Maltkurv

Hei,

Er det noen som er interesserte i en maltkurv? Fant noen på aliexpress som kan lage disse etter mål, ca. pris for en slik kurv på en 36L kjele er 50 USD, men om man kjøper flere kan prisen presses ned til rundst 25 USD.

Hvorfor skal du ha maltkurv, er ikke BIAB posen i prinsippet det samme?
Jeg gikk for en falskbunn i stedet, etter å ha prøvd maltkurv

Jeg synes det ble for mye dødrom under maltkurven, nå skal det sies at den var hjemmelaget og på det tidspunktet skjønte jeg ikke hva dødrom innebærer av ulemper

Hvor ble det av posten hvor jeg skrev "velkommen"
Ja det skal du være

Edit: i den andre tråden var den ja...

Hei. Godt poeng! Jeg synes imidlertidig at maltposen er vanskelig å jobbe med, hvis eksempelvis maltkurven kan løftes rett opp og settes på toppen av kjelen (hvis du skjønner hva jeg mener).

Hva er dine erfaringer med maltkurv?, hvorfor gikk du for en falskbunn isteden?

Ja, hvis du har kran i kjelen og resirkulering, gjerne med varmeelement eller kokeplate, så må maltkurven stå noen cm. over bunnen av kjelen. Samtidig blir det gjerne litt dødrom imellom kurven og sidene på kjelen også.
Dødrom er ikke ønskelig. Med en silbunn kan du minimalisere dette.
Du mesker da med silbunnen samt BIAB posen.

Når jeg tenker meg om så er dette også et spørsmål om hva som er best teknisk kontra enklest.

Begge løsningene fungerer jo bra, silbunn løsningen er mindre elegant rent arbeidsmessig og praktisk men teknisk bedre.

Ved nærmere ettertanke gå for et maltrør med minimum dødrom hvis du ikke er fryktelig interessert i optimal løsning som koster deg mere arbeid på bryggedagen

Ja, hvis du har kran i kjelen og resirkulering, gjerne med varmeelement eller kokeplate, så må maltkurven stå noen cm. over bunnen av kjelen. Samtidig blir det gjerne litt dødrom imellom kurven og sidene på kjelen også.
Dødrom er ikke ønskelig. Med en silbunn kan du minimalisere dette.
Du mesker da med silbunnen samt BIAB posen.

Når jeg tenker meg om så er dette også et spørsmål om hva som er best teknisk kontra enklest.

Begge løsningene fungerer jo bra, silbunn løsningen er mindre elegant rent arbeidsmessig og praktisk men teknisk bedre.

Ved nærmere ettertanke gå for et maltrør med minimum dødrom hvis du ikke er fryktelig interessert i optimal løsning som koster deg mere arbeid på bryggedagen

Takk for tips!! Jeg har kran på kjelen og har nylig begynt med resirkulering, dog uten noe varme-element (men temperaturen holder seg innenfor en +/- 1-2 grader i en kjele som er godt isolert. Jeg ser jeg må prøve meg frem litt med BIAB-posen og falskbunn før jeg investerer i noe annet. Takk igjen!

Den har jeg :) brukte den sist. Vørteren ble veldig fin og klar ved resirkulering med silbunnen, men det samlet seg så mye under silbunnen at kranen tettet seg når jeg hadde avkjøt vørteren. Tror det kan ha hatt noe med hastigheten på resirkuleringen. Skal måle L/min neste gang og prøve meg på 3L i munuttet som jeg har lest et sted som jeg ikke kan referere til på stående fot.

Jeg brygger fremdeles med denne teknologien. Hvor kommer grumset fra, min BIAB pose er så finmasket at større partikler stoppes der, har aldri hatt grums i pumpen eller kran.

Vi snakker vel forbi hverandre her. Jeg snakker om mesking, du snakker om humle og da antar jeg at problemet ditt oppstår under kok eller nedkjøling.
Jeg resirkulerer ikke under kok/nedkjøling. Pumpen slåes av ved utmesk.

Jeg fjerner silbunnen før kok. Det hender jeg setter på et bazooka filter istedenfor silbunnen, men har vel egentlig sluttet med det.

Det gjør vi ja. Men hvordan fjerner du silbunnen etter mesk? Må vel være vanskelig å fjerne silikonslangen som kobler silbunnen med innsiden av kranen?

Silbunnen er festet til krana med et rustfritt ledd som har gjenger. Når jeg er ferdig med å partiskylle er kjelen tom og da kan jeg fjerne BIAB posen med malten samt silbunnen. Deretter pumpes vørter tilbake fra gjæringskaret hvor den har vært mellomlagret og kok kan starte.

Aha! Det var det jeg tenkte meg! Som en nybegynner i resirkulering og hva som er praktisk. Er det slik at du tømmer kjelen for vørter, så skyller du i kjelen, posen fjernes, vørter pumpes fra kar til kjele?

Jeg vurderer også maltkurv. Ser de selger på bryggselv til 1700,- som er heelt uaktuelt. Ser noen av dere nevner falskbunn som et alternativ. Da må man vel ha to kjeler. evnt tappe ut mesk etter mesking for å grave ut maltet. Slik at man kan helle vørteren oppi kjelen igjen?

Jeg vurderer også maltkurv. Ser de selger på bryggselv til 1700,- som er heelt uaktuelt. Ser noen av dere nevner falskbunn som et alternativ. Da må man vel ha to kjeler. evnt tappe ut mesk etter mesking for å grave ut maltet. Slik at man kan helle vørteren oppi kjelen igjen?

Hei,

Jeg gikk for en falskbunn og er veldig fornøyd med det. Du har rett, hvis du har én kjele må alt tappes ut av denne for å fjerne falskbunn (du kan feks tappe det over i et gjæringskar for mellomlagring som nevnt over, eller ha to kjeler. Har du pumpe er det ganske enkelt å bruke denne for å pumpe det over i kjelen igjen før du skal koke.

Tilbake
Topp