Må jeg heve tempen nå?

har brygget nelson pale alen fra Vestbrygg og den står til tørrhumling nå (har gjæret i to uker på torsdag).
Startet på 16c, så steg den til 19c under stormgjæringen, og nå har den stått på 20c siden søndag. Trenger jeg å heve tempen noe mer før flasking i slutten av uken? Brukte us05 gjæra.

Christer
 
Min vanlige ustoppelige skrivekløe forteller meg at du "trenger" å få vite dette:confused::

Det der er ikke så viktig med ale-gjær, men brygger du undergjæret øl, er det viktig for at gjæren skal få "ryddet opp", slik at du blir kvitt usmaker fra primærgjæringen. Men også alegjæren må få tid på seg, så det er greit å la den stå et par uker, som sikring, sjøl om primærgjæringen skulle være raskt unnagjort, og du egentlig hadde kunnet tappe tidligere. (Mulig det har noe for seg med alegjær, også, å heve temperaturen et par grader hvis du har gjæret lavt.)
 
Det er jo betryggende for meg som foreløpig bare brygger ale :) dette med å la det stå til gjæring et par uker ekstra er nytt for meg, så lenge fg'en har stabilisert seg tapper jeg etter to uker. Er det ikke også noe med at tørrhumla ikke skal ligge for lenge før det tappes?
 
Det er jo betryggende for meg som foreløpig bare brygger ale :) dette med å la det stå til gjæring et par uker ekstra er nytt for meg, så lenge fg'en har stabilisert seg tapper jeg etter to uker. Er det ikke også noe med at tørrhumla ikke skal ligge for lenge før det tappes?

Tror du misorostod Finn. Han mener nok at den bør få stå et par (to) uker selv om FG er nådd ila f.eks fem dager. Det du gjør er korrekt.
 
Tilbake
Topp