Hvorfor skjer det ikke noe som helst med brygget?

thh

 
Heisann alle medbryggere.

Har lenge ville prøve å brygge mitt eget øl. For en ukes tid siden gikk jeg til innkjøp av et ølsett. Altså, komplett med bøtte, hevert osv. Alt som trengtes for å sette et brygg. Etter å ha lest en del på et annet forum fant jeg ut at man aldri skal koke ølsett (noe jeg har lest i ettertid at mange gjør?) Jeg fulgte hvertfall oppskriften fra punkt til prikke. Kokte opp 2 liter vann - tilsatte ølsettet -> tilsatte 20 liter kaldt springvann --> blandet inn gjæren som fulgte med.(Coopers  tørrgjær) -> smalt på lokket og satt på plass gjærlåsen fylt med vann.

Bøtta ble plassert så den holder en gjevn temp på ca 20-22 grader. Nå har det gått 3.5 døgn og jeg har ikke merket en dritt i gjæringslåsen. Ikke et eneste plopp. Åpnet lokket to ganger de sisste tre døgnene, og det eneste jeg ser er et tynt lag med hvitt skum samt litt brune greier som kan minne om snerk på kakaoen. Det lukter jo skikkelig øl, og det lukter digg, men det er altså ikke noe synlig aktivitet.

Er dette brygget gått rett i dass? Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Det er jo ønskelig at mitt første brygg skal gå bra - men foreløpig ser det ikke så veldig bra ut.

Takker så mye for svar.

THH
 
Og er du sikker på at lokket er helt tett? Det skal ikke store lekasjen til før CO2en finner andre veier en å bluppe. Om du ser skum så er jo det et tegn på at det skjer ting.
 
Du bør alltid måle før du tilsetter gjær. Tipper settet ditt holdt ca 1.050.
Det kan være at gjærlåsen/korken din ikke er tett nok (slik at co2 kommer ut andre plasser enn gjennom låsen.)
Jeg tipper ølet burde komme ned i ca 1.015 -1.010 før det er ferdig.

To andre ting du bør anskaffe (siden du først er i bryggesjappa) er 5 star chemical sin PBW og Starsan til rens og desinfeksjon.
 
Jeg har bryggerens og har vasket alt jeg har brukt veldig grundig.

Ang skum: Hvordan skal det se ut ? Hvitt eller brunt?

Stikker å kjøpet et hydrometer så er det kanskje litt lettere å se hvordan det ligger ann.

Å tilsette noe mer gjær vil være helt dust?

takker så mye for raske svar =)
 
Skummet kommer an på øl typen.
Mer gjær går helt greit. Jeg anbefaler flytende gjær i så fall.
I utgangspunktet burde du bare kaste de gjærpakkene som følger med og heller bruke fersk gjær  :yes:
 
Det er gjæringen som lager skum på ølet ditt. fargen på skummet varierer etter hva du har i ølet av malt og humle.
 
Når det er skum på skjer vel det som skal skje, gjæring.
Et tips er minimalt med vann i gjærlåsen, lekker lokket litt, og det gjør det nesten alltid, så greier ikke Co2 trykket i dunken å løfte vann flere cm.
Det du kan gjøre er å legge noe oppå gjæringskaret så vannet på det ene siden i låsen stiger, hvis dette da siver tilbake lekker gjæringskaret dity.
 
Takk for svar. Skal legge noe på lokket og tømme litt vann i låsen. 

Ser at dere sier når det er skum så skjer det ting, men det er veldig lite skum, og ikke noe tett. Vet ikke hvor mye det skal være jeg, men er kanskje sånn 0.5-1cm med "luftig" skum.

Får et hydrometer i posten snart, så skal jeg måle og komme med tall til dere.  :yes:
 
Gahr skrev:
Skummet er antakelig lavt fordi den mest aktive delen av gjæringen er over.

Om det har vært mer skum må det ha skjedd første natten. (satt brygget kl 5) Ser på kantene at skummet har vært ca 4-5cm høyere enn det er nå, men det tror jeg bare har kommet av alt skummet som ble dannet under selve settet. Altså når jeg blandet ingrediensene.

Kan det være at den mest aktive delen av gjæringen skjedde over den første natten?

Selvom dere kommer med betryggende ord er jeg en smule skeptisk til dette brygget. Det kommer et hydrometer i posten imorgen, da skal jeg måle. Poster resultatet, så får jeg se hva dere sier.
 
Som sagt, jeg tror det meste av gjæringen er over. hvis skumranden du refererer til er mørk, har den antakelig kommet av gjæringen. Det er ikke uvanlig at den første stormgjæringen går raskt. Særlig hvis temperaturen har vært litt høy. Du sier du har plassert ølet slik at det holdt 20-22 °C. Vil det si selve ølet, eller temperaturen i rommet hvor ølet står? Husk at temperaturen i ølet fort kan bli 4-5 °C høyere enn i rommet under den mest aktive delen av gjæringen.
 
Gahr skrev:
Som sagt, jeg tror det meste av gjæringen er over. hvis skumranden du refererer til er mørk, har den antakelig kommet av gjæringen. Det er ikke uvanlig at den første stormgjæringen går raskt. Særlig hvis temperaturen har vært litt høy. Du sier du har plassert ølet slik at det holdt 20-22 °C. Vil det si selve ølet, eller temperaturen i rommet hvor ølet står? Husk at temperaturen i ølet fort kan bli 4-5 °C høyere enn i rommet under den mest aktive delen av gjæringen.

Jeg har sånn infrarød lasermåler-termometer, og har målt tempen rundt karet og på bøtta(Dette ligger fra 20-22 grader). Har faktisk ikke tatt tempmåling av selve vørteren. Som du sier er den skumkanten mørk.

Fikk et tips lenger opp i tråden her hvor jeg skulle plasere noe på lokket og se om vannet siger tilbake i gjærlåsen. Det gjør det, så karet lekker nok. Etter dette brygget er ferdig skal jeg prøve å lokalisere det før jeg setter et nytt, er jo greit å vite hvor det er.

Er det noen som har peil på sånn ca hva OG og FG burde ligge på på dette brygget? Jeg har satt dette:

2328.jpg


Må bare si tusen takk til alle dere som har kommet med svar. Hjelper meg mye.

thh
 
Har ikke brygget mye så er det sagt
Har brukt flytende gjær og tørr gjær, og tørrgjæren har gjæret best i ølsettet som eg satt, delte settet i 2 for å prøve.
men ville ikke brukt gjæren som følger med i ølsettet
 
thh skrev:
Gahr skrev:
Som sagt, jeg tror det meste av gjæringen er over. hvis skumranden du refererer til er mørk, har den antakelig kommet av gjæringen. Det er ikke uvanlig at den første stormgjæringen går raskt. Særlig hvis temperaturen har vært litt høy. Du sier du har plassert ølet slik at det holdt 20-22 °C. Vil det si selve ølet, eller temperaturen i rommet hvor ølet står? Husk at temperaturen i ølet fort kan bli 4-5 °C høyere enn i rommet under den mest aktive delen av gjæringen.

Jeg har sånn infrarød lasermåler-termometer, og har målt tempen rundt karet og på bøtta(Dette ligger fra 20-22 grader). Har faktisk ikke tatt tempmåling av selve vørteren. Som du sier er den skumkanten mørk.

Fikk et tips lenger opp i tråden her hvor jeg skulle plasere noe på lokket og se om vannet siger tilbake i gjærlåsen. Det gjør det, så karet lekker nok. Etter dette brygget er ferdig skal jeg prøve å lokalisere det før jeg setter et nytt, er jo greit å vite hvor det er.

Er det noen som har peil på sånn ca hva OG og FG burde ligge på på dette brygget? Jeg har satt dette:

2328.jpg


Må bare si tusen takk til alle dere som har kommet med svar. Hjelper meg mye.

thh

Du har en usunn uro i deg :)
Å finne lekasje på lokket hadde ikke jeg brydd meg med, men du kan teipe rundt overgangen kar/lokk med bred pakketape, men lekasjen betyr ikke noe og er vel nesten umulig å finne.
 
Oddvar: Det er helt korrekt. Er fluefisker, og har god tolmodighet på det feltet. Satser på at det roer seg etterhvert. hehe.
 
Da var hydrometeret kommet i posten og testet ut. Jeg er jo helt grønn på dette.

Jeg fylte målebegeret med vørter, og satt hydrometeret oppi. Det balanserer seg på 16-17 på den skalaen. Så da er verdien 1016-1017? Etter hva jeg har lest og skjønt betyr dette at det har gjæret en del, men ikke heelt klart for flasketapping. Det skal uansett stå en uke til før jeg tar det over på flasker. Det jeg har målt nå, er det det dere kaller for SG?
 
Et hydrometer er kalibrert for en viss temp. Dette står på eller i pakken. Mest sannsynlig
20. For riktig avlesing skal ølet ha den temperaturen. Ikke at den varierer så mye med et par grader da.
Du har målt SG ja. Hvis den ikke endrer seg på flere dager er den ferdig gjæret og da har du FG.
Ølen burde få to uker på seg uansett. Den skal rydde opp etter seg også;D
Jo mindre du forstyrrer den jo bedre.
Neste gang lar du gjæren kose seg i to uker uten at du blander deg inn;)
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
 
Anbefaler å "kalibrere" vekta i rent vann@20 °C. Det den viser da kan du trekke fra/legge til alle dine målinger. Ofte avvik på 3-4 oechle på vekter.
 
Tilbake
Topp