Målepunkt Temperaturmåler

Hei.
Trenger et par tips ang. plassering av temperaturføler på en ølkoker.
Standard plassering er på bunn av kokeren, midt mellom varmeelementene og karveggen.

Vi har registrert at temperaturen midt i mesken er ganske avvikende fra temperaturen på utsiden av meskekurven, og er dermed litt usikre på hvilken temperatur som er den riktige å forholde seg til.
Noen gode tips ang. dette?

Foreløbig er det bare en helt vanlig netthandelen-koker med litt ombygd temperaturstyring, men vi har planer om å montere sirkulasjonspumpe. Vil det være et godt alternativ å montere temperaturføleren i sirkulasjonskretsen?
 
Foreløbig er det bare en helt vanlig netthandelen-koker med litt ombygd temperaturstyring, men vi har planer om å montere sirkulasjonspumpe. Vil det være et godt alternativ å montere temperaturføleren i sirkulasjonskretsen?

Det ville jeg gjort. Da er du garantert at det er bra med sirkulasjon rundt sensoren.
 
Nja. Tja? Da måler man jo ikke direkte I mesken, hvor det meste av action befinner seg? Man får jo temp-dropp i sløyfa. Den kan være alt fra neglisjerbar til vesentlig.
 
Et annet alternativ jeg har sett for meg er å ha en probe som vi stikker direkte i mesken under mesking, men er litt usikker ettersom vi har registrert at det er mange "temperaturlommer" i mesken når vi gjør dette.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
 
Men kontinuerlig resirkulering, som du sier du skal skaffe, så ville jeg hatt en probe midt i mesken.

Jungelordtaket til Gahr er vel mer for sinnsro enn skikkelig måling.
 
Jungelordtaket til Gahr er vel mer for sinnsro enn skikkelig måling.

Jeg har ikke fått det fra Gahr, men fra en som har fått sin bryggeriopplæring på et britisk universitet.

Det sier først og fremst noe om at temperaturen i mesken varierer ganske mye. Det er derfor viktig å kjenne sitt eget utstyr, vite hva de ulike temperaturene betyr på ditt utstyr og fokusere på å gjøre ting likt fra gang til gang i stedet for å være optatt av de absolutte verdiene. Når jeg sier at jeg mesker på 64 grader, kan det hende at du må meske på 66 for å få samme resultat.
 
Jeg sirkulerer ikke, men isolerer godt, og rører litt fra tid til annen. Det betyr jo at jeg aldri mesker på én temperatur, men på flere samtidig. Altså: Når termometeret mitt forteller meg at jeg mesker på 66, mesker jeg antakelig på 64-68, for å ta med løst anslåtte ytterpunkter. Simultan stegmesking, med andre ord:).
 
Jeg har ikke fått det fra Gahr, men fra en som har fått sin bryggeriopplæring på et britisk universitet.

Det sier først og fremst noe om at temperaturen i mesken varierer ganske mye. Det er derfor viktig å kjenne sitt eget utstyr, vite hva de ulike temperaturene betyr på ditt utstyr og fokusere på å gjøre ting likt fra gang til gang i stedet for å være optatt av de absolutte verdiene. Når jeg sier at jeg mesker på 64 grader, kan det hende at du må meske på 66 for å få samme resultat.

Ah. Trodde det kom fra Gahr jeg. Joda, men TS sier at de skal resirkulere, da er det jo greit å bare måle midt i mesken.
 
For de som evt. er intresserte så har vi kommet til en beslutning om at vi skal montere sirkulering som planlagt og montere temperaturføler på samme sted som den er i dag. Gjør det egentlig bare så billig som mulig før vi forsøker oss med en totalrenovasjon av styresystemet der vi slenger inn en raspberry pi programmert i codesys(vanlig pls-programmering).
Det vil gi oss muligheten til å ha flere målepunkt for temperatur og dermed velge selv hvilke(n) temperatur(er) vi vil forholde oss til.
Dette er også det enkleste mtp. at vi ikke må blende av hullet til tempføleren der den er nå.
 
Regner med at dere sjekker forholdet mellom den temperaturen føleren viser, og det som er temperaturen der det ville vært ideelt å ha den for å få "riktig" måling. Hvis dette forholdet er konstant, er det jo ikke noe problem. Da er det nokså enkelt å korrigere for avviket:).
 
Vi er fremdeles bare på vårt tredje brygg, men forskjellene har variert for mye til at vi har turt å fastsette et avvik. Men vi kontrollmåler kontinuerlig med håndtermometer, og justerer deretter

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
 
Tilbake
Topp