Er kjempefornøyd med første test av min nye magnetrører og legger ut et bilde! Jeg er ikke så glad i bevegelige deler, så her er det bare magneten som går rundt. Fungerer akkurat som en 3-fase elektromotor.
Godt å se at folk tenker nytt!
Det er der utviklingen kommer. Kjempekult!
Hvis du ikke er glad i bevegelige ting skal jeg spare deg for røreren min ;D
Der tror jeg absolutt alt er bevegelig :saadoevt:
wow.
Nå er jeg veldig dårlig på strøm og slikt, men må spørre likevel. Har du til enhver tid to spoler med omvendt polarisering i gang, eller er det en og en spole som fyrer?
Motstående spoler er koblet i serie, slik at det alltid er balanse rundt senter. Deretter er de 3 parene med spoler koblet i en Y-kobling. Hver tilførsel er alltid enten koblet til + eller - (aldri av). For å få det til å gå rundt bytter jeg polaritet på en tilførsel av gangen. Da går det faktisk alltid strøm i alle spolene, men det er bare ett par som ser full strøm, de to andre går det bare halvparten så mye i.
Her er et bilde som viser litt av byggingen. Limte først sammen spolekjernene av 2 plastskiver og en plastslange. Brukte batteridrillen for å vikle på tråd til spolene ble ca 20 mm i diameter og målte 40 ohm.
Plastskiver 10 x 25 mm: ebay 3.00 GBP
Plastslange 8 x 10 mm: ebay 1.80 GBP
Vikletråd Ø 0.25 mm 250 g; ebay 4.25 GBP
Skruer M8x70: Jula 39 NOK
Muttere M8: Jula 19 NOK
Metallplate: Jula 19 NOK
Fartsregulator: ebay 6.58 USD
Fartsregulatoren og styring er ikke helt ferdig, flere detaljer kommer senere.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.