Måle vann/vørter mengde i 50l speidel

Etter å ha fått en 50l i hus og brygget et par ganger, er det egentlig bare en ting jeg ikke skjønner eller får dreisen på, og det er hvordan jeg skal få målt hvor mye vann/vørter det er i speideln. Jeg vet hvor mye jeg starter med da jeg har målt opp i et gjæringskar først.

Jeg har brygget med kort maltrør så langt for å kunne brygge oftere og lære speideln å kjenne raskere. Det har fungert over all forventning, selv om mesken ble i overkant tynn første gangen etter litt lett panikk over tykk mesk og alle skriveriene om fonteneeffekt.

Etter å ha søkt rundt på nettet, har jeg ikke klart å finne noe god info om løsninger for å måle hvor mye som er i speideln.

hvordan gjør andre dette?

Tom
 
Bruksanvisningen...har du lest den? Den ligger vedlagt. Denne er laget av noen dansker

I midten av speidelen er det en stang. Hvis du ser litt nøye på den, så har den merker/riller. De 3 nederste rillene markerer 15, 20 og 25 liter. De 3 øverste markerer 45, 50 og 55 liter.

mvh Knut
 

Vedlegg

  • Speidel[1].pdf
    185,3 KB · Sett: 228
Knut1 skrev:
Bruksanvisningen...har du lest den?

I midten av speidelen er det en stang. Hvis du ser litt nøye på den, så har den merker/riller. De 3 nederste rillene markerer 15, 20 og 25 liter. De 3 øverste markerer 45, 50 og 55 liter.

mvh Knut

Jeg trodde 15, 20 og 25 i bruksanvisningen henviste til 20 litern, tenkte ikke over at det var for 50 litern....ja ja da har man lært noe nytt i dag også

Da var problemet løst.

Takker
 
Tilbake
Topp