Må jeg tilsette ny gjær?

Før jeg dro på ferie så satte jeg en lager til gjæring. Den har nå stått 6 uker.
Vil det være nok levende gjær til å harmonere?
 
Det skader stort sett aldri å tilsette frisk gjær når man er i tvil om det er nok levende gjærceller igjen, men 6 uker er ikke spesielt mye. Jeg er litt usikker på hva du mener med «å harmonere», men dersom du tenker på ettergjæring på flasker for å få kullsyre, så ville jeg kanskje virvlet opp ørlite bunnfall for å få med litt ekstra gjær. Tenker du på å sette ølet kaldt til lagering, så er det ikke noe problem.
 
Takk for svar!

Når jeg tenker meg om hadde jeg kanskje vært litt mere bekymret rundt 3 måneder. Merkelig hvordan tvilen tar en :p

Og ja.......dømrade autofullfør på mobilen...."karbonere"  skulle det vært :D

Er vel 7 uker og ikke 6, brygget en kjapp ekstrakt lager pga dårlig med tid 4 dager før ferie. Har endt opp med å ikke få tid til å flaske pga at alle ledige stunder har gått til oppussingsarbeid som plutselig ble 10 ganger mere tidkrevende enn jeg først trodde.... ldri fritidsproblemer med gammelt hus, ihverfall ikke i sommerhalvåret! Ender vel med  kjøpe et ølsett bare for å ha noe øl  :bank2:
 
Innspill: rundt 25. april tappet jeg en Brown Mild uten karbonering, da jeg hadde lest meg fram til at såpass svake britiske ales ikke burde karboneres. Etter lagring smakte det temmelig kjedelig, og jeg fant ut at tørrgjæren jeg hadde benyttet var av amerikanst sort; derav gørrkjedelig flat øl. Tenkte som sådan at det ikke var noe poeng i å helle det ut, så jeg beholdt det for å se hvordan det ville utvikle seg med tid, eventuelt bruke det til matlaging.

Sist uke hadde jeg noen cooper's carbonation drops liggende i frysern til overs, da jeg sluttet å bruke denslags før sommeren. Pytt san, "Mild"'en hadde jo ikke tatt seg opp noe særlig uansett, så jeg brakk opp flaskene og slang et drops oppi hver flaske til jeg gikk tom for drops, og forsegla like etterpå. Åpna en i dag, og jaggu hadde ikke gjæren gjort sitt, flere måneder etter flasking, og det med 19 graders karbonering. Karboneringen er neppe ferdig, men det viser jo sitt.

Poenget er; gjæren din har det nok fint, kjør på du.
 
Nidveg skrev:
Innspill: rundt 25. april tappet jeg en Brown Mild uten karbonering, da jeg hadde lest meg fram til at såpass svake britiske ales ikke burde karboneres.

Men de bør de absolutt! Bare ikke så mye...
 
Gahr skrev:
Nidveg skrev:
Innspill: rundt 25. april tappet jeg en Brown Mild uten karbonering, da jeg hadde lest meg fram til at såpass svake britiske ales ikke burde karboneres.

Men de bør de absolutt! Bare ikke så mye...

Jupp, skjønte det i etterkant. Det dreide seg om en misforståelse av CO₂-artikkelen.
Om det er lite kullsyre i ølet, formes det i tillegg gjerne svært lite eller ingenting skum ved helling fra flaske. Jeg pleier av den grunn ikke å karbonere flaskeøl under 2 volumer CO₂.

Jeg tolket dette som  "Jeg pleier ikke å karbonere flaskeøl dersom ønsket CO₂-volum er under 2". I ettertid skjønte jeg så klart at det var snakk om å heller flaskekarbonere med 2 vol. framfor under 2 vol.
 
Tilbake
Topp