Lys lager og "bayer"

kristianhk

Norbrygg-medlem
Heisann. Etter noen forsøk på forskjellige overgjærede øl synes jeg det var på tide å prøve å lage en noe kjedelig, men lettdrikkelig og lys sommerlager.
Har fått tilgang på et stort kjøleskap i sommer, så nå må jeg benytte sjansen til å mekke et par lagere (en veldig lys og en mørkere, la oss kalle den en bayer).

Alt er ekstraktbrygg, så jeg lurer på om det er noen her som kan komme med noen tips til hva jeg bør kjøpe inn, samt hvor mye.
Planen er som følger.

Lys lager (25 L):

-xx kg lys maltekstrakt
Kan Cooper brukes her, eller er Muntons bedre?
Tenkte på denne: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=35_170&products_id=1918 eller denne: http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4/standardplist.asp?wwwalias=Petit&subgid=2&gid=1 (ekstra lys helt øverst)
Hvor mye må jeg ha av dette for å få en rundt 5-6%?

-Humle: Saaz pellets. Tenker en fin og avrundet humlesmak uten for mye bitterhet.
Tips til mengde og koketid for bitter og aromahumling tas gjerne imot :)

-Gjær: Her er jeg helt grønn. Det skal gjæres på rundt 5-10 grader vil jeg tro - har ikke fått målt kjøleskapstemperaturen ennå.
Funker det med tørrgjær, eller burde jeg gå for flytende?

"Bayer" (25L):

Tenker det samme som over, men med 4kg mørk maltekstrakt fra Per Inge (olbrygging.no).

Kom gjerne med tips! :D
 
Her kan jeg anbefale å bruke f eks www.beercalc.dk. Lag en konto og lag en 'new beer'.

Når jeg mater inn to bokser på 1,8 kg (tilsammen 3,6 kg) til et brygg på 25 liter, så kan man forvente en OG på 1.043 og ca 4,3 % alkohol. Bruker du derimot tre bokser på 1,5 kg (tilsammen 4,5 kg) så er OG på 1.054 og alk på 5,4%, litt som Carlsberg Sort Guld for å nevne noe sånt. Du kan leke litt med verdiene på mulige ingredienser, det gjelder også humle.

Saaz er generelt en svak humle til bittering, så her må du kanskje bruke en god del. Hvis du vil lage en snill lager så sikt et sted mellom 15-20 IBU.

Undergjæring må gjerne foregå på ca 7-14 grader, det kommer litt an på hvilken gjærstamme du bruker og hvilket preg du vil gi ølet. Mitt øleskap holder ganske stabile 8-10 gr på varmeste stand, det bruker jeg nå for å gjære en pilsner. Gjær liker ikke de store temperatursvingingene, på den andre siden så vil ølets temperatur ikke svinge fullt så mye som den omringende luften i kjøleskapet. Du kan med hell bruke tørrgjær (Saflager, for å nevne en grei tørrgjær til formålet) eller bruke flytende gjær. Hvis du bruker flytende så er det, spesielt med undergjæret øl, viktig at du lager en starter. Bruk søkemotoren på forumet for å finne ut mer om det, det er en aktivitet på seg selv.

Når det gjelder bayer, så ville jeg heller brukt medium maltekstrakt, og ikke mørk. Muntons og Coopers er begge produsenter av kvalitetsvarer, for hva jeg kan si ut ifra erfaring. Dette kan det bli godt øl av!  :brygging:
 
Takk for svar. Var mye å fylle ut der, får prøve å sette meg inn i det etterhvert. Tenker jeg ihvertfall bestiller 3xCoopers Thomas Coopers Light Malt Extract 1.5 kg, 2xSaflager S-23 og 250g Saaz-pellets.
Når det gjelder bayeren var det faktisk medium-mørk jeg hadde, så det burde gå bra.

Har hørt Saaz er veldig mild ja - jeg er ganske grønn på dette med humling og mengder - hvordan regner jeg ut IBU? Finner kanskje dette på ølkalkulatoren, så mulig jeg maser for tidlig her ;)
 
Da er det snart klart for brygging! :D Har dog et par spørsmål:

Skal gjæringa startes ved romtemperatur, eller kjøle ned brygget helt, for så å ha i gjæren?
Noen tips til å kjøle ned en vørt uten å kjøpe nytt utstyr? Har ikke badekar heller - noen erfaringer her?
Hjelper det å "dusje" gjæringsbøtta med kaldt vann i en time eller 2, eller er det best å bare la det stå og ta sin tid?

EDIT:
Hvor lang tid vil en lagergjæring ved 5-15 grader (ikke målt enda) vanligvis ta? 2-3 uker?
Når jeg flasker det etterpå, bør det da stå varmt eller kaldt for å produsere kullsyre på flaskene?
 
Du kjøler ned vørteren til gjæringstemperatur før du har i rehydrert gjær. Gjærne en grad eller to under.
Det hjelper å dusje gjæringsbøtta med kald vann, men har du ikke en murerbøtte eller lignende du kan sette bøtta opp i og avkjøle med kaldt vann.
Du kan nok regne med 2-3 uker før den er utgjæret. Sjekk FG før du flasker.
Etter du har flasket, bør flaskene stå 14 dager i romtemperatur før du lagrer dem kjøligere.
Lykke til :)
 
Takk for svar :) Har dessverre ikke noe murerbøtte, det får jeg anskaffe en annen gang, eventuelt mekke en kjølespiral om det ikke er for vanskelig.
Tenker jeg må kjøle det ned i kjøleskap - noe som sikkert tar lang tid. Mener å ha lest at det er viktig å kjøle ned raskt?
 
Den beste lyse sommerølen jeg har laget hittil er en relativt enkel oppskrift. Den gikk rett ned hos både venner og familie.
Ølet minner om lys lager, det første som slo meg var faktisk "blå hansa".
Oppskriften er så enkel at det er nesten irriterende.

Hansa-Innbrudd 25 liter
4.5 kg Pale Ale
40 g Styrian Goldings 5.1% (60 min)
1 ss Irish Moss

(Mesket på 64 grader i 2 timer)

Gjær: Nottingham Dry (Rehydrert i litt for-kokt 35 graders vann)

Gjæring: 1 uke på 15-20 grader.

Klarning: 2 tskj Polyclear mens gjæringskaret sto i kjøleskap en natt.

OG: 1.045
FG: 1.007
ABV: 5%
 
Takk for tips - det får bli en gang jeg får meg skikkelig utstyr og kan brygge annet enn ekstraktbrygg =)
Anyways - lager, og ikke ale jeg skal prøve på nå, men siden jeg fant ut at kjøleskapet jeg skal bruke holder rundt 3 grader tror jeg det blir litt vel kaldt?
Det er et slikt bruskjøleskap med to glassdører, og jeg fant ingen effektkontroll - det er vel beregnet på å kjøle ned ting raskt som f.
Vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette - har tenkt litt på å sette døra halvåpen, og gjæringsdunken i døra, men må ta noen målinger i dag, og se hva jeg gjør (har med andre ord ikke tilsatt gjær enda).
 
kristianhk skrev:
Takk for tips - det får bli en gang jeg får meg skikkelig utstyr og kan brygge annet enn ekstraktbrygg =)
Anyways - lager, og ikke ale jeg skal prøve på nå, men siden jeg fant ut at kjøleskapet jeg skal bruke holder rundt 3 grader tror jeg det blir litt vel kaldt?
Det er et slikt bruskjøleskap med to glassdører, og jeg fant ingen effektkontroll - det er vel beregnet på å kjøle ned ting raskt som f.
Vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette - har tenkt litt på å sette døra halvåpen, og gjæringsdunken i døra, men må ta noen målinger i dag, og se hva jeg gjør (har med andre ord ikke tilsatt gjær enda).

Du trenger en plug-in termostat. Kjøpes fra Tyskland eller på brygging.no
Hva mener du forresten med "ikke tilsatt gjær enda"? Du har vel ikke vørteren stående i gjæringskaret uten gjær?  :eek:
kristianhk skrev:
Tenker det samme som over, men med 4kg mørk maltekstrakt fra Per Inge (olbrygging.no).
Kom gjerne med tips! :D
Sats på den lyseste maltekstrakten du kan få tak i, og tilsett evt. spesialmalt for farge og smak. Resultatet blir mye bedre, og du får bedre utgjæring.
Det er flere hjemmebryggere som har rapportert om oksidert/bedervet ekstrakt fra olbrygging.no. Den jeg fikk var i allefall uegnet til brygging. Spør uansett eieren om behandlingen ekstrakten har fått før du evt kjøper.
 
Erlendso skrev:
Du trenger en plug-in termostat. Kjøpes fra Tyskland eller på brygging.no
Hva mener du forresten med "ikke tilsatt gjær enda"? Du har vel ikke vørteren stående i gjæringskaret uten gjær?  :eek:
Jo, vørteren står til kjøling, da den var 45 grader, og jeg synes det var litt varmt ;)
Plug-in termostat høres lurt ut, skulle tenkt på det før.

Erlendso skrev:
Sats på den lyseste maltekstrakten du kan få tak i, og tilsett evt. spesialmalt for farge og smak. Resultatet blir mye bedre, og du får bedre utgjæring.
Det er flere hjemmebryggere som har rapportert om oksidert/bedervet ekstrakt fra olbrygging.no. Den jeg fikk var i allefall uegnet til brygging. Spør uansett eieren om behandlingen ekstrakten har fått før du evt kjøper.
Takk for tipset, tenker å begynne med minimesk etterhvert. Ekstrakten fra olbrygging.no har jeg ikke akkurat fått best resultat med, så prøver derfor Coopers denne gangen. Har dog ei 4kgs kanne igjen med medium maltekstrakt derfra, så skal prøve å bruke den etterhvert
 
Da var 25-literen med lys lager satt. Kjøleskapet er satt til å gå 20 minutter hver 4. time, så jeg krysser fingrene.
Absolutt ingen optimal løsning, men sånn er det - får måle etterhvert, og se hvordan det går - er ikke et kjøleskap jeg har hjemme, så det blir litt knot å dra fram og tilbake hele tiden for å sjekke temp. :p
 
En liten oppdatering - det bobler i låsen! :D
Kjøleskapet holdt nå 14.5 grader, 2,5 time etter siste 20-minutters kjøling. Biffa det derfor opp til 30 min hver 4. time.
*spent*

EDIT: Make that 40 minutter hver 4. time.

Et lite spørsmål: Hvis gjæringen begynte med noe høy temperatur (det kan ha seg slik her, da temperaturen i gjæringskaret vel ofte er et par grader høyere enn kjøleskapstemperaturen),
kommer dette til å gi utslag på smaken? Eller hjelper det på å senke temperaturen videre?
 
Tilbake
Topp