Malting av bygg - meskeproblem-> Grautkoking!

HMA

 
Heisann eksperter!

Jeg fikk i høst noe bygg av naboen som ble maltet utpå senhøsten. Var vanskelig å finne mye info om malting, men slik prøvde jeg å gjøre det:
1:Fukting i gjæringskar til bygget kunne deles med neglen.
2:Spiring i bakker inntil spiren var omtrent like langt som byggkornet(Det gikk veldig fort på slutten, så alt ble visst Ale malt. rørte tre ganger om dagen og alt fikk godt med luft - ikke noe mugg tror jeg.)
3: Tørking i stekeovn og perforerte bakebrett i et gammal tørkeskap - ca 60-70grader. Tok nesten to døgn å få alt skikkelig tørt(fingefølelse tørtog hardt).
Karamelliserte noe malt ved 150grader i 45 min.

Fikk en lokal bryggehelt til å knuse malten for meg, stilte inn maltmølla med bladmåler på 1.1mm? Dette var standardinnstillingen hans som vi har mesket med flere ganger med hell. Maltet virket unormalt hardt?

Problemet oppsto ved mesking: mot slutten av mesketiden ble boblene alvorlig store, og konsistensen gikk over til grøt(lim). Fikk omtrent ut 1 liter vørter av 20 liter vann og 4,5 kg malt. Droppet å skylle etter da jeg mista trua på å få ut noe mer. Fulgte oppskriftsforslag på London pride clone av Beersmith...

Noen raske søk her peker på for finmalt malt, men dette er jo innstillingen som vanligvis benyttes? Noen andre som har kommet opp i samma elendighet? ufulstendig malting? Trodde jeg var safe med spiren og tørking etterpå?

BTW: Ved tørking av maltet lukta det temmelig protein på slutten (ikke noe godlukt akkurat)

Jeg har nok til en ny batch; ideer/forslag er velkommen! :)

mvh
Sandefjord Grautkokeri
 
Store bobler i meskingen? Har dere kokt mesken? 1,1 mm skal ikke være for finmalt.
 
Hei Gahr
Temperaturen på kjelen var aldri over 70 grader målt med seperat sidemontert termometer, men mot slutten av mesketiden så blei det rett og slett så lite væske igjen at det begynte å koke. Regner ikke med at det er heldig så jeg skrudde av varmen. Da det bare drypte av krana og det ved graving i kjelen viste seg at det ikke var mer og hente kasta jeg inn håndkle og skrota grøten.

Jeg kjøpte en vannkoker i stål på 30 liter med 3000w varmeelement (under bunnen som på BB), jeg syns den styrte temperaturen bra så lenge det var nok væske. Kan det ha blitt for varmt rett over varmeelementet slik at jeg lokalt har kommet over i grøt temperatur?

http://www.ggmgastro.com/cafeteria-eiscreme/wasserkocher/wasserkocher-30-liter.html
Takk for at du tar deg tid til å svare! :)

Martin
 

Vedlegg

  • 20140301_122708.jpeg
    20140301_122708.jpeg
    71 KB · Sett: 257
  • 20140301_123638.jpeg
    20140301_123638.jpeg
    90,8 KB · Sett: 252
Det øverste bildet viser maltet jeg begynte å grave ut, det var ikke noe væske som benyttet muligheten til å sive ut i bunnen på kjelen. På det andre bildet tok jeg et bilde oppi kjelen jeg mesket i når jeg kom til bunns - ikke stort å hente? Eller burde jeg satsa skinka og skylt på?

Martin
 
Har du prøvd samme prosedyre for å lage øl (eventuelt koke graut) på kjøpt malt, så du kan si noe om forskjellene i hvordan det oppførte seg?

I utgangspunktet ser det ut som du har gjort noe grunnleggende feil med temperatur, vannmengde og tid.
 
Hei GustavF

Jeg får sette av tid til helga og prøve med noe kjøpt malt, så får vi se hvordan det går. Noe ble feil ihvertfall! :)

oppdaterer når jeg har noe mer hard facts.

mvh
Martin
 
Ser at du er fra Sandefjord, så presenterer deg gjerne i tråden "Sandefjord og omegn"
Vi begynner å bli en stor gjeng herfra nå :)
 
Tilbake
Topp