Maksimalt antall kg malt til Beer Brew 30?

Bryggingeniøren

Norbrygg-medlem
Har tenkt å brygge en juleøl som inneholder 11 kg malt. Er dette for mye for min Beer Brew 30? Noen som har erfaring med dette? Setter pris på alle tilbakemeldinger ☺
 
Vil påstå det er for mye å kjøre i en omgang i allefall. Du kan evt. dobbeltmeske:) Enten meske som vanlig to ganger, evt meske 1 runde med lite vann, for så å gjøre det samme neste runde, med nytt vann:)
 
Jeg har presset ned 7 kg men da var det ganske fullt. Mener noen har fått til 7,5 kg og.

Sendt fra min HTC One
 
Dobbelmesking er svaret da.
Del maltmengden i to og bruk vørter fra første meskerunde som "bryggevann" i runde to.
 
Jeg har dobbeltmesket med bb30 en gang og det gjør jeg aldri en gang til. Mye jobb, tidkrevende og et dårlig resultat. Vanskelig å få vasket ut nok sukker når du bruker ferdig mesket vørter i andre omgang med mesking. Og du må spare på skyllevannet, som også gir dårligere utvasking.

Men heldigvis finnes en enkel løsning som heter ekstrakt. Bytt ut en del av basismalten med maltekstrakt av god kvalitet, tørr eller flytende, til du kommer ned til ihvertfall 7 kg malt, helst noe lavere.
 
Jeg har dobbeltmesket med bb30 en gang og det gjør jeg aldri en gang til. Mye jobb, tidkrevende og et dårlig resultat. Vanskelig å få vasket ut nok sukker når du bruker ferdig mesket vørter i andre omgang med mesking. Og du må spare på skyllevannet, som også gir dårligere utvasking.

Men heldigvis finnes en enkel løsning som heter ekstrakt. Bytt ut en del av basismalten med maltekstrakt av god kvalitet, tørr eller flytende, til du kommer ned til ihvertfall 7 kg malt, helst noe lavere.

Ja det er jo enklere og man sparer jo en del tid. Skal legge meg det på minnet til neste gang :)
 
Brygga for nokre veker sida vesbrygg sin juleale med 8kg malt i min BB30, det var mulig men litt stress da maltrøyret var heilt fullt;)
 
75% effektivitet med 8 kg malt er imponerende. :cool:
Min erfaring er at mengde malt er omvendt proposjonal med effektiviteten, men jeg har kanskje ikke brukt nok tid på å blande og vente til temperaturen er jevn i mesken.

Hvor mange liter vann til mesking, og hvor mange liter til skylling brukte du?
 
75% effektivitet med 8 kg malt er imponerende. :cool:
Min erfaring er at mengde malt er omvendt proposjonal med effektiviteten, men jeg har kanskje ikke brukt nok tid på å blande og vente til temperaturen er jevn i mesken.

Hvor mange liter vann til mesking, og hvor mange liter til skylling brukte du?

Meiner eg brukte 24 l til mesking. Husker ikkje heilt kor mange liter eg brukte til skylling (10-11l??). Kan sjekke bryggeloggen når eg kjem heim i neste veke. Er for tida i nordsjøen.
 
BIAB er veien å gå for sterkøl. et-stegs infusjonsmesking. bruk ovnrist for å skylling. evt. bruk et gjæringskar med dørslag i bunnen, for å så legge posen oppå.
 
Bestilte Svartediket ølsett som jeg skal hente senere i dag, og ser jo tilfeldigvis nå at dette settet har hele 7,8kg malt! Regner med at det er smart at jeg handler med meg noe risskall også for å få dette til.

Andre tips?
 
Tilbake
Topp