Malt til IPA Torpedo

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Der skal de være:
6,4 kg palemalt
0,31 kg caramel 120 ebc

det jeg har utenom pale er:
munchener
crystal 150
carapils
Carafa Spesial III
Ambre 45
CaraMun type2

Vienna 5-7
Cara Blond 17-24
Cara 27-43
Crystall 120

Hva velger jeg ?

Så vidt jeg har forstått så byr det ikke på noen store problemer med å bytte caramel med crystal. I dette tilfellet ville jeg ha brukt crystal 120, men det er meg da.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Kommer vel litt an på om det du har er Crystal 120 L eller 120 EBC.
Hvis det du har nevnt er oppgitt i EBC, ville jeg gjort som VonRabben skriver, men hvis det er L ville jeg kanskje byttet ut med cara istedenfor, men økt mengden litt.

Alle tall i EBC, nå er malten malt etter deres anbefaling.
Må nevne at jeg har brygget dette ølet med crystalmalt og jeg synes det ble godt, derfor brygger jeg bare det om igjen, får heller huske på å bestille cara 120 EBC så jeg finner ut hva forskjellen er. Jeg er i den situasjon at det må brygges NÅ.
Oppskriften sier det brukes cara 60 L.

Takk.

Er ikke caramel 120 og crystal 120 samme malt bare forskjellig produsent?

Crystal og caramel er malt som er behandlet på samme måte. Europeiske malterier bruker navnet crystal, amerikanske caramel, ihvertfall opprinnelig. Nå ser det ut som at navnet cara brukes av en del europeiske malterier også.

Sist redigert:
Crystal og caramel er malt som er behandlet på samme måte. Europeiske malterier bruker navnet crystal, amerikanske caramel, ihvertfall opprinnelig. Nå ser det ut som at navnet cara brukes av en del europeiske malterier også.

Det har andre og hevdet men de fikk skjenn fordi det ikke er riktig, de mener det er to forskjellige malter.

Jeg tror de tar feil, uten at jeg er 100% sikker. De forskjellige malteriene har sikkert sin egen måte å karamellisere malt på, men resultatet er omtrent det samme og kan brukes om hverandre.

Var en artikkel i en BYO-utgave om dette i fjor, men husker ikke i farten hva som sto der. Cara/caramel/crystal går for det samme i mitt bryggeri i hvert fall ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mener at ene er stappet i en roaster, mens andre er kilnet? Og at i det ene så lages smaker ved maillard reaksjoner og i det andre ikke? Noe sånt?

Tilbake
Topp