Kan noen anbefale en lys Ale ? Er på utkikk etter en Ale som er relativt anonym på smak/ lukt uten for my frukt innslag ?
Skal være ett øl som "mange" liker.
Sikkert noen av oppskriftene her under "prisbelønte" , men hvem ?
Jeg vil tro Pale Ale (eller Brown Ale) er en ganske safe løsning.
Det er kanskje ikke så mange av NM - oppskrifter av denne øltypen(?), men hvis du tar utgangspunkt i pale som basismalt, og legger på litt cara / krystall så blir det nok godt
Ang. fruktigheten, og da tenker jeg på fruktighet fra gjæringen, bruk god-, riktig- og nok gjær, og la den gjære stabilt på ca. 18 °C.
Ellers tror jeg at vi ofte undervurderer publikum. En litt snill IPA kan fort bli det som tømmes først :beershove:
(jeg har både Pils og Kölsh stående, men det er et sjeldent førstevalget blandt gjester)
Ellers tror jeg at vi ofte undervurderer publikum. En litt snill IPA kan fort bli det som tømmes først :beershove:
(jeg har både Pils og Kölsh stående, men det er et sjeldent førstevalget blandt gjester)
Jeg lagde denne for en par måneder siden, en slags Cream Ale. Diverse unøyaktigheter gjorde at jeg havnet veldig høyt oppe på OG.... (var litt for gniten på skyllevannet) og plutselig havnet jeg nede på 1008 i FG noe jeg aldri har klart før...
Alle som har fått den servert denne har blitt veldig begeistret! Selv de som aldri har drukket noe annet enn pilsner.
den kan trolig ha godt av noe mer bitterhet, men siden den gikk såpass lavt i FG så ble den ikke så fryktelig søt. Jeg tror jeg kommer til å legge meg høyere i bitterhet neste gang.
Takker igjen for gode råd Svanvik. Regner med at denne ikke blir for "fruktig" ? Om man skal ha en anonym overgjær , vil du mene at 1056 American Ale er mest egnet ?
Hvis du bruker litt sitrusaktig humle, feks cascade, og verken fullt så bitter eller fullt så mye aroma/smak som en amerikansk pale ale, vil du ende opp med en lett blonde ale, tipper jeg!
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.