magnetrører for første gang.

TTL

Hei!

Det dukket opp en magnetrører til bryggeriet vårt, og i går (søndag) satt vi stepp 1 av starteren vi skal bruke til helga. 1.2liter, ca OG 35.

Hvor lang tid bruker gjærgutta på å spise opp maten sin når de blir mast på av en magnetrører? Planen er å la den gjære ut, la gjæret synke til bunnen,  helle av øllet, og sette en ny starter slik at den er på høyden fredag kveld.

altså, hvor lenge skal jeg la de kjøre karusell før jeg setter de i kjøleskapet?

Truls

Jeg pleier å la den spinne et døgn, maks 36 timer før jeg setter kolben kaldt til bunnfelling. Vekstfasen burde være unnagjort da.

Jeg er også en fersking med magnetrører.
Slik ser starteren ut nå etter å ha surret i 33 timer (se vedlegg), er uten evne til å vurdere om dette ser greit ut så kom gjerne med en faglig vurdering.
Gjæren er en WLP545, ble satt på 1,2ltr starter med OG 1046.

Mvh.
Kosl

Vedlegg

• 1393863692120.jpg
    1393863692120.jpg
    511,2 KB · Sett: 433
Ett tips er å melde deg inn i Norbrygg, det står mye bra i medlemseksjonen. Blant annet en super artikkel om gjærstarter som Gahr har skrevet.

Liten oppdatering... etter å ha grodd wlp001 først ett døgn i 1.2 liter vørter, latt det stå ett døgn for å bunnfelle, så en runde med to liter vørter, som igjen fikk bunnfelle før bryggedagen har disse flinke folka gjæra ipaen fra 1.062 til 1.014 fra natt til lørdag til mandag formiddag. Flinke folk! Magnetrører er gøy!

Tilbake
Topp