Lys og mørk sirup

js

 
Jeg lurer litt på å eksperimentere med lys og mørk sirup. Hvilken smak og sødmeeffekt kan jeg forvente ved ulike mengder?
Noen som har erfaringer?
 
js skrev:
Jeg lurer litt på å eksperimentere med lys og mørk sirup. Hvilken smak og sødmeeffekt kan jeg forvente ved ulike mengder?
Noen som har erfaringer?
Mener du vanlig sirup fra dagligvarehandelen?
Isåfall vil lys sirup ikke gi noenting, den er som vanlig sukker.
Den mørke sirupen har jeg prøvd, og den gir et lite røykpreg på øllet. Faktisk ganske godt, men må bruke en del.
Jeg prøvde 500 gram i 25 liter, og det var såvidt merkbar smak.
 
Røykpreg? Jeg har brukt mørk sirup i stout, og det ga et preg av rom.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 Beta
 
Kjetil S skrev:
Røykpreg? Jeg har brukt mørk sirup i stout, og det ga et preg av rom.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 Beta
Rom er jo laget av sukker/sirup, så det er nok logisk det, men jeg synes rom har røykpreg også jeg personlig :)
Mulig smaksløkene mine er litt forvirret der :)
 
magne1972 skrev:
Kjetil S skrev:
Røykpreg? Jeg har brukt mørk sirup i stout, og det ga et preg av rom.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 Beta
Rom er jo laget av sukker/sirup, så det er nok logisk det, men jeg synes rom har røykpreg også jeg personlig :)
Mulig smaksløkene mine er litt forvirret der :)

Spørs om du nettopp hadde tatt deg ein sigarett då  ;)

Kom til å tenke på Jamil Zainasheff si erfaring med ein dommar i det amerikanske heimebryggarmeisterskapen eitt år, jf diskusjon om dommarar i ein podcast.
 
magne1972 skrev:
js skrev:
Jeg lurer litt på å eksperimentere med lys og mørk sirup. Hvilken smak og sødmeeffekt kan jeg forvente ved ulike mengder?
Noen som har erfaringer?
Mener du vanlig sirup fra dagligvarehandelen?
Isåfall vil lys sirup ikke gi noenting, den er som vanlig sukker.
Den mørke sirupen har jeg prøvd, og den gir et lite røykpreg på øllet. Faktisk ganske godt, men må bruke en del.
Jeg prøvde 500 gram i 25 liter, og det var såvidt merkbar smak.
Ja, jeg tenkte vanlig sirup som i dagligvarebutikken:)
F.eks eldorado mørk sirup som både lukter og smaker lovende.
 
Prøv heller et produkt en får kjøpe med 'felleskjøpet' melase eller ka det heiter. Rest produkt fra sukker produksjon. Mange "hobby" rom produsentar som svergar til dette. Einaste er at den er i kvanta fra 25 liter og oppover  >:D Ellers so kan en gå for brun sirup som er  fra sukkerrør produksjon/produkt. Det som stort sett er til salgs er fra sukker roe som er den mest vanlige sukkeret en får kjøpt.
 
Lasse O skrev:
Prøv heller et produkt en får kjøpe med 'felleskjøpet' melase eller ka det heiter. Rest produkt fra sukker produksjon. Mange "hobby" rom produsentar som svergar til dette. Einaste er at den er i kvanta fra 25 liter og oppover  >:D Ellers so kan en gå for brun sirup som er  fra sukkerrør produksjon/produkt. Det som stort sett er til salgs er fra sukker roe som er den mest vanlige sukkeret en får kjøpt.
Det står i melasse-informasjonen til felleskjøpet at hesten ikke bør få mer enn 10% av det i foret. Jeg antar det er fordi hesten ikke tåler så mye sukker, og ikke at det er uegnet til brygging?
 
Det stemmer. Og om du bruker 10% melasse i brygget (noe som er litt vel mye), bør ikke hesten leve på bare øl.
 
Kjetil S skrev:
Det stemmer. Og om du bruker 10% melasse i brygget (noe som er litt vel mye), bør ikke hesten leve på bare øl.

  :fyflate:

Brukte det til hestene om vinteren. Blandet det ut i kraft foret :) de digger det
 
Tilbake
Topp