1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Maksimalt antall kg malt til Beer Brew 30?

En tråd i 'Beer Brew' startet av Eltaco1, 27 Aug 2014.

1. Eltaco1

Eltaco1
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har tenkt å brygge en juleøl som inneholder 11 kg malt. Er dette for mye for min Beer Brew 30? Noen som har erfaring med dette? Setter pris på alle tilbakemeldinger ☺

2. Aleks

Aleks
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vil påstå det er for mye å kjøre i en omgang i allefall. Du kan evt. dobbeltmeske:) Enten meske som vanlig to ganger, evt meske 1 runde med lite vann, for så å gjøre det samme neste runde, med nytt vann:)

3. Kim O.J.

Kim O.J.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har presset ned 7 kg men da var det ganske fullt. Mener noen har fått til 7,5 kg og.

Sendt fra min HTC One

4. Eltaco1

Eltaco1
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ok. Takk! Da skjønner jeg at 11 kg blir litt vel i overkant

5. Frode:D

Frode:D
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dobbelmesking er svaret da.
    Del maltmengden i to og bruk vørter fra første meskerunde som "bryggevann" i runde to.

6. Kim O.J.

Kim O.J.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dropper man skyllingen av første mesk da for ikke å få for mye vørter?

Sendt fra min HTC One

7. glenn pederz

glenn pederz
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kan bekrefte at 7.5kg er mulig med endel pågangsmot. Smart å være mer enn en person.

8. 30B

30B
    Expand Collapse
    Registrert bruker

7,5 kg går smertefritt her. Helt til maltrøret skal opp. Da stønnes det tungt

Newman og glenn pederz liker dette.
  9. Frode:D

Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg skylte bare litt etter første runde, men sparte mest skyllevann til etter siste runde. Funket bra det.

10. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har dobbeltmesket med bb30 en gang og det gjør jeg aldri en gang til. Mye jobb, tidkrevende og et dårlig resultat. Vanskelig å få vasket ut nok sukker når du bruker ferdig mesket vørter i andre omgang med mesking. Og du må spare på skyllevannet, som også gir dårligere utvasking.

Men heldigvis finnes en enkel løsning som heter ekstrakt. Bytt ut en del av basismalten med maltekstrakt av god kvalitet, tørr eller flytende, til du kommer ned til ihvertfall 7 kg malt, helst noe lavere.

11. Frode:D

Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja det er jo enklere og man sparer jo en del tid. Skal legge meg det på minnet til neste gang :)

12. Tgil

Tgil
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Brygga for nokre veker sida vesbrygg sin juleale med 8kg malt i min BB30, det var mulig men litt stress da maltrøyret var heilt fullt;)

13. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Og hvordan gikk det i forhold til planlagt OG?

14. Tgil

Tgil
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Traff i forhold til oppskrift (75% effektivitet). Men brukte litt lengre tid under mesking for å få jevn temperatur pga. at det vart så fullt i maltrøyret ved sirkulering.

15. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

75% effektivitet med 8 kg malt er imponerende. :cool:
    Min erfaring er at mengde malt er omvendt proposjonal med effektiviteten, men jeg har kanskje ikke brukt nok tid på å blande og vente til temperaturen er jevn i mesken.

Hvor mange liter vann til mesking, og hvor mange liter til skylling brukte du?

16. Tgil

Tgil
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Meiner eg brukte 24 l til mesking. Husker ikkje heilt kor mange liter eg brukte til skylling (10-11l??). Kan sjekke bryggeloggen når eg kjem heim i neste veke. Er for tida i nordsjøen.

17. DorMito

DorMito
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

7,55kg malt gikk fint for meg i helgen. Mesket med 27l vann. Skylte med 15l. Fikk 23l til gjæring med OG 1.075 (oppskrift 1.070-75)

Newman og Ole Mørkved liker dette.
  18. Terje Dimmen

Terje Dimmen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

7550 gr malt og merka med 24l vatn. Gikk heilt ok.

19. David Brennvik

David Brennvik
    Expand Collapse
    Registrert bruker

BIAB er veien å gå for sterkøl. et-stegs infusjonsmesking. bruk ovnrist for å skylling. evt. bruk et gjæringskar med dørslag i bunnen, for å så legge posen oppå.

20. glenn pederz

glenn pederz
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bestilte Svartediket ølsett som jeg skal hente senere i dag, og ser jo tilfeldigvis nå at dette settet har hele 7,8kg malt! Regner med at det er smart at jeg handler med meg noe risskall også for å få dette til.

Andre tips?

Del denne siden