Maltstøv på bryggerommet

Tror eller vet? Jobber du med ventilasjon? Jeg ville ikke vært så skråsikker når det gjelder ting som er potensielt livsfarlige.
Tror, som jeg skrev.

brewersassociation anbefaler at det blir sveipet opp støv når det er et støvlag som er 0.8mm tykt som dekker minst 5% av arealet for å minimere eksplosjonsfare. Man skal lage et mildt sagt rimelig høy OG øl i et ganske lite rom og ellers være rimelig sløv på ventilering og generelt renhold over tid for å nå det kriteriet som hjemmebrygger.
 
Altså, jeg forstår at det er en risk med maltstøv. Det går under "combustable dust"-ettellerannet for amerikanerne iallefall, selv om det ikke finnes noen egne definerte retningslinjer for maltstøv i seg selv, det som er er "støv" av diverse art. Men for en hjemmebrygger som har et normalt, og også mindre enn normalt renhold og også sans for hva som kan være sunt eller ikke å puste inn, så tror jeg sjansen for en antenning og påfølgende eksplosjon er omtrent usannsynlig lav. Man må ha en veldig høy tetthet av maltstøv, og så klare å antenne det. Hjemmebryggere har sjeldent høy tetthet av maltstøv eller mange mekaniske ting som kan skape friksjon nok til å skape en antenning. Man kan jo tenne en lighter dog..
 
Sist redigert:
Altså, jeg forstår at det er en risk med maltstøv. Det går under "combustable dust"-ettellerannet for amerikanerne iallefall, selv om det ikke finnes noen egne definerte retningslinjer for maltstøv i seg selv, det som er er "støv" av diverse art. Men for en hjemmebrygger som har et normalt, og også mindre enn normalt renhold og også sans for hva som kan være sunt eller ikke å puste inn, så tror jeg sjansen for en antenning og påfølgende eksplosjon er rimelig lav. Man må ha en veldig høy tetthet av maltstøv, og så klare å antenne det. Hjemmebryggere har sjeldent høy tetthet av maltstøv eller mange mekaniske ting som kan skape friksjon nok til å skape en antenning. Man kan jo tenne en lighter dog..
Jeg fant en tabell med nedre grense for ekplosjonsfare testet etter EN 14034-3, som oppgir 60 g/m3 for mel-støv. Jeg er ganske sikker på at det tilsier en synlig støvsky, og det har jeg kun oppi beholderen jeg kverner oppi. I så måte er det kanskje farligere at drillen jeg bruker til å drive møllen ikke er helt innkapslet, men den er i det minste børsteløs og bare 18V.

Som du sier hvis det er så ille at man får lyst til å bruke støvmaske, bør man tenke seg om.
 
Jeg fant en tabell med nedre grense for ekplosjonsfare testet etter EN 14034-3, som oppgir 60 g/m3 for mel-støv. Jeg er ganske sikker på at det tilsier en synlig støvsky, og det har jeg kun oppi beholderen jeg kverner oppi. I så måte er det kanskje farligere at drillen jeg bruker til å drive møllen ikke er helt innkapslet, men den er i det minste børsteløs og bare 18V.

Som du sier hvis det er så ille at man får lyst til å bruke støvmaske, bør man tenke seg om.
Har ikke lest EN 14034-3, Men ja, for at det skal være innenfor definisjonene til hva som er antennelig støv, så er man også nede på så små partikler, størrelsesmessig, at 60g/m3 faktisk er veldig mye.

I et stort bryggeri, eller malteri, så ser jeg faren. Men ikke som hjemmebrygger, selv med medium sloppy rengjæringsrutinger. Dra en klut over der det er maltstøv etter kverning/innmesk.
 
Jeg fant en tabell med nedre grense for ekplosjonsfare testet etter EN 14034-3, som oppgir 60 g/m3 for mel-støv. Jeg er ganske sikker på at det tilsier en synlig støvsky, og det har jeg kun oppi beholderen jeg kverner oppi. I så måte er det kanskje farligere at drillen jeg bruker til å drive møllen ikke er helt innkapslet, men den er i det minste børsteløs og bare 18V.

Som du sier hvis det er så ille at man får lyst til å bruke støvmaske, bør man tenke seg om.

Som sagt, fukter du maltet, støver det veldig lite, og jeg vil tro risikoen for at noe skjer under kverninga, da er nærmest lik null.
 
Hvordan fukter du?

Det trengs lite vann; bare 2% av vekta av maltet.

Mål opp maltet i ei bøtte (ei gammal bryggselvbøtte er ideell). Fyll vann i ei sprayflaske, vei den, sånn at du har styr på hvor mye vann du bruker, og sprut i vei. Rør rundt i maltet, sprut mer, rør rundt i maltet osv. - til du har brukt opp kvoten med vann.

La det stå i 10 minutter, og så kverner du.

Det er veldig lite ekstra styr med dette, og du tar det igjen på at det blir mye mindre støv å bekymre seg om.
 
Jess, usannsynlig høy tetthet av støv ifht det en hjemmebrygger gjør.
Jeg tror det kan bygge seg opp mye støv i en kanal om man kverner ofte. Hele poenget mitt var at det det kan bli en relativt tett støvatmosfære i en kanal der man bruker en vanlig (uegnet) vifte – og støvet blir elektrisk ladet når det beveger seg. Oppstår det en gnist (og det gjør det fort når noe er statisk elektrisk), kan det eksplodere. Ute i rommet vil konsentrasjonen selvsagt aldri bli spesielt høy.

Faren min jobbet med landbruksforsikring i mange år, så jeg vet at kornstøv eksploderer. Men alt er relativt, risikoen er selvsagt mye mindre i et bryggerom enn i et kornlager.
 
@JAMBO picobryggeri Om du tenker på å prøve å fukte maltet: Jeg tror man skal være nøye med ikke å bruke mer enn 2% vann, og å vente minst 10 minutter før du kverner. Da mjuker du opp skallet, men maltet blir ikke vått, og kliner seg ikke fast i valsene. Jeg prøvde med 3% vann, og da satte det seg fast rester i valsene som er litt brysomme å bli kvitt.

@Holmentoppen Har du vurdert å fukte maltet? Det reduserer virkelig støvinga kraftig.
 
@JAMBO picobryggeri Om du tenker på å prøve å fukte maltet: Jeg tror man skal være nøye med ikke å bruke mer enn 2% vann, og å vente minst 10 minutter før du kverner. Da mjuker du opp skallet, men maltet blir ikke vått, og kliner seg ikke fast i valsene. Jeg prøvde med 3% vann, og da satte det seg fast rester i valsene som er litt brysomme å bli kvitt.

@Holmentoppen Har du vurdert å fukte maltet? Det reduserer virkelig støvinga kraftig.
Absolutt – og vanligvis kverner jeg ute. Men dette er for et prosjekt jeg ikke kan si så mye om foreløpig. :D Det krever tørr malt og kverning innendørs.
 
Jeg tror det kan bygge seg opp mye støv i en kanal om man kverner ofte. Hele poenget mitt var at det det kan bli en relativt tett støvatmosfære i en kanal der man bruker en vanlig (uegnet) vifte – og støvet blir elektrisk ladet når det beveger seg. Oppstår det en gnist (og det gjør det fort når noe er statisk elektrisk), kan det eksplodere. Ute i rommet vil konsentrasjonen selvsagt aldri bli spesielt høy.

Faren min jobbet med landbruksforsikring i mange år, så jeg vet at kornstøv eksploderer. Men alt er relativt, risikoen er selvsagt mye mindre i et bryggerom enn i et kornlager.
Det med kanalen var et godt poeng. Så tar den.
 
Her har det skjedd ting siden sist jeg var innom.. Om man ikke hadde angst, så får man det i hvert fall etter å ha lest dette om hvor eksplosivt maltstøv kan være! :eek::D

Jeg har vel egentlig bestemt meg for å bite i det sure eplet og gå til det skritt at jeg tørker over vegger/gulv etter endt bryggedag i det området hvor bryggemaskinen står. Altså ikke drive med noen vifteløsning for å suge ut maltsøv, men kjøre god gammeldags håndvask.

MEN, jeg må likevel ha en vifte på bryggerommet for å kvitte meg med fuktighet. Per i dag er det en vanlig baderomsvifte som ligger inne i tilbudet.

Bør jeg ha en annen type vifte i stede?? Noen spesielle typer rør til viften jeg må få de til å montere??

Og hva med plasseringen??

På bildet under har jeg tegnet inn hvor jeg skal ha bryggemaskinen (høyre hjørne). Jeg hadde tenkt å ha baderomsviften på veggen over bryggemaskinen, men det er kanskje ikke lurt det da??

Til info så skal jeg ikke kverne inne, det vil kun støve ved innmesk. Videre så er høyden fra tak til gulv (det er forøvrig skråtak) ca. 1,96 meter der jeg har tenkt å plassere viften. Alternativt kan viften stå til venstre for vinduet, men da får jeg trolig litt mindre hylleplass.

Tips/råd om dette??

M.


d7c33e981c4d9e00f5886f4fea571efd.jpg
 
Sist redigert:
Dersom du IKKE skal ha hette over maskinen og kanal med utsug, bør du legge viften så tett opp til takets øverste punkt. Vanndamp stiger opp og mye damp som blir stående under taket kan gi råte og sopp.

Dersom du lager deg en avtrekkshette spiller plasseringen mindre rolle. Fint om du får til å lage en liten bøy som kan samle drensvann og slippe det ut uten å returnere det til kjelen.

Jeg bruker sistnevnte løsning og så setter jeg avsuget oppunder taket og lar viften fortsette å gå noen timer til et døgn når jeg jeg er ferdig med å koke.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp