som kan minne litt om fis?
Litt den råttne egg lukta. Den er ikke sterkt tilstede, men bare så vidt i bakgrunn.

Takker på forhånd for svar!

Hei!

Er vel svovel det lukter. Noen gjærtyper lukter litt svovel når de gjærer.Dette går over etterhvert. Kølsch gjær lager noe svovel.

Kenneth

Kan bekreftes at den produserer svovel. Dette forsvinner i løpet av et par uker. Min erfaring er at Kolch bør lagres kaldt et par uker eller mer for at den skal klarne opp å at svovel lukten forsvinner.
Herlig øl da!!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har samme erfaring. Spesielt de første dagene av gjæringen lukter det ille. Har imidlertid aldri opplevd at det har vært så mye som et snev av disse tvilsomme aromaene i den ferdige kölschen.

Mine kölsch som jeg har hatt stående til gjæring har hatt ett snev av svovel, brukte wyeast sitt gjær.
Av hva jeg har erfart vil denne lukten forsvinne etter noen ukers modning.

Selv fater jeg kölschen og lar den stå til modning ute i garasjen i fire-fem uker. (Vinteren er perfekt for slik kald-modning)
Jeg skal også prøve å filtrere kölschen for første gang nå snart, har en batch som står ute og er ferdig modnet om ca 1 uke.

Har brygget kölsch en rekke ganger, og opplevd å fylle huset med umiskjennelig svovelstank mens gjæringen har foregått. Dette er slik det skal være, men nå nylig opplevde jeg for første gang at det lukter og smaker litt svovel av brygget etter såpass lang lagring som 5 uker. Tidligere har dette svovelpreget forsvunnet etter et par uker. Jeg brukte WLP 029, gjæret på 17 grader og laget starter etter Mr. Malty slik jeg pleier. Ølet ble lagret på ca. 5 °C etter karbonering. Det som var annerledes denne gangen var at det under gjæring ikke luktet nevneverdig mye. Målinger viste at gjæringsaktiviteten var normal, men det var lite aktivitet i gjærlåsen hele veien (de første dagene hadde jeg bare lokket løst på). Det smaker forsåvidt bra nå, men lukter noe svovel en stund etter at jeg har helt innholdet i glasset. Har noen av dere opplevd noe lignende, og kan jeg håpe på at smaken normaliserer seg etter noen uker til i kjelleren?

Som regel forsvinner det med lagring, men ikke alltid.

En mulig metode for å unngå eller ihvertfall begrense svovel er å øke temperaturen noen grader mot slutten av gjæringsforløpet.

Tilbake
Topp