Jeg brygget for litt siden en mango pale ale som jeg selv ble veldig fornøyd med. Fikk også gode tilbakemeldinger på den fra andre som smakte, og tenkte derfor å dele den her i tilfelle noen andre ønsker å gi den et forsøk.
Oppskriften er basert på et split-batch eksperiment gjennomført av Brew Bros (ligger på Youtube) hvor de testet brygging med flere forskjellig mangotilsetninger. I forsøket kom mangojuice ut som smaksvinner, og jeg bestemte meg derfor for å prøve meg på noe likt.
Her er oppskriften:
Malt:
Fuglsang Pale Ale 4kg
Weyermann Carahell 250g
Mesk:
13.5L vann.
66c i 60min
77c i 10min
Skylte med 3L vann, fylte så på 14L rett i vørteren.
Humle:
20g Mosaic 30min
20g Mosaic 10min
20g Cascade dry hop, tilsatt i humlesokk når gjæringen begynte å roe seg. Var i gjæringskaret i 2 dager.
Andre tilsetninger:
2 teskjeer gjærnæring, 15min
1 tablett Whirlflock, 15min
2L Rauch mangojuice, 5min
Kokte i 60min totalt.
Kjølt ned til 22c og overført til gjæringskar.
Gjær:
2 pakker Fermoale AY4, sprinklet rett I vørteren.
Gjæringsforløpet:
22c i 4 dager
24c i 3 dager
26c i 2 dager
OG: 1.051
FG: 1.008
1 dags cold crash
Overført til fat og tilsatt gelatin.
Karbonert i 1 uke før servering.
Smaksmessig var mangoen tydelig, men den overskygget ikke malten. Ølet ble noe søtt, men ikke for søtt for min del og smakte balansert mot bitterheten og smaken fra humletilsetningene.
Denne oppskriften blir en gjenganger hos meg, håper den kommer til glede for noen andre.
Oppskriften er basert på et split-batch eksperiment gjennomført av Brew Bros (ligger på Youtube) hvor de testet brygging med flere forskjellig mangotilsetninger. I forsøket kom mangojuice ut som smaksvinner, og jeg bestemte meg derfor for å prøve meg på noe likt.
Her er oppskriften:
Malt:
Fuglsang Pale Ale 4kg
Weyermann Carahell 250g
Mesk:
13.5L vann.
66c i 60min
77c i 10min
Skylte med 3L vann, fylte så på 14L rett i vørteren.
Humle:
20g Mosaic 30min
20g Mosaic 10min
20g Cascade dry hop, tilsatt i humlesokk når gjæringen begynte å roe seg. Var i gjæringskaret i 2 dager.
Andre tilsetninger:
2 teskjeer gjærnæring, 15min
1 tablett Whirlflock, 15min
2L Rauch mangojuice, 5min
Kokte i 60min totalt.
Kjølt ned til 22c og overført til gjæringskar.
Gjær:
2 pakker Fermoale AY4, sprinklet rett I vørteren.
Gjæringsforløpet:
22c i 4 dager
24c i 3 dager
26c i 2 dager
OG: 1.051
FG: 1.008
1 dags cold crash
Overført til fat og tilsatt gelatin.
Karbonert i 1 uke før servering.
Smaksmessig var mangoen tydelig, men den overskygget ikke malten. Ølet ble noe søtt, men ikke for søtt for min del og smakte balansert mot bitterheten og smaken fra humletilsetningene.
Denne oppskriften blir en gjenganger hos meg, håper den kommer til glede for noen andre.