Makse ut kapasiteten på bryggeriet

Hei!

To spørsmål:

1.  Er det noe i veien for å brygge en ekstra kraftig vørter som vannes ut i gjæringskaret etterpå, for å utnytte kapasiteten ifm brygging av en lav-OG øl?    Jeg kan meske 20l vann og 6kg malt helt greit, så derfor lurte jeg på om jeg skulle gjøre nettopp det selvom jeg er ute etter OG på ca 1045, og kjelen bare holder 27l.  Tanken var å koke opp 8 liter vann som jeg har i gjæringskaret mens jeg mesker, og så har vørteren i.  Har en effektiv motstrømskjøler, så går greit å få regulert tempen på den måten. Forutsetter selvfølgelig korrekt justering av IBU og alle spesialkorn.  Jeg kan ikke se at det er noe ulempe ved å gjøre det på denne måten?

2.  Tenkte jeg skulle parti-gyle også.  Men, de vanlige fordelingene av first og second runnings som det refereres til på nett og litteratur passer ikke mine OG ønsker.  Jeg tenkte derfor å ta 3 liter av first runnings og 2 liter av last runnings og blande det til ca OG 1070 for en IPA, og bruke resten til en mild eller blonde.  Så lenge jeg måler alt riktig, feks justerer OG iht vørtertemp, så burde det gå greit?

Dette er gøy!

Det går nok greit det. Ditt problem/din jobb med å holde orden på de forskjellige, men fult mulig :)

Edit... 20 liter vann og 6 kilo malt gir ikke all verden av spillerom heller da, men men...

Flott!

Mulig jeg kan tweake mengden malt og forholdet til vann etterhvert.  Tanken er at dette(6,46kg)kan gi 30l@1.064 fordelt på 25l@1.045 og 5l@1.070.  Må bare finregne litt mer og kjøre litt modeller i beersmith!

Har selv 42 liter APA (Lucky Jack "klon") til gjæring nå etter en maxing av BB30'n igår. Brygga med 7 kg malt, og en halvkilo lys DMA. Fikk da 29 liter @ 1.071 som ble tilsatt 14 liter (kokt og avkjølt) vann før jeg pitcha gjæren. Humlemessig brukte jeg vel ca 60% mer enn den orginale oppskriften (til ca 27 liter). Satser på at denne batchen klokker inn på 4,7%

Har fortynna en del brygg tidligere, men aldri så mye som dette, men tror det skal bli bra ja  :biersmile:

Bruker da denne til beregning:
http://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/

Mvh Martin

1. Dette er slik de store bryggeriene, f. Eks. Ringnes, gjør, for å få mest mulig ut av sitt bryggeri. Kalles high gravity brewing på nynorsk.

Jeg har gjort det et par ganger med stort hell. Men riktignok bare "vanna ut" med intil 5 liter (15->20 liter).

Kan vel også bare skylle igjennom mesken flere ganger med mer varmt vann, så får man også med mer vørter.

Tilbake
Topp