Hvorfor skjer det ikke noe som helst med brygget?

takk for svar gutta. Jeg har lært mye nå. Neste gang skal jeg være mindre urolig og bruke noe bedre gjær så blir det saker. Jeg er veldig spent på hvordan dette ølet vil smake, det har jo skjedd ting iom at tallet var relativt lavt og det var dannet litt(ikke mye) kulsyre.  :yes:
 
thh skrev:
Da var hydrometeret kommet i posten og testet ut. Jeg er jo helt grønn på dette.

Jeg fylte målebegeret med vørter, og satt hydrometeret oppi. Det balanserer seg på 16-17 på den skalaen. Så da er verdien 1016-1017? Etter hva jeg har lest og skjønt betyr dette at det har gjæret en del, men ikke heelt klart for flasketapping. Det skal uansett stå en uke til før jeg tar det over på flasker. Det jeg har målt nå, er det det dere kaller for SG?

Med ei Oechslevekt (hydrometer) måler ein veska sin masse, spesific gravity, SG. 1016 refererar til 1016 gram per liter veske ved 20 °C. Ofte uttrykt 1,016 (Kg pr liter) eller 1.016 då amerikanarane brukar "." der vi brukar ",".
Eller berre 16 °Oe (Oechsle).

Før gjæring - OG - original gravity
Etter gjæring - FG - Final gravity

Alkohol volum prosent=(OG-FG)/7,62 (ca)
 
God aften medbryggere.

Da har tønna stått i 14 dager. Tok en måling istad, og FG = 1010 ca. Dette burde vel bety tappeklart? Det så veldig lyst ut, men er jo et lyst øl jeg brygger så. Både luktet og smakte øl, men blir forhåpentligvis bedre etter noen uker på flasker og avkjølt.

Har vasket en haug med flasker nå. Med bryggerens. Satt dem i ovnen også. Hvor lenge vil dere anbefale at dem står i ovnen? Og på hvor mange grader?

Sisste spm: Bøtta på 30l med vesken står i kjelleren. Går det greit om jeg løfter denne forsiktig for å flytte den? Den vil da stå noen timer urørt på ny plass. Eller blir det bare krøll med tanke på bunnfall?

God jul a gutta :D
 
Jeg kan godt finne på å spasere ned trappa fra andre etasje ned på kjøkkenet for å tappe over på flasker (ukurant å sitte på boden å flaske), og det har ikke plaget meg i noen grad med tanke på bunnfallet.
 
Flytta bøtta og fikk tappet over ;)

Smakte på ølet, men kjente ingen smak av alkohol overhode. Kan det ha skjedd noe bøll med gjæren som gjør det ikke er noe særlig prosent i ølet? FG= 1010ca. OG målte jeg ikke, men etter en uke fikk jeg 1016 ca på hyddrometeret.

Innspill anyone? Smakte ikke kjempedigg, men satser på at den blir god etter to uker på flaske og noen timer i kjølen ;)

Takk på forhånd.
 
Du skal vel kunne beregne OG utifra ingrediensene du har brukt, i alle fall sånn noenlunde. Der tør ikke jeg påberope meg noen ekspertise. Mine øl har ikke smakt noe særlig alkohol de heller, men de har da vitterlig fungert likevel. Syns det er brillefint at pale alen min på 6,7% ABV nesten ikke smaker alkohol (1060 til 1010). Ta deg et par flasker, så kjenner du vel etter ei lita stund ;)

Fysj, ble øltørst nå. Får gå i kjøleskapet å hente ei weiss eller tre  :biersmile:
 
Fysj, ble øltørst nå. Får gå i kjøleskapet å hente ei weiss eller tre  :biersmile:
[/quote]

det er en god tanke, slår følge på den på årets siste fredag
 
det har nå stått på flasker en uke. Måtte teste en flaske bare for å se hvordan det lå ann. Det ser jo bra ut. Smakte helt greit. Men syntes det var litt mye gjæraktig smak. Noen som vet hva dette kan komme av? Det får stå et par uker til å godgjøre seg. Noen som har smakt betydlig stor forskjell fra uke en på flaske kontra uke 3-5?

oq93wi.jpg
 
Jepp, mye kan skje etter 3-5 uker! Etter bare 1 uke er ølen fortsatt ung. På homebrewtalk.com anbefaler mange å la ølet stå minst 3 uker på flaske. Ser ut som om du har fått god karbonering allerede. Gjæraktig smak kan nok være pga en del gjær som fortsatt flyter rundt i ølen og spiser de siste sukkermolekylene. Denne gjæren vil falle til bunns i løpet av de neste ukene. Det kan også være lurt å sette flaskene du skal drikke i kjøleskapet et døgn eller to før du skal åpne de. Da vil enda mer gjær falle til bunns.

Mitt første brygg var et billig Europris-sett, og jeg smakte vel også den første flasken etter en knapp uke, uten å bli særlig imponert. Noen uker senere var det stor forandring. En del flasker gikk med til et utdrinkningslag jeg arrangerte noen uker etter det igjen, og alle som smakte den ølen da (både ølinteresserte og folk som tidligere ikke hadde drukket særlig annet enn norsk butikkpils) var utrolig imponerte!

Så: RDWHAHB! (Relax, Don't Worry, Have A Home Brew!)
(og: tålmodighet lønner seg! Ventingen er det vanskeligste med denne hobbyen, særlig i begynnelsen!)
 
RolfK skrev:
Jepp, mye kan skje etter 3-5 uker! Etter bare 1 uke er ølen fortsatt ung. På homebrewtalk.com anbefaler mange å la ølet stå minst 3 uker på flaske. Ser ut som om du har fått god karbonering allerede. Gjæraktig smak kan nok være pga en del gjær som fortsatt flyter rundt i ølen og spiser de siste sukkermolekylene. Denne gjæren vil falle til bunns i løpet av de neste ukene. Det kan også være lurt å sette flaskene du skal drikke i kjøleskapet et døgn eller to før du skal åpne de. Da vil enda mer gjær falle til bunns.

Mitt første brygg var et billig Europris-sett, og jeg smakte vel også den første flasken etter en knapp uke, uten å bli særlig imponert. Noen uker senere var det stor forandring. En del flasker gikk med til et utdrinkningslag jeg arrangerte noen uker etter det igjen, og alle som smakte den ølen da (både ølinteresserte og folk som tidligere ikke hadde drukket særlig annet enn norsk butikkpils) var utrolig imponerte!

Så: RDWHAHB! (Relax, Don't Worry, Have A Home Brew!)
(og: tålmodighet lønner seg! Ventingen er det vanskeligste med denne hobbyen, særlig i begynnelsen!)

Knallbra. Da er det bare å vente. Trodde ikke det var mulig å bli kvitt denne gjærsmaken etter det var tappet på flasker. Men det er jo flotte nyheter at det sansynligvis bare blir bedre. :D
 
Da var det gått 4 uker og jeg har akkurat åpnet en flaske. Lyst godt øl  :yes: Var sykt bekymret forrige uke da det smakte noe sykt gjær, men nå var det noe helt annet.

Må bare takke til alle som har kommet med "det-går-bra" meldinger i denne tråden, og til dere som har gitt meg tips underveis. Mitt første brygg må jeg si selv har vært en høydare. Nå skal det jammen brygges mer.

SKÅL  :biersmile:
 
God kveld bryggere.

Drar opp denne tråden igjen. Første brygg ble overraskende bra, så jeg satte et nytt for 3 dager siden. Tok en titt på dunken etter 6 timer, og da ploppa det godt i låsen. Dette holder fortsatt på. Ser også at det er lagt seg et lag på bunn av bøtta. MEN, det er ikke noe skum på overflaten. På mitt forrige brygg var det ganske mye. Det er heller ingen skumkant i bøtta så det har ikke blitt dannet skum.

Er dette vanlig? Kan det være at gjæringen ikke går helt som den skal?

Takker så mye for svar.
 
Vel, det første.. Slutt å bekymre deg, og ikke løp å titt nedi gjærkarret hele dagen :)
Gjæren vet hva den gjør, og krausen som skummet heter kommer nok i større eller mindre grad, avhengig av gjærtype, vørtersamensetting, temperatur osv.osv.
Høres normalt ut, og plopping i gjærlåsen etter 6 timer tyder på høy temperatur eller noe annet.
Krausen kommer som oftest etter en dag eller så.
 
Lett å beymre seg for lett og for meget. jeg gjærer på 17 grader og det skjer sjelden noe synlig det første døgnet. man lærer å slappe litt mer av etterhvert. satte en stout her om dagen, den var død lenge og den skummet absolutt ingenting da jeg luftet den. da så jeg svart på det. men etter et godt døgn og litt til var det full sprut og tykt skum. det løser seg :)
 
magne1972 skrev:
Vel, det første.. Slutt å bekymre deg, og ikke løp å titt nedi gjærkarret hele dagen :)
Gjæren vet hva den gjør, og krausen som skummet heter kommer nok i større eller mindre grad, avhengig av gjærtype, vørtersamensetting, temperatur osv.osv.
Høres normalt ut, og plopping i gjærlåsen etter 6 timer tyder på høy temperatur eller noe annet.
Krausen kommer som oftest etter en dag eller så.

Jeg slapper av jeg. Har tittet oppi karet 1 gang. Det er nå 4 døgn siden jeg satt brygget. Det holder en temp på 18-20 grader. Det plopper i låsen, så det skjer jo noe nedi der. Har også lagt seg en tydlig lag på bunn. Men det er ikke noe kraus som du sa det het. Ingen ting. Dette er den eneste bekymringen jeg har. Kan man få fint øl uten at det har blitt dannet noe kraus under gjæringen?

Tips anyone? Eller skal jeg bare la det stå og gjøre seg ferdig i 10 dager til? Har en pakke med coopers gjær liggende btw.

Takker så mye for svar ;)
 
DWHAHB!

Slapp av, ikke løft på lokket flere ganger og ta deg nå for all del en god øl mens du nyter synet og lyden av den sakte ploppingen......

Du skal ikke se bort fra at alt er i skjønneste orden og at du er på vei mot et helt herlig øl!!!

MVH

Morten M
 
Blir garantert bra resultat likevell :)
De "nye gjæringskarene" har en ring for å samle opp rester av krausen istedenfor at det blir sittende på siden av gjærkarret, da dette vistnok skal være bedre....
Har hørt at krausen kan sette dårlig smak på øllet, uten at jeg skal garantere for det.
 
Hvilket brygg satt du denne gangen da? Hvordan smaker Lageren du lagde nå? Min erfaring er at 3-4 uker eller mer gjør MYE med den øla! En av de beste øl-kita jeg har smakt. :D
 
Tilbake
Topp