Lukten av øl som har gjæret på for høy temperatur

Hei, er det noen som kan beskrive lukten av overgjæret øl som har blitt gjæret på for høy temperatur (23-24 C)? Lurer på om vi kanskje har ett gjennomgående problem på flere av batcher våre. Først trodde jeg den karakteristiske lukten jeg lukter var det som beskrives som vinøst - men når siste batch med ABV på 5.5% også lukter slik ble jeg usikker.. Vi har ikke noe mulighet til kjøling foreløpig og dette kan kanskje være baksiden av medaljen for dette finværet vi har fått på østlandet?! :)
 
Litt sånn hjemmebrygget sprit-lukt? Altså fusel?

Øl gjæret varmt blir iallefall mer fruktig, først og fremt, men blir det for varmt så kommer det andre smaker og lukter du ikke vil ha.
 
Dette avhenger svært mye av hvilken gjær som er brukt. Det kan variere fra plaster, neglelakk og fruktighet. Men som sagt hvilken gjær som er brukt er viktig. Generelt vil det utvikles mer estere ved høyere temperaturer.

mvh

Bårdd
 
Kanskje litt hjemmebrent-lukt - men er ikke helt sikker her. Har som sagt tidligere forklart dette som vinøst - men det kan altså være fusel.. Vi bruker stort sett wlp001 og 007 - har bare opplevd dette med wlp001..
 
Har akkurat gjæret og tappet en porter som har liggi på litt over romtemperatur, altså rundt 24-25c for eksperimentets skyld. Den er ganske så robust, men det er en kraftig aroma i ølet som jeg ikke klarer å sette fingeren på, men for det meste superfruktig og snaskens!
 
Tilbake
Topp