Malt til IPA

gustavf

Administrator
Jeg driver og ser på ulike maltsammensetninger til IPA og lurer på om det er noen som har erfaring med:

Amber malt i IPA? Hvordan påvirker den smaken og hvor mye må man bruke for å få effekt?

Rug? Gir rugmalt mye samme smaken som rugflak? Gir det nevneverdig bedre skum?

Kutte karamellmalt? Jeg har bestandig brukt «amerikaniserte» oppskrifter, der karamellmalt er nesten like obligatorisk som vann.

Jeg vurderer å prøve noe slikt som ~85% pale, ~7% rug og ~7% amber.

En annen variant jeg har sett noen nevne er å lage en litt stor minimesk med veldig mye karamellmalt (40%), en effektiv palemalt og fylle på med sukker. Noen som har prøvd noe slikt til en IPA?

Har aldri brukt amber i amerikansk IPA, men har alltid en liten mengde amber i engelsk bitter og engelske sterkøl forøvrig. 100 g Thomas Fawcett amber til 20-25 liter gir en fin nyanse. 7 % vil være klart merkbart. Amberen gir et svakt røstig preg, som rund, mild kaffe i tillegg til malttoner med anstrøk av toast.

Jeg har laget en del IPA uten krystallmalt. Synes det fungerer bra hvis man ønsker tørrhet og et rent maltpreg.

Rug har jeg ingen erfaring med.

Gahr skrev:
Har aldri brukt amber i amerikansk IPA, men har alltid en liten mengde amber i engelsk bitter og engelske sterkøl forøvrig. 100 g Thomas Fawcett  amber til 20-25 liter gir en fin nyanse. 7 % vil være klart merkbart. Amberen gir et svakt røstig preg, som rund, mild kaffe i tillegg til malttoner med anstrøk av toast.

Da høres det kanskje ut som 7% er litt i meste laget i en IPA.

Det er mye, så du er nesten forpliktet til å prøve når du først har kommet opp med ideen. Jeg har prøvd 100 gram i en batch en gang, og det var merkbart, men dominerte ikke.

Ikke for å kuppe tråden, men jeg driver også og spekulerer på en IPA, da med 100% pilsmalt til ca 1.070.
Noen som har prøvd? Lys og maltpreget er det jeg vil ha.

Skal du ha litt fremtredende maltpreg, ville jeg spedd på med litt annet malt. Kanskje en liten mengde münchener og/eller lit carapils.

Takk for tips!
Sper på med litt münchener. 15% ser ikke ut til å påvirke fargen alt for mye.
Så må jeg bare bestemme meg for humle..

gustavf skrev:
Bjarte H skrev:
Jeg ville ha kjørt opp rugprosenten til mellom 10 og 20

Blir ikke det såpass mye at du må begynne å ta hensyn til det når du skal velge humle?

Jeg tenker at det er lurt å bruke nok til at du får et godt inntrykk av hva den bidrar med, så kan du evt. justere ned neste gang. Jeg tror ikke at du må ta så mye hensyn til rugen mtp. humlevalg på 10%, men det kommer jo an på vørterstyrke osv.

Bjarte H skrev:
Jeg tenker at det er lurt å bruke nok til at du får et godt inntrykk av hva den bidrar med, så kan du evt. justere ned neste gang.

Ja, som en test er jeg enig i at det bør være såpass.

Tar det her, for det var litt om rugmalt her. Selv om jeg ikke skal gå mange leddene tilbake før alt som kan krype og gå i slekta var bønder, visste jeg ikke hvordan denne malten så ut. Nå har jeg fått noen kilo i hus, som jeg skal bruke til IPA. Men denne malten er vesentlig mindre enn annen malt jeg har sett. Man må vel stille inn mindre avstand mellom valsene på mølla når denne skal knuses? Noen som har erfaring med det? Har ei mølle med tre valser. Ellers noe man skal ha i bakhodet når man brygger med rugmalt? Tenkte å bruke opp mot 20% rugmalt.

Tilbake
Topp