thh skrev:Da var hydrometeret kommet i posten og testet ut. Jeg er jo helt grønn på dette.
Jeg fylte målebegeret med vørter, og satt hydrometeret oppi. Det balanserer seg på 16-17 på den skalaen. Så da er verdien 1016-1017? Etter hva jeg har lest og skjønt betyr dette at det har gjæret en del, men ikke heelt klart for flasketapping. Det skal uansett stå en uke til før jeg tar det over på flasker. Det jeg har målt nå, er det det dere kaller for SG?
RolfK skrev:Jepp, mye kan skje etter 3-5 uker! Etter bare 1 uke er ølen fortsatt ung. På homebrewtalk.com anbefaler mange å la ølet stå minst 3 uker på flaske. Ser ut som om du har fått god karbonering allerede. Gjæraktig smak kan nok være pga en del gjær som fortsatt flyter rundt i ølen og spiser de siste sukkermolekylene. Denne gjæren vil falle til bunns i løpet av de neste ukene. Det kan også være lurt å sette flaskene du skal drikke i kjøleskapet et døgn eller to før du skal åpne de. Da vil enda mer gjær falle til bunns.
Mitt første brygg var et billig Europris-sett, og jeg smakte vel også den første flasken etter en knapp uke, uten å bli særlig imponert. Noen uker senere var det stor forandring. En del flasker gikk med til et utdrinkningslag jeg arrangerte noen uker etter det igjen, og alle som smakte den ølen da (både ølinteresserte og folk som tidligere ikke hadde drukket særlig annet enn norsk butikkpils) var utrolig imponerte!
Så: RDWHAHB! (Relax, Don't Worry, Have A Home Brew!)
(og: tålmodighet lønner seg! Ventingen er det vanskeligste med denne hobbyen, særlig i begynnelsen!)
magne1972 skrev:Vel, det første.. Slutt å bekymre deg, og ikke løp å titt nedi gjærkarret hele dagen
Gjæren vet hva den gjør, og krausen som skummet heter kommer nok i større eller mindre grad, avhengig av gjærtype, vørtersamensetting, temperatur osv.osv.
Høres normalt ut, og plopping i gjærlåsen etter 6 timer tyder på høy temperatur eller noe annet.
Krausen kommer som oftest etter en dag eller så.