Maltmølle - fra Kina...

AudunWS

Dommer
Noen som har testet denne fra Vin&Bar? http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=2368 Fin pris så jeg tenkte den kunne duge i starten.

Sliter litt når Bryggselvmannen har tatt juleferie, er (godt) vant til å få ferdig knust malt  :ilike:
Så hvis noen i nærheten av Indre Østfold har mulighet til å knuse noen kilo malt for meg i julen så setter jeg pris på det! Hele juleferiebryggingen gikk i vasken når jeg kun fikk tak i hel malt
 
Jeg kikket på den hos Bryggeland i går. Den så helt kurant ut, men jeg har ikke prøvd den.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 
Pål_M skrev:
maltmølla min står i Askim!

Bare å låne!

pål

Herlig! Da tror jeg vi må få til en deal i løpet av jula. Tenkte å reise en tur til Lillestrøm på tirsdag, så etter det en gang bør passe fint :skitbra:

Forøvrig så så Kina-mølla bra ut og holder kanskje greit sånn i starten... Men det passer best i budsjettet uten egen mølle nå
 
jeg tok sjansen å kjøpte en Kina-mølle på Vin&Bar på Lillestrøm. Har satt den opp og har testkjørt litt malt. Det som forundrer meg er at jeg må ha nesten 2mm åpning for å få gjennom korn. Har sett diverse tråder og tips om at man setter opp møllene på ca 1mm. Selvsagt er dette andre merker, men er det så stor forskjell på møllene? Siden jeg er nybrygger så er jeg litt usikker på hvordan det skal se ut ferdig knust
 
Klart jeg har :) Kun et bilde fra mobil, men det viser vel sånn noenlunde hvordan den knuser

536dc95c-7544-0961.jpg
 
Litt vanskelig å se, men det så vel grovkvernet ut, ser ut som du har mye hele korn.
Et tips: Har en selvlagd tovalse selv, for å få valsene til å gå har jeg en oring på den ene.
 
Jeg og mener det ser ut som om mye av kornet er helt. Setter jeg det på mindre så kommer det ikke korn ned i mølla. Kanskje jeg skal prøve med en o-ring. Følger den bedre med rundt da?
 
AudunWS skrev:
Jeg og mener det ser ut som om mye av kornet er helt. Setter jeg det på mindre så kommer det ikke korn ned i mølla. Kanskje jeg skal prøve med en o-ring. Følger den bedre med rundt da?

Nå er det mulig det gjelder kun min diy mølle: Når jeg valser (uten oring) så må jeg ofte hjelpe til for å få rullen uten drift til å gå rundt. Dvs at jeg er oppunder med fingern og beveger valsen. Denne valsen skal jo egentlig drives av kornet som kvernes, men d går bare så som så.

Derfor: Sett på oring, jeg bruker en, men man kan sikkert ha en i hver ende. Da går valsene rundt uansett..
 
Den gikk ikke i retur. Har nettopp malt 7kg malt til en apa, så får vi se hvordan den blir. Det forrige ølet ble uklart, men om det skyldes møllen er jo ikke sikkert. Mulig jeg knuste for fint.

Sånn i bruk virker den helt grei, relativt stabil. Kjørte den med drill i dag
 
Tilbake
Topp