Malte selv...?

Det er en ting jeg har gått og lurt på lenge. Er det noen som vet om det er mulig å få mesket malt uten å tørke det først? Det jeg tenker på er om man malter bygg, for så å knuse,- og meske det mens det fortsatt er bløtt. Det burde vel være mulig å få ut søtstoffene selv om det ikke har tørket? ???

Et såørsmål til: Har noen et godt tips til hva som er best å bruke til å rengjøre en gammel bryggepanne som tidligere har vært brukt til å koke tøy i ??? Håper å kunne ta den i bruk til brygging. "Har man bryggepanne, får man bryggerhus"??

Hilsen Tom på Farmen
 
Her er jeg på tynn is. Jeg VET ikke, kun teorier. Har kornet kommet så langt i prossessen at det er på tid å tørke det (som malt), bør det kunne lages øl av det.
Ensymer har konvertert stivelsen til gjærbart sukker. Tørkeprossessen er muligens bare for å lettere oppbevare det. Men det foregår en del reaksjoner også under tørkeprossessen, men om det har invirkning på gjærbarhet eller bare smak og farge er jeg ikke sikker på. Men jeg ser for meg veldig mye kliss når du skal knuse det. Prøv med kjevle på et bord/gulv.
Hold temperaturen lav, helst under 10 °C når du malter. Både under fukting og spiring. Spiring helst i mørke. Temp i massen 12-15 °C, maks 20 °C.
Du kan bygge ei lite tørke (samme som til humle, men hold de avskilt). Tette, ubehandlede trekasser med nettingbunn opp på hverandre. Hårtørrer/vifte fører luft inn øverst og ut i luftehull i nederste kasse (som er tom). Boken "Homebrewer's Garden' av Joe Fisher og Dennis Fisher er grei å ha.

janhfje
 
Når det gjelder å malte selv, så er det også noe interessant å lese og se i denne tråden. Dette er riktignok på tysk, og det følger med bilder som gjør det hele litt mer 'billedlig' :). Uansett, jeg ville la korn som nettopp er meltet ligge og tørke. Har lest et sted at man nok må vente i noen uker før man anvender det (kverner og brygger øl på).
 
Tilbake
Topp