Måling av temperatur i mesketank - høy FG

Jeg lurer på hvilke metoder dere bruker for å måle temperaturen i mesketanken? Jeg tenker spesielt på dere som bruker infusjonsmeskin (ikke RIMS).
Selv bruker jeg tre stykk sprittermometer i tillegg til et digitalt termometer. Det digitale termometret brukes ved innmesking og så lar jeg de tre sprittermometrene stå i mesken hele mesketiden ut, mens jeg flytter dem rundt med jevne mellomrom.
Det jeg registrerer er at temperaturen i mesken aldri er den samme på noen av termometrene (termometrene er kalibrert i is-vatn og kokende vatn).
Jeg regner et snitt av de tre og regner det som mesketemperaturen.
Jeg registrerer at det er en del som sliter med å komme ned i FG rundt 1.010-12. Kan det kanskje skyldes at man har ustabile målinger, for varm mesk og derfor får mye ugjærbart sukker ?

Rune

Jeg tror at det kan medvirke til for høy FG, skjønt gjæren har mye å si også.

Vi har riktignok RIMS og vi måler tempen med et termometer som er montert på forsiden. Den stikker ca 8 cm inn i mesken, så den får ikke tempen i kjernen. I tillegg måler vi også tempen like etter RIMS-elementet som ofte avviker en del. Derfor har vi nylig gått over til isolasjon av meskekaret.

I det gamle utstyret mitt så hadde syltekokeren min dårlig isolasjon og måtte jeg røre og varme ofte. Dermed fikk jeg en ganske jevn temperatur. Slik gjøres også i tyskland der det skjer varming under mesking (siden de som regel håndterer flere meskesteg). En elrører pleier å være standard der, for å ivareta jevn mesketemperatur.

På Mikroen så blandes den kvernete malten med varmtvann idet den havner i det isolerte, forhåndsoppvarmete meskekaret. Man får en forholdsvis jevn mesketemp men når jeg sjekker med alkotermometer får jeg også her betydelige avvik (opptil 2 gr.).

Jeg bruker et godt (og dyrt) labartorietermometer som er elektronisk, så fikk jeg til jul en skikkelig rå mash paddle som Fei bestillte fra USA. Når jeg bruker den får jeg veldig jevn temperatur, så mesker jeg også på 65-66 grader for å få bedre utgjæring.

Videre så heller jeg alt meskevannet i kjølebagen/meskekaret før jeg tar i malt og lar det stabilisere seg på jevn temperatur før jeg rører inn malten.

Sleiven min:

87_mvc052f_1.jpg

Richard

Tilbake
Topp