Maksimere utbyttet i gjæringsbøtten.

Hei, har 8 kok bak meg på en 27 liters Bielmaier og har greid å øke gradvis antall liter ferdig kokt vørt hver gang jeg/vi har brygget.
På siste batch så satt vi igjen med 32 liter i gjæringstanken etter litt sjonglering med kokingen. Har ett ønske om å komme opp i ett par å 40 liter i tanken til gjæring men er usikker på om Bielmaiern min har nok plass til å meske så mye korn.
Er det noen her inne på forumet som har prøvd å meske rundt 10 kg korn i en 27 liters gryte før?
Tenkte det var greit å spørre før jeg hiver meg uti det og muligens får en litt travel bryggedag neste uke

Mvh
Kristian

Hei, har 8 kok bak meg på en 27 liters Bielmaier og har greid å øke gradvis antall liter ferdig kokt vørt hver gang jeg/vi har brygget.
På siste batch så satt vi igjen med 32 liter i gjæringstanken etter litt sjonglering med kokingen. Har ett ønske om å komme opp i ett par å 40 liter i tanken til gjæring men er usikker på om Bielmaiern min har nok plass til å meske så mye korn.
Er det noen her inne på forumet som har prøvd å meske rundt 10 kg korn i en 27 liters gryte før?
Tenkte det var greit å spørre før jeg hiver meg uti det og muligens får en litt travel bryggedag neste uke

Mvh
Kristian
Det er en tommelfingerregel om ca. 3,5 liter vann pr. kg. malt for å få optimal mesking. Med en 27 liters gryte, bør du ikke ha mer enn ca. 7,5 kg. malt.

10 kilo i en 27 liters gryte er kanskje litt i overkant. Man kan bruke ned mot 2l/kg men nermere 2,5 er nok mer vanlig. I min 30l gryte er det nok med 9kg. Med 9 kg og stegmesking/utmesk kan malten komme over/helt mot kanten så rundt 8,5 er enklere å ha med å gjøre. Vil helst ha to-tre liter å gå på da kjelen løftes ned på gulvet etter utmesk.
Effektiviteten kan også bli lavere ved for tørr mesk.
Hadde fått tak i spraymalt til å ha i reserve før jeg gjorde et slikt forsøk.

Jeg brukte å ha 9 kg i 27 liter gryte, har nå gått over til 8 kg. Får nå mye bedre effektivitet, så den siste kiloen ga i praksis omtrent null ekstra utbytte for meg. Kan være andre oppsett eller bryggemetoder gir ett annet svar...

2.5 liter vann pr kg malt er helt fint det. Det er lite å hente på å bryte meskekaret heeeeelt fullt. Da syns jeg det er greit å heller bruke DME for å bumpe opp til ønsket SG. Jeg brygger ofte ned.
Min metode:
Oppskrift til 52 liter, malt og humle. Erstatter nødvendig mengde basemalt med DME som tilsettes før kok.
Koker som normalt og humler for 42 liter + litt for å kompansere for dårligere utbytte i tykk vørter.
Ved kjølestart toppes kokekjelen opp med kaldt springvann
Etter tapping til gjæringskar fyller jeg opp med springvann til ønsket SG/Volum.

Jeg brygger riktignok i en 50 liters BIAB-kjele og har hatt 52 liter pilsner til gjæring.

Tusen takk for alle innspill.
Må vel innse at jeg har vokst ifra settet mitt og må supplementere med en til gryte.

Tollefsen, skal teste metoden din når jeg får tak i ingredienser :)

Det er en tommelfingerregel om ca. 3,5 liter vann pr. kg. malt for å få optimal mesking. Med en 27 liters gryte, bør du ikke ha mer enn ca. 7,5 kg. malt.

Betyr det at det optimale er 3,5l/kg meskevann og 2,5l/kg spargevann? Eller kan en gå for 5l/kg meskevann og gi blaffen i sparge?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Betyr det at det optimale er 3,5l/kg meskevann og 2,5l/kg spargevann? Eller kan en gå for 5l/kg meskevann og gi blaffen i sparge?

Hvor mye man mesker ut med avhenger jo av hva slags øl man brygger og hva som er forventet OG. I prinsippet kan man jo meske med 5l/kg hele veien, men da må man ha kontroll på mesketemperatur og god sirkulasjon. Spørsmålet er også om man virkelig får vasket ut mesken. Etter at vi begynte å meske ut med 1/3 vann på 74-78 gr.(avhengig av oppskrift) har vi jevnt over fått bedre utbytte.

Hvor har du denne tommelfingerregelen (3,5l/kg) fra Riverside og hva mener du med optimal mesking?
Går det på hvor raskt konverteringen går eller hvor mye sukker du får ut (forutsatt samme totalvolum vann) eller noe annet?

Hvor mye man mesker ut med avhenger jo av hva slags øl man brygger og hva som er forventet OG. I prinsippet kan man jo meske med 5l/kg hele veien, men da må man ha kontroll på mesketemperatur og god sirkulasjon. Spørsmålet er også om man virkelig får vasket ut mesken. Etter at vi begynte å meske ut med 1/3 vann på 74-78 gr.(avhengig av oppskrift) har vi jevnt over fått bedre utbytte.

Takk for svar. Brygger på en 10L BM, så temperaturkontroll skal ikke være et stort problem men jeg har for lite bryggeerfaring til å forstå effekten av volumfordeling mesk/sparge. Jeg oppnår ca 80% meskeeffektivitet med 2.8 kg malt, 13.5 l meskevann og 1.5 liter sparge (78 grader).

Hvor har du denne tommelfingerregelen (3,5l/kg) fra Riverside og hva mener du med optimal mesking?
Går det på hvor raskt konverteringen går eller hvor mye sukker du får ut (forutsatt samme totalvolum vann) eller noe annet?
Tommerfingelregelen er nevnt rundt omkring i litteraturen. Jo bedre mesking (temperatur, malt vs. vann, sirkulasjon, utmesk), jo høyere (og riktigere) utbytte (sukkermengde i vørter = OG).

Rundt om i litteraturen var et litt vagt begrep. Men jeg skulle gjerne lest at ved å gå fra 3,5l/kg ned til f eks 2,5kg/l
og å bruke det ekstra vannet til skylling så får man dårligere utbytte. Min oppfatning av å lese her på forumet er at det er motsatt. Var det ikke @Jens Kristian som for kort tid skrev at å gå fra 2,5l/kg ned til 2,25 så fikk han bedre utbytte? Og sirkulasjon har vel først og fremst med klar vørter å gjøre såfremt korrekt temperatur oppnås på annet vis.
Men med alle forbehold, hukommelsen er like flyktig som humlearomaen i mine flaskekarbonerte IPAer :)

GodesetBrygg, BM er litt spesiell så gjør hva som anbefales for denne.

Viktig å ha klart for seg at "hva du får i gjæringsbøtta" avhenger av to separate uavhengige prosesser,
  1. Konvertering av stivelse til sukker,meskeeffektivitet
  2. Minimalisere sukker som blir igjen i mesken/kornene, skylling
1) Er ikke spesielt avhengig av mesketykkelse, vil kunne oppnå 90-95% konvertering ifra 2.5 - 5.0 l/kg
Mesketykkelse styres vanligvis av utstyret du mesker på, metode. Vanligvis enkelt å oppnå god konvertering av stivelsen for hjemmebryggeren.

2) effektivitet går ned med tynnere mesk fordi det blir mindre vann til å skylle ut sukkeret fra kornene.
No-sparge gir lavest effektivitet pga. der er det ingen skylling. En optimal skylleprosess er det ikke så enkelt å oppnå for hjemmebryggeren,teknisk litt krevende (kontinuerlig skylling)

Mesketykkelse har innflytelse på andre parametre,gjærbarhet,tid før enzymer denatureres,hastighet på konvertering,pH mm. Men dette er ikke vesentlig ift. 1)

Normale mesketykkelser er 2.5 - 4 l/kg som er et greit område å holde seg innenfor.

Ved brygging av øl med høy OG kan/bør du ikke meske med tynn mesk, f.eks. maks pre boil SG med 3.5l/kg er
1.074 (før skylling) .Og effektiviteten går vesentlig ned fordi du ikke kan bruke like mye skyllevann uten å tynne ut vørteren for mye.

Tilbake
Topp