M26 skiver i norge? Hvor da evt?

Leter og leter, finner ikke. Jeg skulle hatt noen skiver til 3/4 gjennomføringene mine for å tette o-ringer. Men finner absolutt nada på nettet i norge. Det haster litt så å få det fra et alibaba-land er ikke så fristende.

Sikker på at du finner det i Oslo eller omeng så gule sider kanskje vet svaret.
Hvilket metall ? eller det kansje er nok med noen plastskiver.

Oddvar Demmo skrev:
Sikker på at du finner det i Oslo eller omeng så gule sider kanskje vet svaret.
Hvilket metall ? eller det kanskje er nok med noen plastskiver.

Så for meg 304 eller 316.

Det er mange steder som har skiver, men bare ikke store nok.

Jeg bet i bananen og bestilte noe fra kina. Fant noen stålplater hjemme så fikk laget noe provisorisk til jeg får de.

jeg har kjøpt hos Tingstad i Ålesund (tidligere Koppernes) har alt hva hjertet begjærer ;-)

Du kan bruke noe jeg kaller dofteringer. De heter egentlig Dowty. Dette er tetteringer beregnet til hydraulikk og har gummi på innsiden/sidene. Disse fås i de fleste størrelser, hovedsaklig tilpasset tommemål. Har ikke sett dem som rustfri, men de fås sikkert som det også. Hør med et hydraulikkfirma så har de garantert disse. Og det er bare å gjøre et søk på Dowty i Norge så finner du svar. Denne butikken: http://www.oo.no/?ItemID=1514 leverer de i forskjellige gummikvaliteter og med forskjellige kvaliteter på stålet.

Akkurat det jeg har letet etter også! Fant ikke noe på ebay, men løste problemet ved hjelp av en billig mutter fra ebay.

Nå var det 1/2" npt jeg bestilte, men mulig de har den i andre størrelser også. Ble en billig løsning som fungerte særdeles godt.

Prisen per gjennomføring med kuleventil var på 156 kr, ganske bruktbart.

Oppsettet var som følger:

[10mm barb tail connector] - [90deg elbow pipe fitting] |kjelevegg| [Hex Nipple Male x Male threaded (gjennom kjelen)] - [o-ring] - [Lock nut w/ Oring pipe fitting] - [Full Port valve ] - [10mm barb tail connector]

Sversimo skrev:
Akkurat det jeg har letet etter også! Fant ikke noe på ebay, men løste problemet ved hjelp av en billig mutter fra ebay.

Nå var det 1/2" npt jeg bestilte, men mulig de har den i andre størrelser også. Ble en billig løsning som fungerte særdeles godt.

[10mm barb tail connector] - [90deg elbow pipe fitting] |kjelevegg| [Hex Nipple Male x Male threaded (gjennom kjelen)] - [o-ring] - [Lock nut w/ Oring pipe fitting] - [Full Port valve ] - [10mm barb tail connector]

Fant du muttere som ikke er så tykke? Jeg har prøvd det før men har bare muttere som er så tykke at det blir ikke noe gjenger igjen siden de ikke går helt inn på NPT gjennomføringene iom at de er koniske.

Vedlegg

• DSC08699.JPG
    DSC08699.JPG
    905,1 KB · Sett: 360
  • DSC08698.JPG
    DSC08698.JPG
    630,3 KB · Sett: 270
  • DSC08697.JPG
    DSC08697.JPG
    991,5 KB · Sett: 267
Jeg har vel noe av de samme tingene som deg, men jeg får ikke mutteren helt ut i kanten på gjennomføringen, den stopper for tidlig.

Skiver med 26 mm innvendig diameter fins å få kjøpt her i landet  - men eg trur kanskje ikkje du skal venta at du finn dei i nokon norsk nettbutikk - marknaden for skiver med 26 mm innvendig diameter blant bryggjarar er neppe særleg stor - dei fleste bryggjarar  brukar 1/2" og ikkje 3/4" og dei som vanlegvis kjøper slike skiver (industri) handlar neppe i nettbutikkar som er opne for alle.     

Ser du har 2 gjennomganger her med forskjellig utseende på innsiden.
Hva brukes de til og hvorfor ser de ut som de gjør ?

index.php

Enkelt forklart: vørter inn og vørter ut.

Inn:

90 deg elbow joint for å pumpe inn vørteren langs sideveggen og lage en whirepool så humlen samler seg i midten av kjelen under avkjøling. Silikonslagen på denne er der bare fordi jeg vasket systemet, men den nippelen til silikonslangen er der for å øke hastigheten på vørteren som pumpes igjennom.

Ut:

Det er et kobberør som ligger langs kanten på kjelen med sagde spor på 1mm langs undersiden for å hente vørteren så lang nede som mulig og hindre at større humlepartikler skal komme med. For å koble kobberrøret til ventilen bruker jeg da en silikonslange som vises på bildet. Har derimot endret litt på oppsettet fra sist bilde, prøvde å koble 2 silikonslager på kobberrøret, en fra hver side, men dette var en dum ide da jeg ikke lengre kunne tippe kjelen for å få med den siste literen med vørter når den var koblet til 2 steder, drar da luft fra ene siden og pumpen stopper.

Du bruker 1/2?
Sversimo skrev:

Du bruker 1/2"? Mine 1/2" passer fint inn i M24-skiver.

Ja, jeg mente ikke at det ikke passet. Var bare ikke så lett å finne. Men om du bruker den mutteren som har et O-ring spor så vil du få en sterkere kobling. Får metall mot metall kobling, hvor O-ringen bare forsegler.

Tilbake
Topp