Rar lukt fra gjærlås

Hei!

Brygget en kopi av Paulaner Hefeweizen på fredag.

Til formålet hadde jeg kjøpt inn en tube av den anbefalte gjæren som er WLP380, jeg trodde man fikk 2 tuber men der tok jeg feil.
Brukte også en tube med fersk Bavarian weiz gjær for å få nok.

Siden jeg brygger 50 liter i slengen måtte jeg bare bruke noe gjær jeg hadde liggende til det andre karet, det ble da Safale-us 05.

Lørdags morgen var det begynt å bli trykk i karene. Senere på dagen var det totalt kaos i begge karene, det pluppa hele tiden uten pause.

Karet med fersk gjær begynte å lukte noe som kan minne om råtten egglukt/fis. Helt grusomt. Gjæren ble pitchet på 14 grader som anbefalt og satt til 17-18 grader deretter. Karet med Safale us-05 lukter nydelig. Gjærlåsene pluppa noe sinnsykt frem til i dag tidlig, har roa seg litt. Samme tempo fra begge karene.

Er det en infeksjon eller er det noe annet mystefistisk som skjer oppi der?

Tommy
 
Takk for svar!
Har lest gjennom de trådene jeg fant om lignende tilfeller.

Det jeg ikke forstår er hvorfor karet med Safale-us 05 ikke lukter.
Er det noe spesielt med hveteølgjær?
 
Forskjellig gjær har ofte forskjellig karakteristikk, samt at forhold som pitchrate, temp, etc også kan påvirke. Svovel er ikke uvanlig, rdwhahb :)
 
Et svakt relevant datapunkt: Jeg gjør en 100% hvete-øl gjæret med Lactobacillus, Brett C og Brett L (en slags gose). Brett lukter vanligvis godt og fruktig når den gjærer men denne gangen lukter det svovel. Så jeg mistenker litt øl med mye hvete kan generere stress (lite FAN?) som resulterer i svovellukt.
 
Svovellukten forsvant rundt dag 10-11 under gjæringen, hevet det på fat dag 12.
Nå som det er karbonert kjenner jeg en anelse svovelsmak av ølet. Skulle det ha stått i gjæringskaret lengre eller vil smaken forsvinne selv om den står på fatet?
 
Tilbake
Topp