Lut til vannjustering

Jeg vet ikke om noen som bruker lut til vannjustering. Hvis du tenker på hva som brukes til å heve pH er vel natron mest vanlig å bruke.
 
Det kan vel brukes, men jeg har ikke peiling på om det kan være noe forurensing i stoffet du kjøper på Biltema - eller på doseringa.
 
99-100% står det på pakken. Samme merket som selges i andre butikker ser jeg. Hvis jeg fortsatt skriver her på forumet om et halvt år, så er ikke 0,7gram på 30L vann giftig...!
 
Ja, men tanken var å å ta ned bikarbonat uten å øke kalsium
Nå avslører jeg vel mangelen min på kjemikunnskaper, men du øker jo ikke kalsiuminnholdet om du bruker natron (natriumbikarbonat). Du øker riktignok bikarbonatmengden, men den er vel som regel ikke noe problem. Det som er problematisk med natron, er natrium'et, som fort setter smak om du trenger mye for å få pH'en opp dit du vil.

Jeg bruker kalk og natron i kombinasjon, og trenger ikke sånne mengder at det blir noe problem.
 
Jeg vet egentlig ikke om bikarbonat betyr noe, men siden brewersfriends kalkulator har den med prøver jeg å lande innenfor på de målene den setter for det vannet jeg vil ha. Ikke nødvendigvis fordi jeg må, men fordi jeg kan
 
Jeg vet egentlig ikke om bikarbonat betyr noe, men siden brewersfriends kalkulator har den med prøver jeg å lande innenfor på de målene den setter for det vannet jeg vil ha. Ikke nødvendigvis fordi jeg må, men fordi jeg kan
Utover den betydninga det har for pH'en er det vel bidraget til den totale mengden av oppløste salter (TDS, Total Dissolved Solids) som er interessant. Og siden det vannet de aller fleste av oss har, er veldig mineralfattig i utgangspunktet, skal vi tilsette ganske store mengder av de vannjusteringssaltene vi bruker før TDS blir et problem. Men skal du klone en Urquell, er det nok et poeng.

De fleste av oss befinner oss vel et sted i mellom to ytterliggående filosofier, der den ene styrer etter historiske vannprofiler fra øltypenes opphavssteder, mens den andre sier at du skal brygge med det vannet du har. Det viktige er vel å gjøre valg som gir oss det ølet vi ser for oss når vi fyrer opp meskekjelen:).
 
Utover den betydninga det har for pH'en er det vel bidraget til den totale mengden av oppløste salter (TDS, Total Dissolved Solids) som er interessant. Og siden det vannet de aller fleste av oss har, er veldig mineralfattig i utgangspunktet, skal vi tilsette ganske store mengder av de vannjusteringssaltene vi bruker før TDS blir et problem. Men skal du klone en Urquell, er det nok et poeng.

De fleste av oss befinner oss vel et sted i mellom to ytterliggående filosofier, der den ene styrer etter historiske vannprofiler fra øltypenes opphavssteder, mens den andre sier at du skal brygge med det vannet du har. Det viktige er vel å gjøre valg som gir oss det ølet vi ser for oss når vi fyrer opp meskekjelen:).
Det er lenge siden jeg brygger uten vannjustering, og "alle" sier det ikke er nødvendig. Og det har de sikkert rett i. Men jeg gjør det fordi jeg kan.

Forøvrig bruker jeg kalkulatoren på Brewersfriend. Velger ønsket profil og har innlagt profilen på mitt vann. Sjeldent jeg treffer blink på alle parametere, men under det når det skjer. Første gang jeg har tilsatt kaustiksoda, så vi får se hvordan det blir.
 
Det er lenge siden jeg brygger uten vannjustering, og "alle" sier det ikke er nødvendig. Og det har de sikkert rett i. Men jeg gjør det fordi jeg kan.

Forøvrig bruker jeg kalkulatoren på Brewersfriend. Velger ønsket profil og har innlagt profilen på mitt vann. Sjeldent jeg treffer blink på alle parametere, men under det når det skjer. Første gang jeg har tilsatt kaustiksoda, så vi får se hvordan det blir.
Hvis kjelen blir ekstra fin og blank etterpå, ville jeg vært skeptisk;).

Jeg trur absolutt at vannjustering er lurt. Hvis poenget er å produsere noe du kan drikke deg full på, er det sjølsagt ikke nødvendig, men alle som sikter høyere, bør teste hva det kan gjøre for ølet deres. Det er jo en av de relativt få faktorene bryggosofene har funnet ut at gjør merkbar forskjell, også.
 
Tilbake
Topp