Maltstøv på bryggerommet

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hei folkens!

Jeg er i gang med å innrede nytt bryggerom. Jeg har vært litt innom problemstillingen i denne tråden:

https://forum.norbrygg.no/threads/innspill-til-innredning-av-nytt-bryggerom.42975/

...men tenkte det hadde vært kjekt å fått flere synspunkter/erfaringer rundt hvordan dere gjør det mtp maltstøv på bryggerommet.

På det nye bryggerommet skal jeg både brygge og gjære ølene mine. Jeg skal ikke kverne malt der inne. Men, innmesk fører jo med seg en god del maltstøv som virvles rundt i rommet. Hvordan håndterer dere dette for å redusere risikoen for infeksjon? Jeg kjenner at jeg ikke nødvendigvis har lyst til å måtte vaske ned rommet hver gang jeg har brygget. Samtidig er heller ikke infeksjon noe man har lyst på. Når det er sagt vet jeg om mange som ikke vasker ned, og som heller ikke har problemer med infeksjoner. Så kanskje hele problemstillingen er overdrevet?

M.
 
Litt usikker på om det hjelper nok, men hva med å fukte malten før du kverner? Vil binde det meste av støv iallefall
 
Men funker muligens tilsvarende å tømme maltet oppi et plastgjæringskar å fukte det der, før du bærer det inn på bryggeromet å slår det oppi??
 
Hei folkens!

Jeg er i gang med å innrede nytt bryggerom. Jeg har vært litt innom problemstillingen i denne tråden:

https://forum.norbrygg.no/threads/innspill-til-innredning-av-nytt-bryggerom.42975/

...men tenkte det hadde vært kjekt å fått flere synspunkter/erfaringer rundt hvordan dere gjør det mtp maltstøv på bryggerommet.

På det nye bryggerommet skal jeg både brygge og gjære ølene mine. Jeg skal ikke kverne malt der inne. Men, innmesk fører jo med seg en god del maltstøv som virvles rundt i rommet. Hvordan håndterer dere dette for å redusere risikoen for infeksjon? Jeg kjenner at jeg ikke nødvendigvis har lyst til å måtte vaske ned rommet hver gang jeg har brygget. Samtidig er heller ikke infeksjon noe man har lyst på. Når det er sagt vet jeg om mange som ikke vasker ned, og som heller ikke har problemer med infeksjoner. Så kanskje hele problemstillingen er overdrevet?

M.

Jeg tror det er all mulig grunn til å ta infeksjonspotensialet fra maltstøv på alvor. Det er jo også et vanlig råd å holde kald side-vriksomhet og maltstøv atskilt.

En del av lodobrygginga, som jeg akkurat har begynt å teste, er å tilføre vannet undenfra ("underletting") gjennom krana. Hvis du kombinerer det med å ha maltet i en meskepose, kan du unngå støving helt. Men du bruker kanskje på en bryggemaskin, og da passer det vel dårlig med meskepose.

Jeg veit ikke; kanskje kan du fukte maltet litt på forhånd hvis du er nødt til å helle det oppi?
 
Sist redigert:
Jeg tror det er all mulig grunn til å ta infeksjonspotensialet fra maltstøv på alvor. Det er jo også et vanlig råd å holde kald side-vriksomhet og maltstøv atskilt.

En del av lodobrygginga, som jeg akkurat har begynt å teste, er å tilføre vannet undenfra ("underletting") gjennom krana. Hvis du kombinerer det med å ha maltet i en meskepose, kan du unngå støving helt. Men du bruker kanskje en bryggemaskin, og da passer det vel dårlig med meskepose.

Jeg veit ikke; kanskje kan du fukte maltet litt på forhånd hvis du er nødt til å helle det oppi?
Jeg brygger på en grainfather, og der heller jeg maltet i maltrøret på verandaen, og så senker jeg maltrøret rolig ned i meskevannet. Funker veldig fint, og ikkeno støv inne.
 
interessant. Vet det stemmer for de fleste melksyrebakterier (men ikke alle), men er det kun det man har å frykte fra maltet?
Ja, si det. Det blir mye maltstøv i bryggerommet mitt. Har ikke merka noe infeksjon i mine øl, selv etter et års tid.
 
Jeg maler malten direkte ned i kjelen, ingen problemer med støv, deretter kjører jeg meskevann inn i bunn via krana problem løst;) Se bort fra motoren til mølla, (gammelt bilde, bare meskekjele som ikke et byttet ut) den virket ikke og er erstattet med vindusviskermotor20171206_173355.jpg
 
Takk for gode innspill.

@Steinar Huneide Damp blir ikke noe stort problem. Jeg innstallerer en god baderomsvifte på bryggerommet, også har jeg vindu som jeg kan lufte med. I tillegg bruker jeg en dampkondensator på bryggemaskinen.

Det høres forøvrig ut som om at du brygger og gjærer på samme rom, og ikke har noe problem med maltstøv? Jeg hører flere sier det samme, og det er interessant. Men, jeg må innrømme at jeg får litt angst av tanken på masse maltstøv der jeg gjærer :eek:

Til dere andre @erikraude @Finn Berger @Vinnes Ølet; Jeg brygger med en Brewtools-maskin. Her er det hull i bunnristen som skal tres ned på et senterrør i bryggemaskinen. Det går nok ikke å helle i maltet utendørs for så å sette meskerøret i bryggemaskinen uten at det medfører mye gris (men jeg liker idéen!). Det å fylle vann fra bunnen av kan være en mulighet. Ulempen med det er at jeg må kjøpe meg en egen (stor) HLT. Per i dag har jeg Grainfather sin skyllevannsvarmer, og den rommer ikke i nærheten av nok meskevann. Som småbarnsfar så trenger jeg å gjøre ting enkelt, og tidsøkonomisk. Derfor vil en stor kjele med en ekstern varmeplate ikke være tidsøkonomisk for meg, da jeg må passe på det ift å treffe rett temperatur.

Som @Botnen og @Finn Berger sier så er kanskje det å fukte maltet på forhånd før innmesk det enkleste tiltaket, selv om det neppe løser problemet med støv fullt ut. Også må jeg kanskje bite i det sure eplet å vaske over rommet etter bryggedagen. Det er ikke sinnsvakt stort, så trenger ikke ta for mye tid, men vasking er jo ikke akkurat morsomt...
 
Jeg googla litt. Denne er relativt tydelig: "Microbial proliferation is an indigenous component of the malting and brewing environment. Malted cereals con-tain high levels of various microorganisms representing a wide range of bacteria, yeast, and fungal species39. Doug-las and Flannigan11 found, that both the initial micro-organism level of the barley and the malting process in operation influences the activity and the development of the microflora during malt production. Microbial spoilage as a result of these microorganisms often leads to techno-logical impediments in the malting and brewing processes including raw material spoilage, filtration problems, and deleterious effects on both the fermentation process and final beer. These include turbidity of the beer and the for-mation of undesirable flavours and aromas19"
The Influence of Lactic Acid Bacteria on the Quality of Malt
 
Sist redigert:
Får endel støv i bryggerommet når jeg har i malten.
Det jeg gjør for redusere dette problemet er å koke vørteren i eget kokeskap (i samme rom).
Luft tas inn utenfra inn i skapet.
Etter kok tapper jeg over til bøttene som har lokk på med slange som går gjennom
glærlåsboringen i lokket.

Tipper jeg har hatt "normalt" med infeksjoner. Støvet er ikke det jeg tror har forårsaket dette.
 
Eg berre kjører avtrekksvifta på maks når eg tømmer oppi malten, vil tru det drar ut det meste.
Kanske heftig vifte da...
 
Driver å bygger brygge rom i kjelleren og tenkt på det samme. Har en stor Flexit 160 mm xl vifte jeg tenkte å bruke. Suger noe jæ...i. Tenker at denne gjør jobben sammens med fuktet malt. Skal også gjære i samme rom. Brygget i møkkete garasje i flere år nå. Har ikke hatt mange infeksjoner på de åra.

Sent fra min AC2003 via Tapatalk
 
@janegils @Carl-Fredrik, eventuelt andre kyndige på vifter... I anbudet fra håndtverker er det en slik baderomsvifte som er tenkt montert. Den skal stå på veggen over bryggeriet. Blir den for puslete til å ta unna maltstøv?
 
Jeg kjøpte en vifte av @Johnsson for en stund tilbake og den dro ihverfall unna såpass at damppromelatikken ble borte. Krever såklart en del tilluft så vinduet står oppe på naborommet for sikkerhetsskyld
 
Tilbake
Topp