Lys ale med spesial malt

Vel, jeg gir meg ikke så fort når det gjelder å overbevise andre om at det er lite å tape og mye å vinne på å være med i NM  :biersmile:.

Jeg benyttet første anledning jeg fikk til å delta i NM, og selv om jeg hadde langtfra de store forventningene så ble 2 av 3 innleverte øl premiert! Ett av ølene var brygget etter en oppskrift jeg fant på nettet, det andre ølet var delvis laget av spaghetti... Da hadde jeg ikke brygget så mange som 10 brygg ennå. Sier ikke dette for å skryte, men heller for å overbevise deg og andre om at det kan være spennende og innbringende å være med!  :D

Og man kan gjerne være med dersom man brygger ekstrakt! Det står ingenting i konkurransereglene om at dette ikke er tillatt. I tillegg har det tidligere vært deltakere som fikk ekstraktølet sitt premiert!  :skaal:

Det som jeg selv har erfart som veldig nyttig, er tilbakemeldingen fra dommerne (dette kan jeg ikke understreke nok)  ;). De skriver gjerne hva som er bra med ølet og hva som trenger forbedring, ofte akkompagnert av gode råd. De kan til tider foreslå andre mesketemperaturer, annen gjærtype/gjæringstemperatur, bruk av mer/mindre bitter- eller aromahumle, osv. For meg og mange andre deltakere (tror jeg) betyr dette mer enn det venner sier om ølet. De synes ofte ølet er godt selv om jeg mener ølet har betydelige mangler eller feil, og de kommer dermed ikke med grundig og oppbyggende kritikk i like stor grad som disse dyktige dommerne.

Så dersom du likevel er litt interessert i å få dommernes råd, samt få en sjanse til å få ølet premiert, så kan jeg for all del anbefale deltakelse i NM!
:skaal2:
 
Tilbake
Topp