Jeg tenker å brygge tre forskjellige typer øl - en pale ale, en amber ale og en brown ale av den amerikanske typen - der eneste forskjellen er at jeg endrer én type malt for hvert øl. I tillegg vil mengden bitterhumle variere. Sikter meg inn på en OG på 1.056.
Alle ølene skal bestå av 91,6% pale malt og 4,2% krystallmalt (120 EBC).
Pale alen vil få 4,2% hvetemalt, amberen får 4,2% Special B (300 EBC) og brown alen 4,2% mørk sjokolademalt (1200 EBC).
Ølene blir humlet med 1,5 gram per liter Cascade på 15 minutter og 2 minutter og samme mengde tørrhumle.
IBU-ene vil ligge på ca. 42 (pale), 35 (amber) og 30 (brown). Alle blir gjæret med US-05.
Er dette verdt å teste ut? Blir det ok øl ut av dette? Alle ølene blir kanskje ikke helt typeriktige, men det er heller ikke så nøye for meg.
Kom gjerne med innspill!
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Alle ølene skal bestå av 91,6% pale malt og 4,2% krystallmalt (120 EBC).
Pale alen vil få 4,2% hvetemalt, amberen får 4,2% Special B (300 EBC) og brown alen 4,2% mørk sjokolademalt (1200 EBC).
Ølene blir humlet med 1,5 gram per liter Cascade på 15 minutter og 2 minutter og samme mengde tørrhumle.
IBU-ene vil ligge på ca. 42 (pale), 35 (amber) og 30 (brown). Alle blir gjæret med US-05.
Er dette verdt å teste ut? Blir det ok øl ut av dette? Alle ølene blir kanskje ikke helt typeriktige, men det er heller ikke så nøye for meg.
Kom gjerne med innspill!
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk